پس از تحویل با تاخیر خودرو‌ها از سوی ریگان خودرو؛

مالکین کوپا درگیر مشکلات خدمات پس از فروش شده اند

عصر خودرو- خودرو شاسی بلند کوپا، در بیش از یک سالی که نام آن در بازار ایران پیچیده همواره با حواشی مختلفی همراه بوده و به نظر می‌رسد با ادامه وضعیت فعلی تولید و خدمات پس از فروش، این محصول ریگان خودرو به زودی جایگاه خود را در بازار از دست خواهد داد.

Monday 22 April 2019 - 17:35:00

مالکین کوپا درگیر مشکلات خدمات پس از فروش شده اند

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، کوپا، محصولی از برند چینی زویتی در بازار ایران در آغاز عرضه به دلیل ظاهر جذاب (که البته وامدار محصولات خانواده فولکس واگن است) و امکانات رفاهی و ایمنی مناسب با استقبال خوبی مواجه شد تا جایی که شاهد فروش آن از سوی مالکین با قیمت‌های نجومی بودیم اما به نظر می‌رسد مجموعه از مشکلات ریگان خودرو در تولید و خدمات پس از روش کوپا، به مرور این خودرو را به حاشیه بازار رانده است تا جایی که مالکین فعلی نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
داستان کوپا
ریگان خودرو در آذرماه سال 96 و در جریان نمایشگاه خودرو تهران از شاسی بلند کوپا به عنوان یک محصول جذاب و پرآپشن رونمایی کرد و قرار بود این خودرو پس از نمایشگاه در خطوط تولید یکی از شرکت‌های وابسته به کرمان موتور به تولید برسد.
ماجرا کوپا اما پیچیده تر از آن بود که خریداران اولیه این خودرو تصور می‌کردند چرا که فرآیند شماره گذاری این خودرو (که فروش و عرضه و خدمات پس از فروش آن طی قراردادی در اختیار شهر خودرو قرارداد) با مشکلاتی مواجه شد و انبوه خریداران کوپا را سرگردان کرد تا جایی که در نهایت بیش از یک سال بعد و در زمستان سال گذشته، کوپا مجوز شماره گذاری دریافت کرد و خریداران اولیه این خودرو سرانجام فرصت سواری آن را به دست آوردند.
دردسر خدمات کوپا؛ چه کسی مقصر است؟
شماره گذاری اما پایان مشکلات خریداران کوپا نبود چرا که پس از آن، مالکین این شاسی بلند چیی با مشکلاتی در زمینه خدمات پس از فروش مواجه شدند. بر اساس قرارداد ریگان خودرو و شهر خودرو، خدمات به خودرو‌های کوپا در مجموعه نمایندگی‌های شهر خودرو در کشور انجام می‌شود و این مجموعه هم در یکسال اخیر با توسعه شبکه نمایندگی‌ها در سطح کشور، به دنبال جلب رضایت مالکین کوپا بوده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت خدمات پس از فروش کوپا به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و مالکین این خودرو بارها شاهد عدم وجود قطعات یدکی (حتی قطعات مورد نیاز در سرویس اولیه) بوده اند.
بر اساس شواهد موجود و آنچه از قرارداد میان ریگان خودرو و شهر خودرو در کنفرانس‌های مطبوعاتی مشترک این دو مجموعه عنوان شده است، ریگان خودرو به عنوان تولید کننده کوپا، وظیفه تامین قطعات یدکی برای این خودرو را بر عهده دارد و به نظر می‌رسد مشکلات ایجاد شده در مسیر خدمات پس از فروش کوپا، ناشی از عدم تامین قطعات یدکی از سوی ریگان خودرو است و مشکلات بیش از آنکه ناشی از عدم دسترسی به خدمات باشد، به کمبود قطعات در شبکه خدمات پس از فروش مربوط می‌شود.
تولید و عرضه قطره چکانی کوپا
دردسر‌های شماره گذاری و خدمات پس از فروش تنها بخشی از حواشی پیرامون کوپا است چرا که بررسی آمار تولید این خودرو که از سوی وزارت صنایع منتشر شده است نشان از وضعیت نامناسب تولید کوپا در ریگان خودرو دارد. بر اساس آخرین گزارش تولید منتش شده از سوی وزارت صمت، کوپا در 11 ماهه سال 97 تنها 1499 دستگاه از این خودرو تولید شده است که بسیار دور از برنامه ریزی‌های اولیه دو مجموعه است و بدتر اینکه در بهمن ماه، تولید این خودرو صفر بوده است.
عدم تولید این خودرو از سوی ریگان خودرو از یک سو باعث کاهش توجیه اقتصادی تاسیس مراکز فروش و خدمات پس از فروش از سوی شهر خودرو می‌شود و از سوی دیگر عرضه کم تعداد این خودرو باعث خواهد شد عرضه قطعات یدکی آن حتی از سوی بازار قطعات یدکی نیز توجیه اقتصادی نداشته باشد و به این ترتیب می‌توان پیش بینی کرد با ادامه وضیت فعلی از سوی ریگان خودرو، دردسر‌های بیشتری برای مالکین فعلی کوپا در پیش است.
عرضه قطره چکانی کوپا هر چند در آغاز باعث افزایش قیمت آن در بازار شد (و حتی شاید بتوان آن را سیاستی بازاریابی دانست) اما ادامه روند فعلی قطعا به ضرر کوپا خواهد بود و این خودرو را سرنوشت ده‌ها خودرویی دچار می‌کند که پس از موج اولیه در بازار، به دلیل عرضه کم شمار و خدمات پس از فروش ضعیف، بازار دست دوم خود را از دست دادند در بازار محو شدند.
در حال حاضر و با توجه به قیمت کوپا در بازار آزاد و قیمت آن در شرایط فروش پیشین شرکت و البته امکانات مناسب و ظاهر جذاب این خودرو، متقاضیان زیادی برای خرید کوپا وجود دارد که فعلا با پاسخ منفی از سوی شهر خودرو مواجه می‌شوند که دلیل آن چیزی جز عدم تولید و تحویل خودروها از سوی ریگان خودرو به شهر خودرو نیست. ادامه روند فعلی قطعا متقاضیان را به سمت خرید خودروهای دیگر بازار سوق می‌دهد و جایگاه کوپا را در بازار تضعیف می‌کند.

برچسب ها

ریگان خودروکوپا 210 توربو
Back to top