بررسی مالی و بنیادی شرکت «رینگ سازی مشهد»

سودآوری خرینگ در گرو تصمیمات کلان صنعت

عصر خودرو: شرکت رینگ‌سازی مشهد با سابقه ای افزون بر 35 سال، تحت پوشش گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران- یابکو (ختوقا) و با ارائه محصولات متنوع که در سه کارخانه رینگهای سواری، رینگهای سنگین و رام زیر موتور تولید می شوند، که تاکنون سهم بسزایی در صنعت خودرو سازی کشور ایفا نموده است و در راستای حرکت به سوی بازارهای جهانی، توسعه فعالیتها را بواسطه اصل تغییر، سر لوحه امور قرار داده است.

Tuesday 06 October 2015 - 16:36:00

سودآوری خرینگ در گرو تصمیمات کلان صنعت

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در سال های اخیر در پی افزایش هزینه ها و کاهش تولید خودرو در کشور، این شرکت نیز با کاهش سودآوری و قیمت سهام همراه شد.

مواد اولیه: ورق فولادی
رینگ سازی مشهد برای تولید محصولات خود عمدتا از ورق فولادی استفاده می کند. در ماه های اخیر قیمت متوسط این محصول 15% کاهش یافته است. در نمودار زیر روند حرکت آن را در بورس کالا از اواخر سال قبل تا کنون مشاهده می کنید.

خرینگ در اولین بودجه سال جاری که دی ماه سال قبل منتشر شد، قیمت انواق ورق را به میزان 9 درصد افزایش لحاظ کرده است. محاسبات مالی نشان می دهد که جهت تعدیل قیمت به مقدار کنونی، 12 درصد کاهش در مبلغ مبلغ ورق فولادی قابل فرض است و 70 میلیارد ریال بهای تمام شده را کاهش می دهد. اما تحقیقات نشان می دهد که ورق فولادی مورد استفاده در قراردادهای خرینگ با ساپکو، طبق قرارداد بوده و نوسانات نرخ ورق تاثیری در آن ندارد. از طرف دیگر قیمت محصولات نیز قراردادی است و بنابراین می توان گفت این قراردادها، درآمد کارمزدی برای خرینگ دارند. این در حالی است که فروش آزاد شرکت تنها در بازار یدک بوده و در مقایسه با قراردادهای ساپکو قابل چشم پوشی است.
فروش: افزایش نرخ
مهمترین محصولات شرکت انواع رینگ و رام زیر موتور پژو 405 و همچنین انواع رینگ سنگین می باشد. غیر از محصول رینگ سواری، پوشش مقداری و ریالی بقیه محصولات تقریبا مطابق با بودجه پیش رفته است. رینگ سواری 60 درصد از فروش شرکت را بر عهده دارد که اهمیت آن را به خوبی نشان می دهد. نرخ فروش هر حلقه رینگ سواری در گزارش بودجه ی 94 با اندکی افزایش نسبت به سال قبل منظور شده است. این در حالی است که عملکرد سه ماهه سال جاری نشان می دهد که هر حلقه رینگ سواری، حدود 18 درصد گران تر از بودجه به فروش رسیده است.
همچنین نمودار زیر نشان می دهد نرخ فروش رینگ سواری در گزارشات سه ماهه سال های قبل، به محقق سال نزدیک بوده است؛ بنابراین اتکا به عملکرد 3 ماهه در مورد قیمت رینگ سواری، قابل دفاع است. در صورتی که بودجه را از این محل اصلاح کنیم، افزایش 220 میلیارد ریالی در فروش نتیجه می شود.

این افزایش نرخ در حالی است که قراردادهای ساپکو با افزایش نرخ همراه نبوده اند. بنابراین در 3 ماهه ابتدایی سال فروش زیادی در بازار یدک انجام شده است. فروش در بازار یدک دو مزیت بزرگ برای شرکت دارد. اول آنکه هزینه مواد اولیه آن برخلاف هزینه مواد اولیه در قراردهای ساپکو، معین نبوده و به صورت آزاد محاسبه می شود؛ دوم آنکه قیمت فروش محصول بیشتر از قراردهای ساپکو است. اما نکته منفی آن است که به علت استهلاک پایین رینگ خودرو  این بازار کشش بسیار پایینی دارد و با توجه به واقعیت موجود در بازار فروش، شرکت توان سود اوری از این موضوع را ندارد.
افزایش فروش
رینگ سازی مشهد در حال حاضر از کل ظرفیت تولیدی خود، 62% در رینگ سواری، 37% در رینگ سنگین و 80% در رام زیر موتور استفاده می کند. در نمودار زیر مشخص است که تولید شرکت از سال 89 روند نزولی گرفت. این کاهش در همه تولیدکنندگان خودرویی رخ داد و در طول سال های 92 و 93 اندکی بهبود یافت؛ اما همچنان به نقطه اصلی باز نگشته و حتی احتمال آن وجود دارد که با کاهش مواجه شود. اما در نقطه مقابل این احتمال نیز قوت گرفته که شرایط بهبود یابد و این قطعه ساز همراستا با جریان کلی صنعت، با تمام ظرفیت تولید کنند و به دوران اوج خود بازگردند.

طرح توسعه
مهمترین طرح توسعه شرکت، توسعه خط تیوبلس سنگین می باشد. ولی اطلاعات دقیقی از طرح های شرکت در صورت های مالی مشاهده نمی شود. جدول زیر جدیدترین اطلاعات مالی از طرح های شرکت است.

ارزندگی و قیمت سهم
در حال حاضر قیمت سهام شرکت در محدوده 160 تومان نوسان می کند و بر اساس خالص ارزش دارایی ها به تعادل رسیده است. در سال 92 با قوت گرفتن احتمال بهبود وضعیت شرکت های قطعه سازی، قیمت سهام خرینگ نیز همزمان با مذاکرات هسته ای رشد کرده و از 150 تومان تا 450 تومان افزایش یافت. در ادامه با توجه به طولانی شدن مذاکرات و عدم تحقق انتظارات مالی، قیمت نماد شروع به نزول کرد و در مسیر اصلاح قرار گرفت. با توجه به مقدار بسیار پایین سود خالص، سقوط قیمت تا خالص ارزش دارایی ها ادامه یافت.
با توجه به وابستگی شدید خرینگ به تصمیمات خودروساز، امنیت سودآوری شرکت بسیار پایین است، این در حالی است که اندکی بهبود در تصمیمات قیمت گذاری، می تواند سود اوری خرینگ را چشمگیر افزایش داده و حاشیه سود اوری شرکت را افزایش دهد. در نمودار زیر روند نزول نماد را در سال جاری مشاهده میکنید.

* تحلیل از گروه مشاور سرمایه گذاری «وِبورس»

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها

شرکت رینگ سازی مشهد
مطالب مرتبط بیشتر
Back to top