باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی شب عید معرفی شدند

عصر خودرو : در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل در اسفند 93، سایپا 131، سایپا 132 و ام‌وی‌ام 110 همچنان در جایگاه خودروهای بی‌کیفیت جا خوش کردند.

Saturday 25 April 2015 - 16:00:00

باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی شب عید معرفی شدند

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، در اسفند سال گذشته 99 درصد از خودروهای تولید شده در کشور به خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) اختصاص داشت.

گروه سبک:

در این ماه در بخش سواری شاهد افزایش تولید خودروهای پژو پارس، پژو 405 خراسان، تندر 90 اتوماتیک و پژو 206 صندوق‌دار بودیم.

این افزایش تولید باعث شد تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به بهمن ماه 14.1 درصد افزایش یابد، به طوری که جمعاً 30 مدل خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد بازرسی قرار گرفت.

در اسفند 93 خودروهای تیبا، سایپا 131X محصول سایپا، سایپا 131X محصول پارس خودرو، سایپا 132X و ام وی ام 110 در دسته قیمتی زیر 25 میلیون تومان، خودروهای پارس تندر، تندر 90 اتوماتیک، تندر 90، پژو 206، پژو 206SD، رانا، پژو پارس، ام وی ام 315 جدید، پژو 405، سمند، ام وی ام 530، لیفان 620 و تیبا2 در دسته قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان، خودروهای آسا، ام وی ام 33X جدید، جک جی5 اتوماتیک، لیفان X60 و ولکس 30C در دسته قیمتی بین 50 تا 75 میلیون تومان، کیا سراتو در دسته قیمتی بین 75 تا 100 میلیون تومان و سوزوکی گرندویتارا در دسته قیمتی بالای 100 میلیون تومان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این ماه مانند ماه‌های قبل از آن، بیشترین تعداد خودروهای ارزشیابی شده در گروه قیمتی بین 25 تا 50 میلیون تومان قرار داشتند.

بر اساس نتایج این ارزشیابی، تیبا محصول سایپا کاشان در گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان، پارس تندر محصول پارس خودرو در گروه خودروهای بین 25 تا 50 میلیون تومان و آسا محصول بهمن موتور در گروه خودروهای بین 50 تا 75 میلیون تومان کمترین نمره منفی را از آن خود کردند.

همچنین در دو دسته قیمتی بین 75 تا 100 و بالای 100 میلیون تومان نیز خودروهای کیا و سوزوکی گرند ویتارا بدون رقیب جا خوش کرده و به ترتیب 16.5 و 15.4 نمره منفی را به خود اختصاص دادند.

در اسفند ماه 93 نیز مانند ماه قبل از آن، به طور کلی سوزوکی گرند ویتارا، کیا سراتو و آسا به ترتیب با 15.4، 16.5 و 18.9 نمره منفی به عنوان سه خودرو برتر ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در رده اول تا سوم جدول قرار گرفتند.

عیوب فنی و عملکردی:

طبق جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری، سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان در صدر جدول و خودروی MVM110 محصول شرکت مدیران خودرو در انتهای جدول قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروهای سایپا X131 و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. از طرفی شاهد بهبود 5.6 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به بهمن ماه هستیم که عمدتاً مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای کیا سراتو و MVM110 در این بخش است.

در بخش تزئینات و مونتاژ خودروهای MVM110 و Voleex C30 بیشترین نمرات منفی را کسب کردند، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل روند نزولی 0.6 درصدی را تجربه کرد که بیشترین تغییر مربوط به خودروهای کیا سراتو و سوزوکی گرند ویتارا است.

در بخش بدنه، سایپا X131 و MVM110 بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به بهمن ماه دستخوش تغییری نشده است.

در بخش رنگ میانگین نمره منفی خودروها نسبت به بهمن ماه 4.1 درصد بهبود یافت که عمدتاً مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای Voleex C30 و رانا در این بخش است.

همچنین خودروهای لیفان X60 و لیفان 620 بیشترین نمره منفی را در بخش رنگ کسب کردند.

تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروها در اسفند 93 نسبت به ماه قبل از آن روند رو به رشد 16.7 درصدی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادها در خودروی سمند است.

در نهایت، طی اسفند ماه میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری 1.2 درصد بهبود یافته که عمدتاً مربوط به روند رو به رشد خودروهای سوزوکی گرندویتارا و پژو 405 خراسان است.

تغییرات کیفیت خودروهای سواری:

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری، سوزوکی گرند ویتارا بیشترین میزان بهبود و Voleex C30 بیشترین میزان تنزل را داشته‌اند.

وانت:

در اسفند 93 در بخش وانت شاهد قطع تولید محصولات شرکت سازه‌های خودرو دیار یعنی وانت وینگل تک کابین و وانت وینگل دوکابین و کاهش تولید وانت دیزل زامیاد و وانت پیکان تبریز بودیم.

از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای هم‌رده وانت، می‌توان به تولید خودرو جدید وانتسایپا X151 در شرکت بن رو و تولید مجدد وانت پیکاپ فوتون دیزلی اشاره کرد.

علی‌رغم کاهش تولید خودروهای گروه وانت در اسفند ماه، ارزشیابی این خودروها 2.1درصد افزایش یافت، به طوری که از 7 مدل خودروی ارزشیابی شده، 2 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 5 مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

در جدول رده بندی کیفی وانت، وانت پیکاپ فوتون دیزلی در صدر و وانتنیسان دوگانه سوز هم در انتهای جدول قرار گرفته‌اند.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب کرد، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به بهمن ماه روند ثابتی داشته است. در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد بهبود 13.1 درصدی هستیم که عمدتاً مربوط به روند صعودی خودروی وانت دیزل زامیاد است. البته وانتنیسان دوگانه سوز نیز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد.

در بخش بدنه، خودروی وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی در این بخش میانگین نمره منفی 3 درصد افزایش یافت که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.

در بخش رنگ، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد افت 6.9 درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به بهمن ماه هستیم که بیشترین تأثیر مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.

همچنین تعداد ایرادات مهم و اساسی، روند مثبت 19.6 درصدی داشته که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروی وانت دیزل زامیاد است. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، بهبود کیفی 3 درصدی را تجربه نمود که عمدتاً مربوط به تولید مجدد خودروی با کیفیت این رده یعنی وانت پیکاپ فوتون دیزلی و روند رو به رشد وانت دیزل زامیاد در ماه جاری است.

تغییرات کیفیت وانت ها:

در نمودار مربوط به روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، وانتنیسان دوگانه سوز بیشترین میزان بهبود را دارا است و هیچ خودرویی در این رده روند نزولی نداشته است.

گروه سنگین :

در بخش خودروهای تجاری مسافری در اسفند ماه نیز مانند ماه قبل از آن، هیچ خودرویی ارزشیابی نشده است.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 3.6 درصدی تولید در مقایسه با بهمن ماه هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید کامیونت ایسوزو  NPR75P و کشنده کاوه است.

در گروه کامیونت ها، کامیونت ایسوزو NPR75P محصول بهمن دیزل در رده نخست قرار گرفت.

در گروه کامیون ها در میان 2 مدل خودروی تولیدی، کامیون اسکانیا G400(کمپرسی) محصول ماموت دیزل در صدر قرار گرفت.

در بخش کشنده ها هم 5 مدل خودرو تولید شد که کشنده بنز آکسور محصول ایران خودرو دیزل در بالاترین رده این گروه قرار گرفت.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را کسب کرد. همچنین شاهد افت 50 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم.

در بخش تزئینات و مونتاژ، کامیونت الوند بالاترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته است.

در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب کرد، همچنین شاهد افت 6.6 درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به افول، مربوط به کامیون اسکانیا G400 است.

در بخش رنگ، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد. میانگین نمره منفی این بخش در اسفند نسبت به بهمن ماه روند رو به رشد 7.7 درصدی را تجربه کرد که غالباً مربوط به کاهش نمره منفی کامیونت الوند در این بخش است.

در مجموع، میانگین نمره منفی خودروهای این گروه تنزل کیفی 1.1 درصدی را در اسفند 93 نسبت به بهمن ماه تجربه کرده است.

تغییرات کیفیت خودروهای گروه سنگین:

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری، کامیون اسکانیا G400(کمپرسی) بیشترین میزان بهبود و کامیون بنز WH کمترین میزان بهبود را در اسفند ماه داشته اند.

برچسب ها

بازرسی کیفیت و استاندارد
مطالب مرتبط بیشتر
چالش ون‌های فرسوده 301 توقعات مشتریان را برآورده خواهد ساخت خودروهای بی کیفیت خردادماه امسال را بشناسید+ جدول امکان سنجش آزمون برخی استانداردهای 85گانه در داخل کشور وجود ندارد گزارش ارزشیابی کیفی خودرو آذر 97 منتشر شد همکاری شرکت بازرسی استاندارد و مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران گزارش ارزشیابی کیفی خودرو شهریور 97 منتشر شد گزارش ارزیابی کیفی خودروها منتشر شد تدوین راهبرد یکپارچه کیفیت، کلید حل مشکلات صنعت خودرو نتایج ارزیابی وضعیت خدمات پس از فروش شرکت های خودرویی منتشر شد نگاهی به کیفیت خودروهای سنگین کیفیت خودروهای داخلی در فروردین وقایع نگاری صنعت و بازار خودرو 96 زور خودروسازان به سازمان استاندارد می رسد؟ استانداردهای 85گانه خودرو پلکانی اجرا شود گوگرد بنزین در تهران بالاتر از شهرهای دیگر است 10 خودروی برتر شاسی بلند زیر 100 میلیون از منظر رضایت مشتریان از کیفیت کیا پیکانتو، صدرنشین جدول رضایت مشتریان از کیفیت محصول خودروهایی که توقف تولید داشته اند نیازی به اخذ استانداردهای ابلاغی جدید ندارند! ایمنی و قدرت، مهم‌ترین معیار خریداران ایرانی در خرید خودرو صدور گواهی تایید نوع برای 40 مدل - برند خودروی وارداتی مراجعه برای معاینه‌فنی از 4سال به 2سال کاهش یابد خودروهایی که جان مردم را به خطر می اندازند، تائیدیه استاندارد نخواهند گرفت دی 97 آخرین اولتیماتوم استاندارد خودروها ورود 150خودروی استاندارد برای سرویس مدرسه ده خودروی برتر شاسی بلند در دسته قیمتی زیر 100 میلیون تومان از منظر رضایت مشتریان از کیفیت خودرو در سال 95 ارزیابی رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروها منتشر شد رضایت فراتر از حد انتظار خریداران پریوس سروش دیزل مبنا بیشترین امتیاز تلفیقی رضایتمندی مشتریان را کسب کرد استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو ممنوع است کیفیت خودروهای داخلی بهبود داشته است استانداردهای خودرویی از نگاه سازمان ملی استاندارد ثبات در کیفیت سواری‌های داخلی ثبات کیفیت در خودروهای داخلی ارزیابی کیفی بنزین به وزارت نفت سپرده شد کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد حکم انتصاب رییس جدید سازمان ملی استاندارد ایران توقف قطعی تولید برخی خودروها در کشور تا سال 97 الزام خودروسازان به نوآوری تدوین 30 استاندارد جدید خودرویی شرایط ورود خودروهای وارداتی ثبات بخشی به روند اعلام استاندارد وارداتی‌ها گاز 4 جایگاه عرضه سوخت CNG در قزوین قطع شد ستاره‌های خاموش ارزیابی کیفی خودرو دو عامل موثر افزایش واردات خودرو خودروهای ایرانی چند ستاره دارند؟ چرا آمار کیفیت منتشر نشد؟ گزارش رضایتمندی مشتریان از کیفیت اولیه خودرو در سه ماهه اول مالکیت انتقال دانش استانداردهای خودرو به کارشناسان پلیس ایسوزو NPR75P کارنامه شهریور ماه خودروهای تجاری باری را صعودی کرد رشد 13/5 درصدی تولید وانت در شهریور ماه گرندویتارای ایران خودرو خراسان صدرنشین شد سقوط قریب‌الوقوع خودروها در رده‌بندی کیفی بهبود نسبی کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای در سال 93 غیبت اتوبوس‌ها طولانی شد ایران خودرو دیزل بهترین کشنده را تولید کرد وانت پیکاپ فوتون صدر نشین شد کسب رتبه اول رضایت‌مندی مشتریان توسط آرین‌موتور نظارت بر کیفیت بنزین به سازمان استاندارد واگذار شد اجرای دستورالعمل جدید بازرسی کیفی خودروها آغاز شد کیفیت برخی سواری‌ها افزایش یافت جای خالی اتوبوس‌ها در جدول رده‌بندی کیفی کیفیت خودروهای تجاری باری افزایش یافت تولید وانت کاهش یافت گزارش تحلیلی ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در فروردین ماه 1394 منتشر شد وانت‌های داخلی چه کیفیتی دارند؟
Back to top