دلیل افت واردات خودرو

عصر خودرو:ورود خودروهای خارجی به کشور طی سال‌جاری در حالی با افتی فاحش روبه‌رو شده که به گفته کارشناسان، ریشه این ماجرا را باید در مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر ایجاد محدودیت در واردات متفرقه خودرو جست‌وجو کرد.

Monday 01 June 2015 - 00:42:00

دلیل افت واردات خودرو

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آخرین آمار، واردات خودرو به کشور طی دو ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افتی 66 درصدی داشته، به‌نحوی که از 12 هزار و 767 دستگاه به 4231 دستگاه رسیده است.

حالا کارشناسان می‌گویند، دلیل اصلی این افت غیرمنتظره، مصوبه سال گذشته وزارت صنعت است؛ مصوبه‌ای که طبق آن، فقط نمایندگی‌های رسمی مجاز به واردات خودرو بودند و متفرقه‌ها اجازه واردات نداشتند.

این مصوبه البته چندی بعد تغییر کرد و متفرقه‌ها نیز به شرط تضمین ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان، مجاز به واردات شدند و این در حالی است که شرایط مصوبه موردنظر اجازه نداده بسیاری از غیر‌رسمی‌ها (واردکنندگان متفرقه) اقدام به ثبت‌سفارش خودرو در پنج ماه گذشته کنند.

به گفته کارشناسان، تا پیش از مصوبه وزارت صنعت، سهم متفرقه‌ها از واردات خودرو حدود 80 درصد بود و طبیعی است که با محدود شدن آنها، ورود خودروهای خارجی به کشور افتی فاحش را طی سال‌جاری تجربه کند.

بنابر تصمیم وزارت صنعت، متفرقه‌ها برای واردات خودرو به کشور، یا باید خود نسبت به ارائه خدمات پس از فروش اقدام کنند و یا سه درصد ارزش سیف خودرو را به نمایندگی‌های رسمی بپردازند تا آنها ارائه خدمات را بر عهده بگیرند.

این در حالی است که ظاهرا هنوز ارتباط مناسبی میان رسمی‌ها و غیر‌رسمی‌ها شکل نگرفته و از همین رو کمتر کسی برای ثبت‌سفارش خودروهای خارجی اقدام می‌کند. به‌عبارت بهتر، از آنجاکه بسیاری از واردکنندگان غیر‌رسمی هنوز نتوانسته اند مقدمات ثبت‌سفارش را فراهم کنند، ورود خودروهای خارجی به کشور عملا محدود شده است.

برچسب ها

میزان واردات خودرو
Back to top