فرار از پلاتین چرا و به چه علت؟!

عصر خودرو- دلکو در خودرو‌های کاربراتوری و حتی نمونه‌های اولیه از انژکتوری‌ها وجود دارد. دلکو در دو نوع مگنت و پلاتینی است که می‌توان پلاتینی را حالت مکانیکی‌تری از نمونه‌های مگنتی دانست. به همین خاطر ایراداتی در این سیستم تقسیم برق پیشرانه وجود دارد که باعث می‌شود تا دارندگان خودرو‌هایی که موتور آنها دارای دلکو پلاتینی است، به سمت استفاده از انواع مگنتی سوق پیدا کنند.

Saturday 20 May 2017 - 15:00:00

فرار از پلاتین چرا و به چه علت؟!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در برخی موارد می‌توان از دلکو‌های مگنتی خودرو‌های دیگر استفاده کرد، اما این کار برای تمام خودرو‌ها ممکن نیست که راه‌حل آن نیز استفاده از نمونه‌های معروف به ترانزیستوری و بی‌دلکو و... است. اما دلیل فرار از دلکو‌های پلاتینی چیست؟!
یک دلیل در ایراد خود پلاتین است. پلاتین ‌حین کارکرد دچار فرسودگی می‌شود و کم‌کم نیاز به تنظیم دهانه دارد. چرا که شدت برق ارسالی از دلکو به سمت شمع‌ها به شدت به تنظیم بودن و اندازه دهانه پلاتین وابسته است. ایراد دیگر در خال‌زدن دهانه پلاتین به مرور زمان و خصوصا در زمان باز بودن سوئیچ است. خال زدن دهانه پلاتین به‌راحتی می‌تواند موتور را زمینگیر کرده و حتی باعث شود تا پیشرانه روشن نشود. همچنین خرابی و سوختن فیوز پلاتین نیز از علل دیگری است که خرابی‌های این سیستم را افزایش می‌دهد.
اما ایراد بزرگ دیگری که باعث می‌شود تا افراد به سمت فرار از پلاتین حرکت کنند، سیستم کاری خاص این قطعه است. دلکو پلاتین کارکردی کاملا مکانیکی دارد که این نحوه کارکرد باعث می‌شود تا در دور موتور‌های مختلف، با اینکه آدوانس و ریتارد شدن جرقه توسط سیستم خلئی آن تنظیم می‌شود، اما در دور‌های بالاتر باز هم جرقه کاملا در زمان دقیق آن زده نشود و به این ترتیب کمی در قدرت تولیدی موتور خلل وارد کند. چرا که در دور‌های بالاتر، باز شدن دهانه پلاتین برای هر سیلندر آنقدر به سرعت انجام می‌شود که جرقه تولیدی که گفتیم به اندازه دهانه پلاتین بسیار وابسته است، باز هم با وجود سیستم خلئی دلکو چندان قدرتمند تولید نخواهد شد. در نتیجه پیشرانه در بحث سوخت و ساز در دور‌های بالا دچار اختلال می‌شود. این در حالی است که سیستم‌های مگنتی و انواعی که دارای ترانزیستور و چشمی داخل دلکو به جای پلاتین هستند، دارای این عیب نخواهند بود. البته باید بدانیم که بعضی از سیستم‌های موجود در بازار که به نام‌های مختلفی تولید می‌شوند نیز، استاندارد نبوده و دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

برچسب ها

پلاتیندلکو
مطالب مرتبط بیشتر
Back to top