در نشست خبری «کارنامه» مطرح شد:

1402؛ سال ارائه «خدمات جدید» کارنامه

عصر خودرو- مجموعه کارنامه سه سال است که فعالیت خود را با ارایه خدمات کارشناسی خودرو آغاز کرده است. در این 3 سال بیش از 250 هزار دستگاه خودرو کارشناسی کرده و پس گذشت 2 سال تلاش کرده تا به دو حوزه جدید خرید و فروش خودرو نیز ورود کند. ایجاد یک پلتفرم خرید و فروش به خریدار و فروشنده این کمک را می کند که خودرویی را در بازار آنلاین و آفلاین معامله کند. در نشست خبری که روز گذشته در کارنامه برگزار شد، نیما نامداری مدیرعامل این مجموعه به همراه امین آقاجانی معاون رشد کسب و کار و هژیر مفاخری معاون عملیات توضیحاتی را در خصوص مسیری که کارنامه در این سه سال طی کرده و برنامه هایی که برای آینده دارد صحبت کردند.

Tuesday 13 June 2023 - 13:12:00

1402؛ سال ارائه «خدمات جدید» کارنامه1402؛ سال ارائه «خدمات جدید» کارنامه1402؛ سال ارائه «خدمات جدید» کارنامه1402؛ سال ارائه «خدمات جدید» کارنامه1402؛ سال ارائه «خدمات جدید» کارنامه

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای اولین بار در ایران، کارنامه با داده‌ کاوی 4 میلیون آگهی فروش خودرو و به اتکای 50 هزار معامله‌ای که در سال 1401 در آنها حضور داشته شاخصهای قیمت، عرضه و تقاضای بازار خودرو را محاسبه و منتشر کرده‌است. در سال 1401 حجم معاملات انجام شده در این پلتفرم معادل 19.5 هزار میلیارد تومان است‌. در کارشناسی خودروها در کارنامه 430 مورد در خودرو بررسی می شود و در صورتی که معامله در این پلتفرم انجام شود و نکته ای در حقوق خریدار و فروشنده از سوی کارنامه دیده نشده باشد، بر اساس قرارداد منعقد شده تا 200 میلیون تومان ضمانت به قرارداد تعلق خواهد گرفت. در سال 1401 شهرهای شیراز، مشهد، رشت و اصفهان علاوه بر تهران و کرج به لیست مراکز ارایه دهنده خدمات کارشناسی اضافه شد که با بیش از 91 کارشناس در حال فعالیت است‌. کارنامه 12 درصد از کل سهم کارشناسی های خودرو در کشور را به طور سالانه انجام می دهد. این در حالی است که در بازار خودرو بیش از 60 درصد معاملات در بازار سنتی اتفاق می افتد.

کارنامه با تحلیل داده‌ها، اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت بازار به دست آورده که در زیر به بررسی بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

- شاخص‌های کارنامه هم معاملات خودروی صفر و هم خودروی کارکرده را پوشش می‌دهند
قیمت خودرو در سال 1401 به طور متوسط 83 درصد رشد داشته‌است. این در حالی است که تورم رسمی 63 درصد و رشد شاخص بازار سرمایه 41 درصد بوده‌است. بر اساس این آمار 87 درصد معاملات خودرو در سال 1401 به خودروهای داخلی تعلق داشته در حالی که شاخص قیمت در سال 1401 رشد 83 درصدی داشته عرضه و تقاضا برای خودرو حدود 20 درصد رشد داشته است.

- رشد متوسط قیمت تولیدات سایپا (اعم از صفر و کارکرده) 5 واحد درصد بیشتر محصولات ایران‌خودرو بوده‌است‌.

- رشد متوسط قیمت خودروهای چینی (اعم از صفر و کارکرده) 4 واحد درصد بیشتر محصولات داخلی بوده‌ که احتمالا به دلیل اقبال بیشتر مردم به خودروهای جدید چینی است که شرایط بهتری نسبت به رقبای ایرانی دارند.

- رشد قیمت خودروهای مختلف پراکندگی بالایی داشته‌است در حالی که 22 درصد رشدی بالای 90 درصد داشته‌اند 14 درصد هم کمتر از 70 درصد رشد قیمت داشته‌اند. 64 درصد مابقی رشدی بین 70 تا 90 درصد را شاهده بوده‌اند.

-پراید با سهم 25 درصدی از کل معاملات، پرتقاضاترین خودرو ایران در سال 1401 بوده‌است. این خودرو که مدتهاست تولید هم نمی‌شود به دلیل قیمت اقتصادی آن رشد شدید تقاضا داشته در نتیجه قیمت انواع مختلف آن رشدی حتی بیشتر رشد از رشد شاخص کل داشته‌است. قیمت پراید سدان بنزینی 95 درصد، سدان دوگانه‌سوز 99 درصد و هاچ‌بک 103 درصد در طی 12 ماه افزایش پیدا کرده‌است.

- رشد شدید قیمتها باعث کاهش قدرت خرید مشتریان شده و به همین دلیل معامله خودروهای ارزان‌تر رونق پیدا کرده‌است. مقایسه رده‌بندی 10 خودروی پرمعامله ایران در شش ماه اول سال 1401 با شش ماهه دوم نشان  می‌دهد ماشینهایی مثل پراید 131 و پژو405 که خودروهای ارزان‌تری هستند در این رده‌بندی بالا رفته‌اند اما خودروهایی مثل پژو پارس و پژو 206 که نسبتا گران‌تر هستند چند رتبه پایین آمده‌اند.

از جمله جذاب ترین بخش این آمارها می‌توان به گران قیمت ترین خودروهای کارشناسی و معامله شده در این مجموعه اشاره کرد. لکسس ال‌ایکس57، پورشه پانامرا و مزراتی جزو لوکس ترین خودروهایی است که در این مجموعه کارشناسی شده اند و ولوو ایکس 90 آردیزاین مدل 2017 و ب‌ام‌و سری 3 مدل 2018 نیز گران ترین خودروهایی بودند که در این پلتفرم معامله شده اند.

این مجموعه در راستای تبدیل شدن به یک پلتفرم جامع خودرو به حوزه ارائه خدمات سرویس دوره‌ای در محل نیز ورود کرده است.این سرویس در ابتدا صرفا برای مشتریانی بود که قبلا از این مجموعه سرویس کارشناسی خریداری کرده بودند اما در حال حاضر برای تمام افراد فعال است.

برچسب ها

کارشناسی خودرو کارنامه
مطالب مرتبط بیشتر
Back to top