چگونه رایگان سفر کنیم؟

عصر خودرو- «هیچ هایکینگ» یا همان سفر بدون هزینه حمل و نقل یکی از انواع سفرهای هیجان انگیز است که گردشگران هزینه‌ای بابت رفت و آمدهایشان نمی‌پردازند.

Monday 28 March 2016 - 11:23:00

چگونه رایگان سفر کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صبحانه، ارزان سفر کردن جزو برنامه‌ریزی‌های هر گردشگری است اما برای هر سفری هزینه اقامت و یا حمل و نقل مهمترین بخش هزینه‌هاست که اگر آن را از هر سفری حذف کنید آن سفر حتما ارزان قیمت خواهد بود.
برای این کار گردشگران خارجی معمولا از یک نوع سفر به نام «هیچ هایکینگ» بهره می برند. یعنی سفر بدون هزینه حمل و نقل.

اما واقعا چطور می شود سفر کرد آن هم بدون اینکه پولی بابت هواپیما، قطار و کشتی بدهیم؟

گردشگرانی که به صورت «هیچ هایکینگ» سفر می‌کنند به این اصل پایبند می‌شوند که از ابتدا تا انتهای سفر هیچ هزینه‌ای بابت حمل و نقل نپردازند. آنها کنار خیابان‌ها می‌ایستند و مقصدشان را نشان می‌دهند و سوار هر وسیله نقلیه‌ای که جلوی پایشان ترمز کند می‌شوند. برای این کار هم مقرراتی دارند.

بسیاری از افراد مختلف این کار را انجام می‌دهند ولی همه موفق نیستند باید نشان داد که می‌خواهید سوار ماشین بشوید و باید ژست بگیرید.

این ژست گرفتن چند روش دارد: در آمریکای شمالی یک ژست معمولی هست که به ماشین عبوری انگشت شست را نشان می‌دهند و ماشین هم می‌ایستد و مسافر را سوار می‌کند. در بخش‌های دیگر جهان نیز این روش شایع است که بصورت معمولی می‌ایستند و انگشت شست را به سمت مقصد اشاره می‌کنند و همزمان دست دیگر را به سمت پایین تکان می‌دهند. البته این نوع فرهنگ تا حدودی نشان می‌دهد که رایگان‌سواری در کشورها و نقاط مختلف با هم کمی فرق دارد. بهتر است اسم شهری که می‌خواهید به آن بروید را هم روی یک کاغذ درشت بنویسید که اگر مسیر راننده به آن شهر می‌خورد برای شما توقف کند.

به دلیل مخاطرات احتمالی در برخی کشورها «رایگان‌سواری» ممنوع است و حتی در برخی از جاده‌ها تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت این عمل نصب است بنابراین اگر گردشگری درخواست چنین سفری را داشته باشد ممکن است فرد جریمه شود.

با وجود اینکه در بسیاری از کشورها هیچ هایکینگ شناخته شده است اما در ایران هنوز این مدل سفر کردن جا نیفتاده است.

بنابراین ممکن است در جاده افرادی بخواهند چنین گردشگرانی را سوار کنند اما نیت رانندگان کمک به آنهاست وگرنه بیشتر رانندگان جاده‌ها در ایران از وجود چنین سفرهای بی‌اطلاع هستند. با این حال اگر آنها ببینند که گردشگران خارجی به دنبال خودرویی برای مسافرت می‌گردند حتما کمک شان می‌کنند. در این میان برخی از آنها ملاحظات خطر سفر کردن غریبه‌ها در جاده را نیز می‌کنند و از سوار کردن افراد در بین راه به خصوص جاده های خطرناک حذر می کنند.

در این مدل گردشگری مهمترین وسیله خوشرویی و خنده بر لب است که باید هر گردشگری آن را به همراه داشته باشد. مورد دیگر داشتن یک کوله پشتی است باید در زمان انتخاب کوله پشتی به حجم آن بسته به تعداد روز توجه شود و مسیر سفر مشخص باشد تا کمتر دچار دردسر شد.

هیچ هایک‌های ماهر معمولا در سفرهای بعدی مقصد را مشخص نمی‌کنند تا به کشف تجربیات جدید بپردازند. «Hitchhiking» در اروپا کار عجیبی نیست. جوانان اروپایی تابستان که درس و زندگی تعطیل می‌شود، شال و کلاه می‌کنند و با یک اسکیت و یک کوله‌پشتی بدون هیچ هزینه‌ای شروع می‌کنند به اروپا گردی. پول هیچ چیزی نمی‌دهند. حتی غذا را هم در کمپ‌هایی تهیه می‌کنند که در جاده‌ها هست و با قیمت کمتری آن را در اختیارشان می‌گذارند.

اکنون اگرچه این نوع سفر کردن در ایران ناشناخته است اما هستند برخی از ایرانیان که به کشورهای دیگر هیچ هایک سفر می‌کنند و البته گردشگران خارجی نیز به ایران می آیند بدون اینکه هزینه ای بابت حمل و نقل بپردازند.

با این حال بهتر است کمی پول بابت این هزینه ها کنار گذاشت چون گاهی ممکن است رانندگان از مسافر در آخر سفر درخواست کرایه کنند!

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

برچسب ها

پایانه های مسافربری
مطالب مرتبط بیشتر
جزئیات ورود اتوبوس‌های بین شهری به سفرهای درون شهری آغاز رایزنی با تعاونی‌های تهران برای اختصاص 2هزار اتوبوس به حمل ونقل شهری ابتلای تعدادی از رانندگان اتوبوس‌های بین شهری به کرونا نظارت هوشمند بر تردد اتوبوس‌های مسافربری با سامانه سپهتن جزئیات بازدید رئیس شورای شهر تهران از پایانه جنوب پارک‌سوارهای شهر قم ساماندهی شوند اتوبوس مسافربری در خیابان رجایی آتش گرفت + عکس امسال 2 میلیون مسافر در آذربایجان غربی جابجا شده اند جابه‌جایی بیش از 4 میلیون مسافر از پایانه‌های مسافربری اصفهان فعالیت 39 شرکت مسافربری حمل‌ونقل جاده ای در زنجان کمبود تقاضا ناوگان مسافربری جاده ای خراسان رضوی را کوچک کرد افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس اجرا شد بهره‌برداری از پایانه جدید شرق تهران در سال جاری بازید صبحگاهی شهردار تهران از خطوط و پایانه‌های اتوبوسرانی جابجایی 3 میلیون و 200 هزار مسافر در جاده ها 75 شرکت مسافران نوروزی گلستان را جابجا می کنند تعطیلی چندساعته پایانه مسافری غرب به دلیل برگزاری راهپیمایی 22بهمن تعطیلی موقت پایانه غرب همزمان با برگزاری راهپیمایی 22 بهمن شرکت‌های مسافربری ستاره‌دار می‌شوند احداث پایانه مسافربری برای جابه‌جای مسافران شهرک‌های اقماری در منطقه 15 بزرگترین پایانه حمل و نقل عمومی پهنه جنوب تهران احداث می شود ترمینال جدید شرق تابستان امسال افتتاح شود ترمینال جدید شرق تابستان امسال افتتاح می شود جابجایی مسافران نوروزی تهران با 13هزار اتوبوس وسواری تعطیلی پایانه‌ غرب از پنجشنبه شب تا پایان راهپیمایی 22 بهمن نرخ بلیت اتوبوس های بین شهری در تابستان گران نمی شود ثبت سرعت متوسط 82 کیلومتر بر ساعت وسایل نقلیه در جاده‌های لرستان لزوم افزایش دوربین‌های کنترل ترافیک در جاده‌ها رفع مشکل تاکسی داران مجنی نیازمند عنایت مسئولان است احداث نخستین پایانه درون شهری مجهز در یاسوج پایانه مسافربری برون استانی پایان شهریور ماه آینده افتتاح می‌شود جابجایی یک میلیون و 100 هزار مسافر از پایانه‌های مسافربری همدان اتوبوس‌های بین شهری قزوین به سامانه پیمایش هوشمند مجهز می شود 132 هزار نفر در نوروز با ناوگان عمومی جابجا شدند توقف اتوبوس در خارج از پایانه اردبیل به صفر رسیده است نیم میلیون مسافر، پایتخت را با ناوگان عمومی جاده‌ای ترک کردند جزئیات طرح نوروزی در جاده‌های تهران بزرگترین پایانه مسافربری غرب کشور با حضور وزیر راه ‌و ‌شهرسازی افتتاح شد پایانه مسافربری ارومیه توسعه می‌یابد پایانه های مسافربری رشت به خودروهای گشت و بازرسی مجهز می شوند
Back to top