بررسی تحلیلی خودرو امروز بر حضور واردکنندگان در فضای مجازی

قدرتمندترین واردکنندگان ایرانی در اینستاگرم

عصر خودرو- در نوبت قبل به بررسی وضعیت صفحات اینستاگرام خودروسازان داخلی پرداختیم و علاوه بر مرور برترین‌ها، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کردیم. در این نوشتار مروری بر فعالیت واردکنندگان خودرو در اینستاگرام و برترین شرکت‌های حاضر در این شبکه اجتماعی خواهیم داشت.

Tuesday 16 October 2018 - 12:56:00

قدرتمندترین واردکنندگان ایرانی در اینستاگرم

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اینستاگرام به‌عنوان یک شبکه اجتماعی جهانی، با بیش از یک میلیارد استفاده‌کننده، هم‌اکنون یکی از قوی‌ترین شبکه‌های اجتماعی و البته پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در نوع خود است و به همین دلیل از سوی شرکت‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف، به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان خودروسازان بین‌المللی حضور پررنگی در این شبکه اجتماعی دارند و با توجه به جذابیت‌های ذاتی خودرو، توانسته‌اند مخاطبین زیادی را به خود جلب کنند.
در این میان واردکنندگان خودرو به کشورمان نیز با بهره‌گیری از همین تفکر، حضور مناسبی در اینستاگرام دارند و تا حدی توانسته‌اند از توان بالای این شبکه اجتماعی بهره ببرند. در این بررسی ما برترین شرکت‌ها را از منظر تعداد دنبال کننده لیست کرده و به ارزیابی آن‌ها پرداخته‌ایم. طبیعی است بررسی دقیق‌تر باید شامل میزان بازخورد پست‌ها، میزان درگیری مخاطبین با صفحه رسمی شرکت و مواردی از این دست باشد که البته برای این امر نیاز به وجود دسترسی‌هایی به صفحات این شرکت‌ها است و به این ترتیب ارزیابی دقیق این زمینه از عهده ما خارج است هر چند در آینده با استفاده از فرمول‌هایی، وضعیت شرکت‌ها در زمینه جذب مخاطبین به پست‌ها را نیز رصد خواهیم کرد.
صدرنشینان
در رتبه نخست جدول و با اختلاف نسبت به دیگر شرکت‌ها، پرشیا خودرو قرار دارد و با توجه به اختلاف قابل‌توجه به سایر شرکت‌های حاضر در این لیست احتمالا در آینده نزدیک هم صدرنشین باقی خواهد ماند. صفحه رسمی پرشیا خودرو در اینستاگرام تنها صفحه رسمی حوزه خودرو است که توانسته از مرز 100 هزار دنبال کننده عبور کند و البته با بیش از 1200 پست، بالاترین شمار پست را در بین صفحات مورد بررسی در اختیار دارد. بزرگ‌ترین مزیت پرشیا خودرو در اینستاگرام، توانایی بالای محصولات ب ام و در جذب مخاطبین است. ب ام و در بازارهای جهانی تنوع بالایی از مدل‌ها را عرضه می‌کند که عمده آن‌ها محصولاتی با خصوصیات اسپرت هستند و این مسئله باعث می‌شود به‌طور ذاتی دارای جذابیت‌های بصری باشند ضمن آنکه از سال گذشته محصولات مینی نیز به مجموعه پرشیا خودرو اضافه شده‌اند که باز هم بر جذابیت لیست خودروهای صفحه رسمی اینستاگرام این شرکت می‌افزاید. محصولات ب ام و در بازار جهانی تنوع بالایی دارند و خصوصیات اسپرت این محصولات باعث وجود جذابیت‌های ذاتی برای اینستاگرام می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تنوع زیاد محصولات ب ام و در کشور، امکان تولید عکس‌های داخلی نیز برای پرشیا خودرو فراهم است.
صفحه رسمی پرشیا خودرو هرچند با حجم بالای تصاویر به‌خوبی توانسته است مخاطبین خود را جذب کند و حجم بالای تصاویر داخلی مزیت بزرگی برای این صفحه است، اما عدم یکنواختی در پست‌های این مجموعه به چشم می‌خورد به‌گونه‌ای که برخی از پست‌ها با المان‌های گرافیکی مشخص و برای اینستاگرام طراحی شده‌اند و برخی دیگر تنها یک تصویر از محصولات ب ام و یا مینی هستند و این مساله باعث عدم توازن در محتوای تصویری این صفحه شده است. به‌علاوه عدم یکنواختی و نظم در ارسال پست‌ها و البته تمرکز بیش از حد بر ظاهر خودروها (و کم بودن مطالب فنی) از دیگر مواردی است که می‌تواند در صورت رفع، باعث موفقیت بیشتر صفحه پرشیا خودرو شود.
در رتبه دوم جدول نگین خودرو جای گرفته است، شرکتی که هرچند فعالیت خود را از اوایل سال 2015 آغاز کرده است و به این ترتیب در میان باسابقه‌ترین‌های اینستاگرام جای دارد اما عمده فعالیت این شرکت به یک سال اخیر بازمی‌گردد. نگین خودرو که محصولات رنو را در بازار ایران عرضه می‌کند، از حدود یک سال نیم قبل، با ورود محصولات جدید رنو به لیست محصولات این شرکت جان تازه‌ای گرفت تا جایی که توانست رتبه نخست بازار خودروهای وارداتی را نیز به دست آورد. در همین راستا و از میانه‌های سال گذشته، صفحه رسمی نگین خودرو نیز به‌طور کامل متحول شد و با ارسال پست‌های منظم و تغییر در محتوای صفحه، شاهد اوج‌گیری این صفحه بودیم تا جایی که نگین خودرو اکنون با بیش از 43هزار دنبال کننده و با اختلاف نسبت به رتبه سوم، جایگاه دوم را از آن خود کرده است.
رنو حضور پررنگی در بازارهای جهانی دارد و به‌علاوه به دلیل بیش از یک قرن فعالیت در صنعت خودروسازی، مدل‌های تاریخی زیادی هم از این شرکت وجود دارد همین مساله باعث تنوع پست‌ها شده است. البته باید در نظر گرفت تنوع محصولات رنو در بازار ایران هنوز هم فاصله زیادی با بازارهای جهانی دارد و اتفاقا تعدادی از محبوب‌ترین محصولات رنو ازجمله کلیو و مگان و البته مدل‌های اسپرت سری GT و RS در بازار کشورمان عرضه نمی‌شود و همین مساله کمی دست نگین خودرو برای نمایش آن‌ها را بسته است. از سوی دیگر محصولات رنو برخلاف محصولات ب ام و، هیچ‌گاه وجهه اسپرت نداشته‌اند و غیر از مدل‌های سری RS، کمتر می‌توان از جاذبه‌های یک خودرو اسپرت برای افزایش مخاطبین استفاده کرد و این مسئله نیز بخشی از فاصله نگین خودرو با رتبه نخست را توجیه می‌کند.
نگین خودرو در این مدت توانسته ترکیب مناسبی از خودروهای موجود در ایران، خودروهای رنو در بازارهای جهانی و البته خودروهای کلاسیک و مفهومی این شرکت را ارائه دهد تا به این ترتیب سلیقه عموم مخاطبین پوشش داده شود. در کنار این‌ها، نگین خودرو با برگزاری مسابقات و کمپین‌های مختلف، در جذب مخاطب موفق بوده است. صفحه رسمی نگین خودرو ازنظر بصری و خلاقیت در وضعیت مناسبی قرار دارد و نظم مناسبی در توالی پست‌ها و ظاهر آن‌ها دیده می‌شود هرچند در این میان نسبت ویدیوها به‌کل پست‌ها می‌توانست بالاتر از وضعیت فعلی باشد.
رقابت برای رتبه سوم جدول نزدیک‌تر از دو رتبه نخست است، جایی که آرین موتور تابان، آرین موتور پویا و جهان نوین آریا، با فاصله اندک قرار گرفته‌اند اما درنهایت این آرین موتور تابان با عرضه محصولات DS است که توانسته رتبه سوم را با بیش از 27هزار دنبال کننده از آن خود کند. این شرکت فعالیت خود در اینستاگرام را تقریبا بلافاصله پس از اعلام حضور در بازار ایران و حتی پیش از عرضه نخستین محصولات آغاز کرد و به این ترتیب در میان واردکنندگان در میان باسابقه‌های اینستاگرام جای دارد. محصولات DS به‌عنوان محصولاتی در کلاس پریمیوم ازنظر ظاهری جذاب هستند و آرین موتور تابان هم به‌خوبی توانسته از این مساله استفاده کند و پست‌های این شرکت به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بر طراحی ظاهری و جنبه‌های بصری محصولات DS تاکید دارد ضمن آنکه در پست‌های این شرکت و به‌ویژه پست‌های اولیه آن می‌توان رنگ و بوی هنر فرانسوی‌ها را نیز دید.
آرین موتور تابان البته تمرکز زیادی بر تصاویر خارجی دارد و کمتر به تولید محتوای داخلی می‌پردازد ضمن آنکه پست‌های مرتبط با مسائل فنی هم در این صفحه کمتر دیده می‌شود. مساله دیگر در این صفحه، توالی انتشار پست‌هاست که چندان منظم به نظر نمی‌رسد. باوجود همه این‌ها، آرین موتور تابان توانسته عملکرد مناسبی با برند DS داشته باشد چراکه این برند در بازار ایران در ابتدا برندی ناشناخته بود و جذب مخاطب به چنین برندی دشواری‌های زیادی دارد.
اهمیت اینستاگرام با نگاه بین‌المللی
در مقایسه میان وضعیت صفحات اینستاگرام شرکت‌های واردکننده خودرو با شرکت‌های خودروساز داخلی، به‌خوبی می‌توان تفاوت نگاه به این شبکه اجتماعی به‌عنوان ابزاری قدرتمند در اطلاع‌رسانی را میان این دو طیف از شرکت‌ها دید. واردکنندگان درمجموع توجه ویژه‌ای به اینستاگرام به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و دوسویه در اطلاع‌رسانی دارند به‌گونه‌ای که در بخش زیادی از این شرکت‌ها مدیریت این صفحات در اختیار تیم‌های متخصص خارج شرکت است و واردکنندگان تنها وظیفه نظارت و جهت‌دهی دارند. از سوی دیگر به‌طور عمومی صفحات واردکنندگان ازنظر بصری وضعیت بهتری نسبت به صفحه خودروسازان دارد و به‌طور مشخص نظم بصری بهتری در آن‌ها دیده می‌شود ضمن آنکه با توجه به حضور شرکای تجاری این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی، به‌خوبی می‌توان الگوهای جهانی را در روند کاری آن‌ها دید. البته در این میان شیاد بتوان از بعضی از برندها انتظار بیشتری داشت به‌ویژه آنکه بعضی از آن‌ها از برندهای مشهور و شناخته شده و محبوب در بازار ایران هستند و تنها با تولید محتوای مناسب می‌توانستند نظر مخاطبین را به‌خوبی به خود جلب کنند.

نویسنده:بابک وفایی

برچسب ها

واردکنندگاناینستاگرامفضای مجازی
مطالب مرتبط بیشتر
این 5 خودرو، پرطرفدارترین در اینستاگرام هستند + تصاویر اتومبیل ران معروف اینستاگرام در بیرجند دستگیر شد مسابقه اینستاگرامی کرمان موتور به مناسبت عید غدیر فقدان امر نظارت بر فروش خودرو در فضای مجازی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هیچ صفحه ای در شبکه های مجازی ندارد دلالان به بازار مجازی خودرو بازگشتند پرطرفدارترین خودروها در اینستاگرام را بشناسید + تصاویر توسعه زیرساخت اطلاع‌رسانی مشتریان با برگزاری دوره های آموزشی سنگین سازان ایرانی در ابتدای راه اینستاگرام نظارت بر عرضه تایرهای وارداتی افزایش می یابد قدرتمندترین خودروسازان ایرانی در اینستاگرام واردکنندگان مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی معرفی شوند عدالت در "نیما" رعایت نمی شود اینستاگرام مایکار 150هزار تایی شد واردکنندگان با ثبت سفارش خود از ارز 4200 تومانی بهرمند می‌شوند انتشار تصویر پژو 405 به عنوان یک خودرو به یادماندنی در صفحه رسمی پژو در اینستاگرام سانسور جزئیات آمار واردات و صادرات سال 95 توسط گمرک+ عکس فاکتور فروش خودرو شفاف می‌شود حالا حق با مشتری خودرو می‌شود؟ الزام به پذیرش فوری خودرو در تعمیرگاه‌ها گارانتی کیسه هوای خودرو 10 ساله شد
Back to top