جای خالی «حقوقی‌ها» در لیست مؤدیان مالیاتی خودرو

عصر خودرو- مالیات‌ستانی از خودروهای به اصطلاح لوکس در حالی از اول بهمن کلید خورده که مشمولان آن تنها اشخاص حقیقی هستند و خبری از مالکان حقوقی نیست.

Monday 31 January 2022 - 10:16:00

جای خالی «حقوقی‌ها» در لیست مؤدیان مالیاتی خودرو

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده، تمامی خودروهای گران‌قیمت شناسایی‌‌‌شده مشمول مالیات، مربوط به اشخاص حقیقی است. جهانگیر رحیمی با بیان اینکه در بحث مالیات بر خودروهای اشخاص حقوقی، جمع ارزش خودروهای مربوط به یک شخص ملاک نیست، تاکید کرده که ملاک شناسایی خودروها فایل نیروی انتظامی است. به گفته وی، بر اساس اطلاعات منتشره از سوی نیروی انتظامی، خودرویی که مربوط به اشخاص حقوقی باشد و بیش از یک ‌‌‌میلیارد تومان ارزش داشته باشد، شناسایی نشده است.

وی در نهایت تاکید کرده که سازمان امور مالیاتی هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات مربوط به خودروهای لوکس ندارد. اظهارات جهانگیری نشان می‌دهد تا به امروز تنها مؤدیان حقیقی مشمول پرداخت مالیات بر خودرو شده‌اند و حقوقی‌ها فعلا در شمول این پروسه نیستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت می‌تواند از ظرفیت مؤدیان حقوقی نیز برای جذب درآمدهای مالیاتی بیشتر از ناحیه خودرو، استفاده کند.

طبق اعلام دولت، 550‌هزار دستگاه خودروی لوکس مشمول مالیات، شناسایی شده که قرار است در مجموع درآمدی پنج‌هزار و 600‌میلیارد تومانی نصیب دولت کند.

در حال حاضر هرچند دستگاه‌های دولتی در ظاهر معمولا از خودروهای تولید داخل استفاده می‌کنند، با این حال هستند برخی نهادها مانند وزارت امور خارجه که از خودروهای لوکس برخوردارند و دولت می‌تواند آنها را نیز در جمع مشمولان مالیات قرار دهد.

بنابراین هرچه ظرفیت‌های بیشتری برای اخذ مالیات فراهم شود، احتمال دستیابی دولت به درآمد مدنظر، بالا خواهد رفت. طبعا یکی از این ظرفیت‌ها که فعلا مغفول مانده، مالیات‌ستانی از مؤدیان حقوقی به‌خصوص نهادهای دولتی است. هرچند در حال حاضر سه سال و نیم از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و دستگاه‌های دولتی نیز از خرید چنین خودروهایی منع شده‌اند، با این حال، هستند نهادهایی که خودروهای خارجی دارند.  این در حالی است که دولت ظاهرا آنها را از مالیات‌ستانی معاف کرده است.

در واقع به نظر می‌رسد نام خودروهای لوکس نهادهای دولتی و خصوصی جایی در لیست 550‌هزار دستگاهی مشمول مالیات ندارد، بنابراین این ظرفیت نیز مغفول مانده است. با وجود آنکه شاید تعداد خودروهای لوکس موجود در دستگاه‌های دولتی (مثلا وزارت امور خارجه که در بخش تشریفات خود دارای خودروهای لوکس است)، زیاد نباشد، اما به هر حال می‌توان آنها را نیز در لیست مشمولان مالیات جای داد.

در واقع به نظر می‌رسد اگر دولت دامنه مالیات‌ستانی از خودروها را گسترده‌تر در نظر می‌گرفت، اطمینان بیشتری بابت تحقق این درآمد وجود داشت، هرچند البته هنوز هم دیر نشده و می‌توان گستره مالیات‌ستانی را پهن‌تر کرد. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان بین یک تا 4‌درصد مشمول مالیات خواهند شد، به نحوی که تا مبلغ یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومان (نسبت به مازاد یک‌میلیارد تومان) یک‌درصد، تا مبلغ 3‌میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومان) 2‌درصد، تا مبلغ 4‌میلیارد و 500‌میلیون تومان (نسبت به مازاد 3‌میلیارد تومان) 3‌درصد و نسبت به مازاد 4میلیارد و 500‌میلیون تومان، 4درصد مالیات اخذ خواهد شد.

برچسب ها

مالیات خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
مارپیچ مالیاتی معاملات خودرو خودروهای مشمول مالیات جدید مالیات، ترمز لوکس‌سواران را می‌کشد ساز و کار محاسبه مالیات انواع خودرو مشخص شد مالیات خودروهای لوکس در سال 1402 تعیین شد مخالفت مجلس با اخذ مالیات 2 درصدی از خودروهای با قیمت بیشتر از 3 میلیارد تومان پرداخت مالیات خودروهای سه میلیارد تومانی از سال آینده اجرایی می‌شود 450هزار خودروی لوکس امسال باید مالیات بدهند ماخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها اعلام شد طلب 6/ 3همتی دولت از لوکس‌سواران شناسایی اطلاعات 400 هزار خودروی لوکس برای دریافت مالیات اخذ مالیات خودرو تا پایان سال مجازی خواهد شد منجی مالیاتی بازار خودرو؟ مالیات خودروهای لوکس در دست‌انداز توقیف 761 خودرو خارجی بابت بدهی مالیاتی مالیات خودروهای سواری لوکس تقسیط می‌شود 150 میلیارد تومان مالیات از خودروهای لوکس اخذ شد هشدار سازمان مالیاتی نسبت به سایت‌های تقلبی دریافت مالیات خودرو رشد 69 درصدی وصولی مالیات نقل وانتقال خودرو در 4 ماهه امسال مالیات بر نقل و انتقال خودروهای صفر به خودروسازان منتقل شد شیوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟ فرصت 1 ماهه برای پرداخت مالیات خودروهای میلیاردی صاحبان خودروهای بالای یک میلیارد چقدر مالیات دادند؟ رقم مالیات بر خودروهای لوکس تعیین شد اعلام مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دوکابین در سال 1401 مالیات خرید خودرو با موتورهای کوچک در چین نصف شد پرداخت 60 میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس فرار مالیاتی آشکار دلالان خودرو! تغییر قیمت اعلامی تولید کننده‌ها، علت تغییر مالیات نقل و انتقال خودرو یک میلیون نفر لوکس‌سوار و لوکس‌نشین در تور مالیات مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از طریق سامانه آنلاین آغاز شد فقط 2000 نفر مالیات خودرو پرداخت کردند 1700 نفر مالیات خودرو لوکس دادند درآمد مالیاتی خودروهای لوکس محقق نشد سال آینده خودروهای رده پایین داخلی نیز میلیاردی می‌شود مسیر مالیات سبز خودرو ماجرای پیامک پرداخت مالیات به مشتریان خودرو چیست؟ 570 هزار دستگاه خودروی لوکس مشمول مالیات شدند تردد خودرو‌های لوکس از ماه آینده، مشروط به پرداخت مالیات است مالیات هرماه را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد پرداخت کنید صاحبان بیش از یک خودرو بخوانند صاحبان خودروهای لوکس شناسایی شدند مالیات خودرو‏‏‌های تحت تملک اشخاص مشخص شد نرخ مالیات بر خودروهای لاکچری مشخص شد مأخذ قیمت خودروهای داخلی و خارجی جهت تعیین مالیات و حق الثبت اعلام شد جداول منتشر شده درباره مالیات خودروهای لوکس فاقد اعتبار است مالکان 550 هزار خودروی لوکس چگونه مالیات بدهند مالیات جدید برای خریداران خودروی صفر ایجاد سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو دریافت مالیات 1 درصدی از ثبت نام کنندگان خودرو آغاز شد به کدام خودروها مالیات تعلق می گیرد؟ روند اخذ مالیات از لوکس سواران با تاخیر آغاز شده است پیش‌بینی دریافت 5هزار و 600 میلیاردتومان مالیات از خودروهای گرانقیمت مالیات‌ستانی از 550 هزار خودروی لوکس نوبت خودروهای میلیاردی
Back to top