عضو هیات علمی پژوهشگاه نیروی انتظامی عنوان کرد؛

مشکل تست اعتیاد رانندگان جاده ای

عصر خودرو- عضو هیات علمی پژوهشگاه نیروی انتظامی با اشاره به وقایع اخیر در خیابان پاسداران، گفت: رویکرد پلیس در مدیریت این حوادث حرفه ای بود.

Wednesday 28 February 2018 - 11:46:00

مشکل تست اعتیاد رانندگان جاده ای

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، محمدحسن جعفریان در مراسم افتتاحیه سومین کنگره ملی روانشناسی ایران که با رویکرد مدیریت رفتارهای تهاجمی و ارتقای امنیت اجتماعی برگزار شد، با تفکیک میان پلیس سنتی و پلیس حرفه ای افزود: در رویکرد پلیس حرفه ای نگاه ما متفاوت از رویکرد سنتی است. پلیس حرفه ای اقتدارگرا است اما برای رسیدن به اقتدار از قدرت نرم استفاده می کند. پلیس حرفه ای دانش بنیان عمل می کند، در حالیکه پلیس سنتی کمترین توجه را به بسترها و تغییرات اجتماعی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انتظامی ناجا تاکید کرد: رویکرد پلیس حرفه ای عمر زیادی در ایران ندارد و نگاه ما و همکارانمان در ناجا از 10 سال قبل تغییر کرده و پلیس می خواهد به سمت پلیس حرفه ای حرکت کند، به این منظور باید مبتنی بر دانش پیش برود.

وی با بیان اینکه امنیت به مفهوم عام و امنیت اجتماعی به مفهوم خاص یک تولید اجتماعی است، خاطرنشان کرد: همه نهادها و دستگاه ها و یکایک شهروندان در تولید امنیت ایفای نقش دارند. پلیس به تنهایی نمی تواند هزینه بدکارکردی دیگر دستگاه ها را بدهد.

جعفریان اضافه کرد: عملکرد بد برخی دستگاه ها گاهی به منازعات اجتماعی و مطالبات صنفی منجر می شود و پلیس نمی تواند تاوان همه اینها را بدهد. به عنوان مثال تهران گنجایش محدودی از خودرو دارد و وقتی تعداد خودروها بیش از استاندارد است، پلیس چه کار می تواند بکند، این در حالی است که همه از پلیس توقع دارند اما کسی نمی پرسد چرا این تعداد خودرو وارد خیابان ها می شود.

وی افزود: نیروی انتظامی دست یاری به محافل علمی دراز می کند و این در حالی است که برخی در محافل علمی نگاه بالا به پایین به پلیس دارند. همه باید کمک کنیم تا امنیت تامین شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه نیروی انتظامی گفت: عمر معاونت پیشگیری ناجا کمتر از 10 سال است، در حالیکه در دنیا رویکرد پیشگیری، نگاه غالب در پلیس است.

جعفریان با اشاره به اینکه پلیس حرفه ای فقط متکی بر عملکرد شدت محور نیست، ادامه داد: پلیس حرفه ای فقط کتک نمی زند، بلکه در جاهایی کتک هم می خورد و حتی شهید هم می دهد.

وی با بزرگداشت شهدای اخیر ناجا در خیابان پاسداران خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان دهنده رویکرد حرفه ای پلیس است. برخی شاید بخواهند بروز این حادثه را به ناکارآمدی پلیس ارتباط بدهند، اما این طور نیست و نگاه ما حرفه ای است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه نیروی انتظامی تصریح کرد: بیشترین و بالاترین کمکی که نهادهای علمی می توانند به ناجا داشته باشند در رشته روانشناسی است. امروز کسی که می خواهد وارد نیروی انتظامی شود، باید صلاحیت های روانی او سنجش شود تا ببینیم آیا می تواند وظایف پلیس را انجام دهد یا خیر.

وی آزمایشات روانی برای اخذ گواهینامه را مورد تاکید قرار داد و گفت: آیا هر فردی می تواند گواهینامه رانندگی دریافت کند، قانون به ما اجازه نمی دهد که در جاده ها از رانندگان تست اعتیاد بگیریم و این در شرایطی است که 6 درصد افراد متقاضی دریافت گواهینامه، اعتیاد داشته اند اما پژوهش ها نشان می دهد در جاده های کشور 38 درصد راننده ها اعتیاد داشته اند به همین دلیل از معاونت حقوقی ناجا درخواست کرده ایم که این مجوز را به ما بدهد تا در همه جا و در هر موقعیتی از رانندگان تست اعتیاد بگیریم.

برچسب ها

رانندگان جاده ایتست اعتیاد
Back to top