مدیر طرح سی‌ان‌جی در بیست و چهارمین نمایشگاه نفت:

نیاز به 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صورت عدم تغییر سبد سوخت

عصر خودرو- مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با طرح‌های چندگانه تشویقی برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها، در مصرف روزانه 18 و 27 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

Saturday 04 May 2019 - 16:57:00

نیاز به 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صورت عدم تغییر سبد سوخت

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایلنا، حمید قاسمی ده‌چشمه در نشست حاشیه‌ای بیست و چهارمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه شاخص‌های امنیت انرژی در دنیا به سمت مصرف‌کنندگان گرایش پیدا کرده است و 60 درصد تولیدکنندگان انرژی و 40 درصد مصرف‌کنندگان انرژی در این زمینه نقش دارند، گفت:علاوه بر تولید و فراوانی شاخص‌های دیگری نظیر فناوری‌های عرضه و قابل قبول بودن سوخت مورد عرضه به لحاظ زیست‌محیطی و نیز ارزانی آن در این میان موثر است.
وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 2040 همچنان 61 درصد انرژی مصرفی جهان فسیلی خواهد بود،  در سال 2040 گاز حجم قابل توجهی از مصرف انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز و جایگزینی آن با نفت نیز نقش مهمی در مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایفا خواهد کرد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت سی‌ان‌جی رشد و توسعه این صنعت در حدود سال 86 نشان می‌دهد که استفاده از گاز طبیعی فشرده برای خودروها نقش موثری در کنترل مصرف بنزین در کشور ایفا کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران دومین کشور عرضه‌کننده انرژی ارزان در جهان است، گفت: این در حالی است که هر چه میزان توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر است، انرژی قیمت بیشتری دارد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: لازمه تکمیل زنجیره توسعه صنعت سی‌ان‌جی توجه خودروسازی‌ها به تولید خودروهای پایه گازسوز است، در صورتی که روند کنونی تولید خودرو و مصرف سوخت در کشور ادامه یابد، نیازمند 22 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش و 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت توزیع فرآورده کشور خواهیم بود، این در حالی است که استانداردهای آلایندگی نیز در سال 2025 محدودیت بیشتری برای سوخت‌های یورو 4، 5 و 6 لحاظ خواهد کرد و نیازمند تغییر کیفیت سوخت‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور نیز خواهیم بود.

وی تسهیل و تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و تمام گازسوز و حمایت از تولید خودروهای تمام گازسوز را از جمله راهکارهای موثر و در دسترس حل مسئله مصرف بی‌رویه سوخت در کشور عنوان کرد و افزود: اگر صنعت سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی نمی‌شد، پنج سال گذشته بعد از کشور آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده بنزین در دنیا بودیم.

قاسمی با اشاره به وجود 21 میلیون انواع خودرو و موتورسیکلت در چرخه حمل‌ونقل کشور گفت: تنها از محل گازسوز شدن وانت‌بارهای موجود در چرخه حمل‌ونقل عمومی، در مصرف روزانه 18 میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

وی تاکید کرد: 174 هزار تریلی نیز در کشور تردد می‌کنند که با تبدیل این خودروها به گازسوز در مصرف روزانه 27 میلیون لیتر گازوئیل کشور صرفه‌جویی خواهد شد که برابر با 50 درصد گازوئیل مصرفی در کشور است.

قاسمی تصریح کرد: 96 درصد پوشش شبکه گازرسانی شهری و 88 درصد پوشش گازرسانی روستایی ظرفیت بسیار مناسبی را در کشور برای عرضه گاز طبیعی به خودروها ایجاد کرده است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت سی‌ان‌جی استفاده کرد.

وی آگاه‌سازی مردم از بهره‌وری سوخت پاک سی‌ان‌جی را نیز از جمله ضرورت‌های تحقق توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه این صنعت که در سه گام طراحی شده است، بالانس موردنیاز در سبد سوخت کشور ایجاد شده است و سبد انرژی کشور از توازن کافی در میان سوخت‌های مصرفی بهره‌مند شود.

قاسمی گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی میزان کارکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از هشت ساعت به 14 ساعت در شبانه روز افزایش خواهد داد و هدف ما در بلندمدت رساندن فناوری ANG به مرحله تولید تجاری است که تحولی در صنعت سی‌ان‌جی به شمار می‌آید.

برچسب ها

سي ان جي
مطالب مرتبط بیشتر
قیمت گازوئیل و CNG بدون تغییر ماند افزایش یک میلیون متر مکعبی سوخت CNG در ماه‌های اخیر سهم هر سوخت در سبد سوخت بخش حمل‌و نقل کشور چقدر است؟ ایران‌خودرو در میان اصلی‌ترین شرکت‌های مصرف‌کننده سی اِن جی افزایش 1.8 درصدی مصرف سی‌ان‌جی در اردبیل ضرورت افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور تمرکز صنعت سی ان جی بر فناوریهای جدید یک میلیون خودرو با مخازن فرسوده ' سی. ان. جی ' در کشور وجود دارد تاکید بر رعایت اصول ایمنی در جایگاه‌های سوخت گاز انفجار مخزن گاز خودرو در تبریز باید سی‌ان‌جی را جایگزین بنزین کنیم علت تعطیلی برخی جایگاههای سی ان جی شهر تهران مشخص شد قیمت؛اهرم ترغیب به مصرف سی.ان.جی ظرفیت سی ان جی کشور به 44 میلیون مترمکعب رسید تردد 2.5 میلیون بمب متحرک در کشور ابلاغیه ایی در خصوص تست خودروهای گاز سوز اعلام نشده است مصرف CNG در کشور ٥٣ برابر شده است میزان آلایندگی ال.پی.جی؛ یک دهم بنزین سیاست ایران برای استفاده بیشتر از CNG در خودروها راهکار درستی است کشف محموله گوشی تلفن همراه قاچاق از کپسول CNG خودرو در میاندوآب جایگاه های تک سوختی نیامده، جمع می شود روزانه 585 هزار مترمکعب گاز در جایگاه‌های CNG قزوین توزیع می‌شود کمبود بیش از 1000 جایگاه در کلانشهرهای کشور عرضه سی ان جی ٥ تومانی در جایگاه‌های سراسر کشور تنها 2 جایگاه مجاز سی.ان.جی در ارومیه وجود دارد بهره برداری از 8 جایگاه جدید CNG‌ از ابتدای سال پیشنهاد کاهش قیمت سی.ان.جی به شورای اقتصاد رفت بازرسی مخازن CNG تاکسی‌ها در تهران آغاز شد مخازن سوخت گاز خودروهای عمومی در استان البرز کنترل می شود شهروندان عسلویه از نبود جایگاه CNG در رنج هستند توسعه صنعت CNG نیازمند ایجاد شرکتهای مادر تخصصی است
Back to top