ایمنی تونل های شهری تهران مطابق استانداردهای روز دنیا است

عصر خودرو- به گفته مدیربخش حمل و نقل هوشمند پل ها و تونل های شهری شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، ایمنی و تکنولوژی های استفاده شده در تونل های شهری پایتخت با استانداردهای روز دنیا برابری می کند.

Tuesday 14 August 2018 - 12:22:00

ایمنی تونل های شهری تهران مطابق استانداردهای روز دنیا است

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، علیرضا ویسه عصر دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر در جمع اصحاب رسانه افزود: تکنولوژی ها و ایمنی لحاظ شده در تونل رسالت که افتتاح آن به دهه 90 میلادی باز می گردد نیز مطابق با استاندارهای روز دنیا است.
امیرکبیر، رسالت، توحید، نیایش، شهدای غزه و آرش اسفندیار ( درحال احداث) تونل های شهری شهر تهران است.
وی درادامه به تشریح امکانات و تجهیزات استفاده شده در تونل های شهری تهران پرداخت واظهارداشت: سیستم های تهویه، جت فن ها، حسگرهای حرارتی، جانمایی پست های لوازم اطفا حریق و همچنین خروجی های اضطراری از جمله امکانات تونل های شهری تهران است.
ویسه ادامه داد: میزان دید و همچنین گازمنوکسیدکربن( co )در 24 ساعت شبانه روز رصد می شود و از طریق دوربین های ثابت و چرخشی تعبیه شده در این تونل ها در صورت بروز حادثه، حریق یا تصادف سریعا اپراتور ها موضوع را به آتش نشانی، اورژانس و پلیس اطلاع می دهند.
وی با بیان اینکه تونل های شهری بسته به طولشان به چند زون(بخش) تقسیم می شوند، خاطرنشان کرد: سیستم پابلیک آدرس(public address) در هر زون تعبیه شده که براساس آن اپراتور با استفاده از اسپیکر در صورت بروز حادثه مراتب را به رانندگان خودروهایی که در تونل هستند، اطلاع رسانی می کند.
این مقام مسئول اضافه کرد: زمانی که بار ترافیک در تونل های شهری سنگین یا خودرویی به دلیل نقص فنی یا تصادف متوقف می شود اپراتور موضوع را به نهادهای خدمت رسان اعلام کرده و علاوه بر آن از طریق تابلوها و نشانگرهای داخل تونل به رانندگان اطلاع رسانی می شود.
به گفته ویسه، نشانگرهای تونل در مواقع عادی سبز است و در زمان وقوع حادثه قرمز شده و راه های خروج از تونل را به شهروندان نشان می دهد.
او ادامه داد: تونل نیایش 9 دسترسی خروج به بیرون در مواقع اضطراری برای خودروها دارد و حتی 3 خروجی نیز برای خودروهای سنگین پیش بینی شده است.
ویسه در مورد سیستم برق رسانی تونل های شهری تهران نیز گفت که سیستم برق اضطراری(یو پی اس) زمانی که برق منطقه قطع شود به صورت خودکار فعال می شود.
مدیربخش حمل و نقل هوشمند پل ها و تونل های شهری در زمینه سیستم تردد شمار در تونل های شهری تهران افزود: این سیستم به صورت یک لایه 5 سانتی متری در زیر آسفالت تونل ها جاگذاری شده است و تردد انواع وسایل نقلیه در شبانه روز در داخل این تونل ها را رصد می کند.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی براینکه چرا برخی تونل های شهر تهران شب هنگام بسته است، خاطرنشان کرد: یک شب در هفته برای سرویس فنی جت فن ها و چک کردن عملکرد تجهیزات تونل ها بسته می شود که در خصوص تونل نیایش این امر تا 3 شب در هفته ممکن است رخ دهد.

* تردد روزانه 60 هزار خودور در هر مسیر تونل نیایش
در ادامه مدیر مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تونل در سال 91 به بهره برداری رسید، گفت: طول بخش شمالی این تونل 3 هزار و 400 متر و بخش جنوبی آن 3 هزار و 100 متر است و روزانه 60 هزار تردد خودرو در هر بخش تونل نیایش انجام می شود.
ابوالفضل هاشمی در تشریح امکانات تونل نیایش افزود: تردد وسایل نقلیه در این تونل توسط 115 دوربین ثابت و ای آی دی(تشخیص خودکار حادثه) رصد می شود و در هر 150 متر فایرباکس (کپسول آتشنشانی و آب) برای مواقع اضطراری و بروز آتش سوزی در تونل پیش بینی شده است.
وی افزود: علاوه بر سیستم پابلیک ادرس هر 150 متر یک تلفن اضطراری برای ارتباط با اپراتور پیش بینی شده است.
به گفته هاشمی، 62 جت فن برای تهویه هوا در سراسر تونل نیایش جانمایی شده که به صورت مستمر عملکرد آنها چک می شود.
مدیر مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر در خصوص تامین برق و سیستم روشنایی این تونل خاطرنشان کرد: برق تونل نیایش از پست های مراکز شیخ بهایی و ظفر تامین می شود و در صورت قطعی آن نیز سیستم برق اضطراری و دیزل به کار می افتد.

برچسب ها

تونل امیرکبیرتونل توحیدتونل‌نیایشتونل حکیم
مطالب مرتبط بیشتر
پروژه امتداد بزرگراه شهید حکیم و تونل شهدای غزه به بهره برداری می رسد تونل حکیم فردا افتتاح می‌شود نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی تصویب شد دسترسی بزرگراه همسطح آیت الله صدر به تونل نیایش مسدود شد مدل تردد در بزرگراه صدر و تونل نیایش تغییر کرد ‌بزرگراه امام علی و تونل نیایش ‌پروژه‌های برتر کشور شناخته شدند ریزش دوباره آب از سقف تونل توحید پرونده تونل توحید به دادگاه فرستاده شد اعلام علت ریزش آب از سقف تونل توحید مسیر شمال به جنوب تونل توحید بازگشایی شد تونل توحید امروز بازگشایی می‌شود تونل توحید به علت نشت آب از سقف مسدود شد آب پشت دیوارهای تونل توحید تَرَک های تونل توحید را جدی بگیریم!+پاسخ مسئولان شهری تونل نیایش 3ساله شد طراحی ادامه محور تونل "امیر کبیر" به صورت روسطحی انجام می‌شود مطالعه تغییر مسیر خیابان‌های اطراف تونل امیرکبیر طراحی اولیه پروژه تونل میدان سپاه-شوش به اتمام رسید افتتاح تونل حکیم تا پایان امسال تونلی براساس استانداردهای روز دنیا ریزش تونل توحید در فاصله کوتاهی پس از بهره برداری منطقی نیست بدهی پیمانکار تونل توحید پرداخت شد معرفی سازندگان تونل توحید به مراجع مربوطه برای پاسخگویی توضیحات قالیباف درباره علت نشت آب در تونل توحید شایعه ریزش سقف تونل توحید صحت ندارد حضور عوامل پلیس در ورودی تونل توحید؛ ریزش آب ادامه دارد پاسخ به ابهامات تونل امیرکبیر طراحی اولیه تونل امیرکبیر در دهه70 اشتباه بوده است سناریوهای مختلف برای بهبود تردد تونل امیرکبیر روزانه 1000 خودرو از تونل امیر کبیر تردد می کنند دلایل ایجاد ترک‌های تونل توحید تشریح شد بررسی ترک‌های تونل توحید در شورای شهر داستان ترک‌های تونل توحید چیست؟ آغاز احداث پارکینگ در فضای زیرسطحی تونل نیایش
Back to top