هر آنچه باید در مورد تسمه دینام بدانید

عصر خودرو- قطعا نام تسمه دینام را به عنوان یکی از بخش‌های مهم در موتور خودرو شنیده‌اید. تسمه دینام هر چند بر اساس نامش با دینام مرتبط است اما این تنها وظیفه آن نیست چرا که تسمه دینام باید بخش‌های مختلف موتور را به حرکت در آورد و به همین دلیل نقش بسیار مهمی در کارکرد موتور خودرو دارد.

Monday 10 February 2020 - 14:13:00

هر آنچه باید در مورد تسمه دینام بدانید

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در این مقاله با تسمه دینام، نقش و اهمیت آن و البته دلایل پاره شدن تسمه دینام و اقداماتی که بعد از پاره شدن تسمه دینام باید انجام دهید آشنا می‌شویم.
نقش تسمه ها در خودرو

تسمه ها به طور کلی وظیفه انتقال قدرت از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر را بر عهده دارند و در خودرو هم همین نقش را بازی می‌کنند. به عنوان مثال، موتور برای خنک شدن نیاز به کارکرد درست واتر پمپ دارد تا بتواند مایع خنک کننده را به خوبی در سیستم خودرو بچرخاند. از سوی دیگر پمپ هیدرولیک فرمان نیز باید نیروی خود را از موتور بگیرد تا بتواند توان لازم برای کمک به چرخش فرمان را فراهم کند. به این‌ها لزوم چرخش دینام برای تولید برق خودرو را هم اضافه کنید تا متوجه شوید چه بخش هایی در خودرو باید از چرخش میل لنگ توان بگیرند.

برای چرخش این بخش‌ها می‌توان از مکانیزم‌های مختلفی استفاده کرد اما بهره‌گیری از تسمه‌ها بهینه‌ترین راه‌حل است چرا که تسمه ارزان است و می‌توان آن را در طول‌های مختلف تولید کرد و به این ترتیب قطعات می‌توانند در فاصله از هم قرار داسته باشند اما در عین حال با چرخش یک قطعه، قطعات دیگر نیز به چرخش درآیند.
تسمه دینام چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، همزمان با چرخش میل لنگ باید بخش‌های دیگری از موتور و اجرای جانبی نیز بچرخند تا موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد و امکانات رفاهی خودرو نیز به درستی کار کند. محور چرخش موتور میل لنگ است و سایر اجرا باید به طریقی نیروی خود را از میل لنگ بگیرند و برای این منظور تسمه‌ها به کار می‌آیند.

در گذشته برای چرخش بخش‌های مختلف خودرو از جمله پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور سیستم تهویه، دینام،واتر پمپ  و حتی پروانه (در مدل‌های مکانیکی) از تسمه‌های جداگنه استفاده می‌شد و به همین دلیل در خودرو‌های قدیمی (به عنوان مثال خودرو‌های دهه 70 میلادی) در جلوی موتور شاهد نصب چند تسمه مختلف بودیم.

تعداد زیاد تسمه‌ها دردسر تعویض آن‌ها را ایجاد می‌کند و به این ترتیب برای هر تعمیر یا تعویض قطعه یا تسمه موتور، باید چند تسمه مختلف باز می‌شد و بعد به درستی و با فشار لازم در جای خود قرار می‌گرفت اما در سال‌های اخیر مهندسان توانسته‌اند با استفاده از یک تسمه، بخش عمده نیازها را برطرف کنند.

تسمه دینام که با نام‌های مختلف دیگری از جمله تسمه مارپیچ و حتی تسمه پروانه شناخته می‌شود، تسمه ای پلاستیکی است که وظیفه انتقال چرخش میل لنگ به اجرای مختلف را بر عهده دارد. این تسمه از یک سو به میل لنگ متصل است و در مسیر خود از طریق پولی ها به اجرای مختلف موتور اتصال پیدا می‌کند و در مسیر نیز با تسمه سفت کن ها در جای خود ثابت می‌شود.

به این ترتیب با چرخش میل لنگ، تسمه نیز به گردش در می‌آید و چرخش میل لنگ را به اجرای مختلف می‌رساند تا موتور بتوانند به درستی کار کند.
پاره شدن تسمه دینام

تسمه دینام اصلی معمولا عمر بالایی دارد و قبل از پاره شدن هم می‌توان نشانه‌های آن را دید اما اگر به هر دلیل تسمه دینام خودرو پاره شود به دلیل قطع ارتباط میان میل لنگ و سایر اجرا، خودرو به سرعت دچار مشکل خواهد شد.

پاره شدن تسمه دینام به دلیل آنکه با سرعت بالا در حال چرخش است معمولا با صدایی از داخل موتور همراه است. با پاره شدن تسمه دینام، به دلیل از کار افتادن دینام خودرو، چراغ هشداری در نشان دهنده‌ها روشن می‌شود و عملا دینام دیگر نمی‌تواند برق مورد نیاز خودرو را تامین کند و برق از باتری تامین می‌شود. با توجه به توان باتری اتیناین مسئله چندان طولانی نخواهد بود و خیلی زود خودرو به دلیل خالی شدن باتری متوقف می‌شود. علاوه بر این به دلیل از کار افتادن واتر پمپ، دمای آب موتور به سرعت بالا می‌رود و ممکن است در صورت ادامه حرکت به سرسیلندر آسیب وارد شود.
بعد از پاره شدن تسمه دینام چه کنیم؟

همانطور که گفتیم پاره شدن تسمه دینام معمولا با صدایی از داخل موتور همراه است و به چراغ دینام هم در نشان دهنده‌ها روشن می‌شود. بهترین کار در این شرایط توقف سریع در محلی ایمن است چرا که ادامه حرکت هم برای شما و سرنشینان و هم برای خودرو خطرناک است.

در اولین اقدام موتور خودرو را خاموش کنید تا هم مانع از جوش آوردن آن شوید و هم توان باتری را حفظ کنید. اگر امکان دسترسی به امداد سیار را دارید از آن‌ها کمک بگیرید چون بعید است تسمه دینام اضافی در خودرو داشته باشید.

حتی اگر تسمه دینام در خودرو داشته باشید بعید است خودتان بتوانید برای رفع مشکل کاری کنید چون خودرو‌های امروزی فضای بسیار کمی در موتور دارند و به ویژه در موتورهای عرضی، برای دسترسی به پولی میلنگ  باید از زیر خودرو و یا از طریق باز کردن شل گیر گلگیر‌ها اقدام کنید که بدون ابزار بسیار دشوار و حتی خطرناک است. اگر مکانیک ماهری هستید که دست به کار شوید اما اگر نه حتما از امداد جاده‌‎ای یا حمل به محل نمایندگی کمک بگیرید.
دلایل پاره شدن تسمه دینام

تسمه دینام به طور پیوسته در تماس با پولی‌ها، تسمه سفت کن‌ها و البته گرمای محیط اطراف خودرو است و به همین دلیل مانند هر قطعه پلاستیکی و لاستیکی دیگر به مرور فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد.

البته در کنار عوامل عادی، سفت بودن یا خرابی تسمه سفت کن‌ها، جنس نامناسب تسمه سفت کن‌ها، طراحی و کیفیت نامناسب پولی‌ ها، نصب نامناسب و سفت بودن یا شل بودن بیش از حد تسمه دینام و کیفیت آن عواملی است که می‌تواند در خرابی زودهنگام و پاره شدن تسمه ینام موثر باشد.

یک مکانیک ماهر می‌تواند با بررسی چشمی تسمه دینام از دوام آن مطلع شود و سفت یا شل بودن آن را با دست بررسی کند و زمان تعویض را متوجه شود هر چند پیشنهاد می‌شود پس از حدود 60هزار کیلومتر تسمه دینام را تعویض کنید.
تسمه تایم اصل را چگونه تشخیص دهیم؟

کیفیت تسمه دینام در دوام آن تاثیر زیادی دارد اما متاسفانه به سختی می‌توان از ظاهر تسمه دینام در مورد کیفیت آن نظر داد. امروزه متقلبین تسمه دینام‌های بی کیفیت را گاهی با بسته بندی‌های معتبر عرضه می‌کنند و این مسئله می‌تواند خسارت‌های مالی و دردسر‌های زیادی برای مالک خودرو به بار بیاورد.

تشخیص تسمه دینام اصلی و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه حیاتی را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید،  قطعات پژو و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش

جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

برچسب ها

تسمه دینام
مطالب مرتبط بیشتر
Back to top