نقش لیزینگ‌ها در خروج بازار خودرو از رکود

چرا دولت لیزینگ‌ها را در خروج از رکود به بازی نگرفت؟

عصر خودرو- کارشناسان بر این باورند که راه انداختن لیزینگ‌ها و برطرف کردن مشکلات آنها اگر در دستور کار سیاستگذاران اقتصادی دولت قرار گیرد، بدون اینکه منابعی از طریق سیستم بانکی به اقتصاد وارد شود، بازار خودرو را از رکود خارج کند.

Thursday 29 October 2015 - 15:36:00

چرا دولت لیزینگ‌ها را در خروج از رکود به بازی نگرفت؟

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل ازاقتصادنیوز، با رونمایی از بسته دوم خروج از رکود که این بار برای تحریک تقاضا طراحی شده، تیم اقتصادی دولت تصمیم گرفته از طریق اعطای تسهیلات ارزان بازار کالاهای بادوام نظیر خودرو و لوازم خانگی را با رونق مواجه کرده و این بازارها را از رکود خارج کند.

بر این اساس تصمیم گرفته شده تا بازار خودرو از طریق اعطای اعتبارات به خودروسازان از رکود خارج شود این در حالیست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان راه انداختن لیزینگ‌ها و برطرف کردن مشکلات آنها اگر در دستور کار قرار می‌گرفت، بدون اینکه منابعی از طریق سیستم بانکی به اقتصاد وارد شود، قادر بود بازار خودرو را از رکود خارج کند.

لیزینگ‌های کشور هم اکنون با دو مشکل اساسی مواجه هستند. نخست اینکه هنوز نتوانسته‌اند با سازمان امور مالیاتی بر سر پرداخت مالیات بر ارزرش افزوده به تفاهم برسند. طراحی سیستم مالیاتی به گونه‌ای است که آنها مجبورند دوبار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند که این موضوع باعث شده خرید لیزینگی نه برای مشتری و نه برای صاحبان لیزینگ صرفه اقتصادی نداشته باشد.

موضوع دیگر به رسمیت شناخته نشدن آنها از سوی بانک مرکزی به عنوان موسسات اعتباری است که این موضوع سبب شده تا فعالیت آنها با اما و اگرهایی مواجه شده و نتوانند اعتماد لازم را نزد مشتریان به وجود آورند و فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

بر اساس آمار منتشر شده تا کنون حدود 30 شرکت لیزینگی مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند، 300 لیزینگ غیر رسمی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی شده بین 600 تا هزار شرکت لیزینگی، به صورت غیر رسمی و ناشناخته فعالیت‌هایی را در بخش‌های مختلف اقتصاد انجام دهند.

در این میان صاحبان لیزینگ‌های قانونی معتقدند که در بسته خروج از رکود دولت آنها از قلم افتاده اند و به عبارت دیگر به بازی گرفته‌ نشده‌اند به همین خاطر از تیم اقتصادی دولت گلایه دارند که اگر در این بسته نقشی هم برای آنان در نظر می‌گرفتند می‌توانستند در شرایط ویژه کنونی که بازارهای کشور در رکود عمیق به سر می برد، به اقتصاد کمک کرده و در راستای رکودزدایی گام بردارند.

شاید دولت می‌توانست بازار خودرو را که عمده لیزینگ‌ها در آن به فعالیت می‌پردازند از طریق لیزینگ‌ها سر و سامان می‌داد و از رکود خارج می‌کرد و به جای اینکه منابع بانکی را در اختیار خودروسازان قرار دهد، مثلث خودروساز، لیزینگ و مشتری را تشکیل می‌داد و با برطرف کردن موانع فعالیت آنها فضا را برای نقش آفرینی بیشتر لیزینگ‌ها آماده می‌کرد.

به نظر می‌رسد با فعال شدن لیزینگ‌ها اقتصاد ایران بتواند در بخش تقاضا تحرک خاصی به خود بگیرد و در این میان مردم بتوانند انواع نیازهای خود به مسکن، خودرو، لوازم خانگی و . . . را از طریق لیزینگ‌ها تامین کنند.

در این میان فعالیت لیزینگ های مساله‌دار و غیر مجاز سبب شده تا فضای عمومی اعتماد لازم را به این بخش از اقتصاد کشور نداشته باشد و ترجیح دهد تا نیاز خود به تسهیلات را از طریق نظام بانکی تامین کند. شاید اگر نهادهای نظارتی تدابیری را بیاندیشند و با برطرف کردن موانع و مشکلات لیزینگ‌های مجاز فضای کسب و کار آنها را بهبود دهند می‌توان امیدوار بود که خرید لیزینگی در ایران جان گیرد و در هنگام رکود از سمت تقاضا لیزنگ‌ها نقش بیشتری را بر عهده گیرند.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

لیزینگ
مطالب مرتبط بیشتر
پیش فروش‌کنندگان خودرو شرکت‌های لیزینگی نیستند فعالیت لیزینگ خودرو تحت مجوز بانک مرکزی شناسایی 4 شرکت لیزینگ خودرو با کلاهبرداری از حدود 2 هزار نفر مراقب شرکت‌های غیرمجاز لیزینگ خودرو باشید مراقب شرکت‌های غیرمجاز لیزینگ خودرو باشید کلاهبرداری تحت عنوان لیزینگ خودرو همچنان قربانی می‌گیرد دادگاه مفسد فی‌الارض بودن متهمان پرونده پرهام را رد کرد درخواست مجازات اعدام برای متهمان پرونده لیزینگ خودرو انتقاد از دریافت دو مرحله‌ای مالیات بر ارزش افزوده از خودروهای لیزینگی فعالیت لیزینگ خودرو "نام‌آوران آگهی میهن" غیرقانونی است صدور کیفرخواست پرونده لیزینگ خودرو معروف به پرهام آزادشهر دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای واسپاری‌ها ضرورت راه اندازی لیزینگ با نظارت و سرمایه خودروسازان کمبود عرضه خودرو از سوی خودروسازان مانعی برای ورود لیزینگ ها لیزینگ خودروهای دست دوم عملیاتی شد راه اندازی لیزینگ های فروش با مشارکت بخش خصوصی باند سارقان سندنمره کار 100 دستگاه خودرو در هرمزگان متلاشی شد وزارت صنعت پاسخگوی پیش‌فروش خودرو باشد هشدار پلیس به شهروندان درباره فروش لیزینگی خودرو تولد دوباره شرکت‌های لیزینگ در صنعت خودرو ایران مدل جدید کلاهبرداری در خرید اقساطی خودرو شماره چهارم «خودروامروز» دیجیتال منتشر شد صنعت خودرور، در انتظار حضور لیزینگ های بازار سرمایه گردش مالی 6000 میلیاردی لیزینگ‌های خودرو سراتو آپشنال را با اقساط 48 ماهه بخرید بازنشستگان صاحب خودرو می شوند مقررات جدید لیزینگ خودروی فرهنگیان تقسیم 81 درصد سود در مجمع این لیزینگی تجمع روز گذشته مالباختگان لیزینگ خودرو در آزادشهر بانک مرکزی روی لیزینگ های خودرو نظارت کند دستورالعمل جدید ناظر بر شرکت‌های لیزینگ ابلاغ شد ارتش شرکت لیزینگی خودرو ندارد توزیع حدود20 هزار دستگاه خودرو به فرهنگیان در سال مالی آینده ارزش زمانی پول در زمان تصمیم گیری فراموش نشود لیزینگی‌ها بی‌اعتنا به هیجان خودرو چرا لیزینگ بازار خودرو را تکان نداد پیشنهاد راه‌اندازی لیزینگ برون مرزی بزرگترین شاسی بلند زیر 100 میلیون تومان آمد دبیرکل کانون شرکت های لیزینگ ایران استعفای خود را تقدیم هیأت مدیره نمود تشکیل نهاد جدید انجمن ملی لیزینگ ایران اجاره‌نشینی با خودرو کاهش نرخ سود شرکت‌های لیزینگ خودرو کمیته تدوین روش های نوین لیزینگ در ایران شروع به کار کرد طرح پس خرید محصولات تویوتا آغاز شد هادی اصفهانی مشاور دبیرکل کانون شرکتهای لیزینگ ایران شد از خودروهای لیزینگی چندبار مالیات می‌گیرند؟ نرخ سود لیزینگ‌ها رقابتی می‌شود تبدیل شرکت های لیزینگ به موسسات مالی و اعتباری شرکت‌های لیزینگ تاکنون تخلف نداشته اند تقاضا وجود دارد؛ سیاست های بازاریابی شرکت ها مشکل ساز شده است هزینه های بالای تامین مالی ،چالش شرکت های لیزینگ خودروهای ثبت‌نامی فرهنگیان از اول خردادماه تحویل داده می‌شوند هزینه‌ خرید لیزینگی خودرو کاهش یافت فروش ویژه تعداد محدودی خودرو وارداتی آغاز شد
Back to top