چگونگی جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری

عصر خودرو- از مهر سال جاری موتورسیکلت‌های انژکتوری تولید چین، تایلند و ژاپن جایگزین موتورهای کاربراتوری خواهند شد.

Wednesday 13 July 2016 - 11:02:00

چگونگی جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این جایگزینی در حالی است که موتورسیکلت‌های کاربراتوری 4 تا 5 برابر خودروهای استاندارد، آلودگی تولید می‌کنند و خطر آن برای ساکنان کلانشهرها بسیار زیاد است. از این رو بر اساس مصوبه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا، تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف و موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی جایگزینی آنها می‌شوند.
این مصوبه از بهمن سال گذشته با برنامه زمان‌بندی حذف موتورهای کاربراتوری توسط موتورسیکلت‌سازان دریافت شد و در حال حاضر نیز تا اول مهر به این برنامه نظارت خواهیم کرد که امیدواریم از ابتدای پاییز امسال به این هدف مهم دست یابیم و تمامی موتورسیکلت‌های کاربراتوری از چرخه تولید حذف شوند. جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری، موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی خواهند بود و امیدواریم این روند به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کمک کند.
در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که 4 تا 5 برابر یک خودرو بنزین‌سوز آلایندگی تولید می‌کنند و در صورت جایگزینی با موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی شاهد بهبود وضعیت موجود خواهیم بود.


قیمت موتورسیکلت‌های انژکتوری نسبت به موتورسیکلت‌های کاربراتوری تفاوت زیادی ندارند اما تاثیر بسزایی در جلوگیری از تولید آلاینده‌ها خواهند داشت. در حال حاضر در کشور تولیدکننده انجین موتورسیکلت نداریم و بیشتر، از سایر کشورها از جمله چین، ژاپن و تایلند وارد می‌شود. در حال حاضر تنها در ایران از موتورسیکلت‌های کاربراتوری استفاده می‌شود و سایر کشورها از موتورسیکلت‌های انژکتوری بهره می‌گیرند که این امر یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی در کلانشهرهاست. البته در این راستا کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی تعطیل نخواهند شد چرا که موتورسیکلت‌سازان در ایران تنها بدنه موتورسیکلت را تولید می‌کنند و قطعات محرک به‌ویژه انجین وارد می‌شود. در مصوبه اخیر دولت ساماندهی موتورسیکلت‌های برقی با هدف کاهش آلودگی هوا، دیده شده است و به‌طور حتم این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. بنابراین استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به‌جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری مدنظر است و به همین منظور در حال حاضر چندین سرمایه‌گذار این موضوع را دنبال می‌کنند.
هزینه تولید داخلی موتورسیکلت‌های برقی نسبت به واردات آن به‌مراتب کمتر است و کشور، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی دارد که برای تولید موتورسیکلت‌های برقی در حال تلاش هستند و این مهم را به‌طور جدی دنبال می‌کنند.

سعید متصدی/ معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست

برچسب ها

موتورسیکلت‌ انژکتوری
Back to top