بررسی مختصر تعمیرات فولکس‌واگن گل در آستانه سیزدهمین سال حضورش در ایران

محبوب فراموش شده

عصر خودرو- بیش از یک دهه از تولید اولین فولکس‌واگن گل در ایران می‌گذرد؛ خودرویی که به دلایل مختلف توانست در بازار ایران محبوبیت نسبتا خوبی پیدا کند.حال با وجود توقف تولید این خودرو و اتمام زمان تعهد شرکت کرمان‌‌موتور برای تعمیرات آن، بازار دست‌دوم این خودرو همچنان داغ و پرطرفدار است ولی از طرفی به دلیل نبود نمایندگی مجاز، تعمیرات این خودرو را با مشکلاتی روبه‌روست که بعضا به دلیل پیدانشدن قطعات یدکی مرغوب و یا نداشتن تخصص برای تعمیر آن، کار را برای صاحبان این خودرو سخت می‌کند.

Thursday 22 December 2016 - 13:32:00

محبوب فراموش شده

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از این رو با «مجتبی شهاب» کارشناس فنی یکی از تعمیرگاه‌های غیرشرکتی قدیمی فولکس‌واگن در این باره گفت‌و‌گو کردیم تا از زیروبم معایب و محاسن تعمیرات این خودرو مطلع شویم.

مشخصات فنی
فولکس‌واگن گل موجود در ایران که توسط شرکت کرمان‌موتور تولید می‌شد درواقع مدل فیس‌لیفت Comfortable نسل دوم این خودرو است که مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی SOHC
8 سوپاپ 1.8 لیتری با بیشینه قدرت 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور معادل 152 نیوتن‌متر است که به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی متصل شده ‌که نیروی تولیدی را به محور جلو انتقال می‌دهد. این خودرو 927 کیلوگرمی که طراحی پیشرانه آن در آلمان ولی تولید قطعات آن در برزیل صورت می‌گیرد، به‌واسطه دارا بودن سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و اکسل پیچشی در عقب می‌تواند به‌راحتی برخلاف وزن کم، مانورهای خوبی را انجام دهد.

ایرادات رایج پیشرانه و جعبه‌دنده
پیشرانه این خودرو دارای بلوک سیلندر یک‌تکه (معروف به موتور خشک) و برخلاف پیشرانه‌های قدیمی پژو فاقد بوش است. همچنین از 3 لایه واشر سرسیلندر فولادی بهره می‌برد که مقاومت مناسبی به حرارت بالا داشته و بر‌خلاف خانواده XU پژو معضل واشر‌زنی در آن چندان مشاهده نمی‌شود. پیستون و رینگ‌ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند و دیر خراب می‌شوند، ولی استکانی‌ها زود آسیب می‌بینند. مزیت پیشرانه این خودرو این است که چون سرسیلندر و پیستون‌ها هردو گود هستند، در اثر بریده شدن احتمالی تسمه تایم، آسیبی به سوپاپ‌ها نمی‌خورد. سیستم سوخت‌رسانی این خودرو از برند مگنتی مارلی و از نوع پاشش چندنقطه‌ای و جرقه‌زنی برعهده دلکو گذاشته شده که اگر قطعه برقی متفرقه‌ای (مانند باند و چراغ زنون که جریان زیادی می‌کشند) به برق خودرو تحمیل نشود، خرابی زیادی ندارد. همچنین لازم به ذکر است که بر اساس تجربه عموم تعمیرکاران، یکی از اصلی‌ترین علل خرابی سیستم برقی خودرو، دست‌کاری‌های ناشیانه و یا تعمیرات بدون مطالعه است. ضعف اساسی پیشرانه گل، عملکرد ضعیف سیستم خنک‌کننده است که از موقعیت نامناسب رادیاتورها ناشی شده است. نصب طولی پیشرانه در محفظه طراحان را ناچار کرده است مجموعه رادیاتورها و سینی فن را در یک گوشه محفظه پیشرانه قرار دهند که موجب نرسیدن هوای خنک کافی می‌شود. برای رفع این معضل، یک رادیاتور کمکی در جلوپنجره نصب شده است اما در عمل نتوانسته در بهبود شرایط کمک کند. در نتیجه پیشرانه گل بسیار گرم‌کار و پرتنش است که موجب می‌شود روغن مصرفی و فیلتر به سرعت و پس از کارکرد حدود 5 هزار کیلومتر به پایان عمر مفید خود برسد که اگر در تعویض به موقع آن، کوتاهی رخ دهد موجب وارد آمدن خسارت به  پمپ روغن و استکانی‌های حساس این پیشرانه می‌شود. استفاده از کولانت‌های سنتزی(مایع خنک‌کننده غیر‌معدنی با پایه غیرالکلی که ظرفیت بالایی برای انتقال حرارت دارد)  مرغوب برای سیستم خنک‌کننده و روغن با گرید مناسب تا حد زیادی به بهبود این شرایط کمک می‌کند.
نصب طولی مجموعه پیشرانه معضل دیگری نیز به وجود آورده و آن انتقال لرزش‌های پیشرانه به اتاق است که از طراحی و موقعیت نامناسب دسته موتورها ناشی می‌شود که در صورت تنظیم نبودن دلکو به این لرزش‌ها افزوده می‌شود. در مورد جعبه دنده می‌توان گفت که این نوع از سیستم انتقال قدرت به دلیل داشتن فاصله مناسب ضرایب دنده، شتاب خوبی را برای دورگیری ایجاد می‌کند، شاید زمان 11 ثانیه برای رسیدن به مرز 100 کیلومتر بر ساعت در بین خودروهای امروزی که وزن آنها زیر یک‌تن است، زمان طولانی به نظر برسد ولی با در نظر گرفتن اینکه طراحی این خودرو در سال 2003 میلادی‌ روی پلت‌فرم قدیمی BX فولکس واگن می‌توان این عدد را در نوع خود مناسب تلقی کرد. نکته منفی در مورد جعبه‌دنده 5 سرعته دستی این خودرو این است که کشویی‌ها از جنس خوبی ساخته نشده‌اند و در تعویض دنده‌های سریع خراب می‌شوند.

شاسی و جلوبندی
بحث در مورد شاسی و جلوبندی به‌صورت مجزا کار بسیار دشواری است زیرا این قسمت بیش از هر جای قسمت خودرو آسیب‌پذیر است و همچنین به‌صورت مستقیم به رانندگی فرد بستگی دارد. نکته‌ای که در این بحث دستگیر ما شد، این بود که این خودرو از سیستم جلوبندی خوبی ازنظر ساخت و کیفیت قطعه برخوردار است و خیلی دیر به سروصدا می‌افتد.

توانایی‌های حرکتی و هندلینگ
از نظر فرمان‌پذیری، می‌توان گفت که خودرو گل در شرایط مناسبی قرار داشته و به عنوان یک خودرو ‌هاچ‌بک ساب‌کامپکت خوشدست است. متاسفانه نبود سامانه ترمز ضد‌قفل لطمه‌ای جدی به ایمنی فعال این خودرو زده است هرچند توان ترمزها و تناسب توزیع نیروی آن در محورها قابل قبول است.
نکته کاربردی در رانندگی این خودرو این است که نباید برای دور گرفتن دور موتور را خیلی بالا برد، بیشینه گشتاور این پیشرانه در دور موتور 4000 به دست می‌آید و به همین منظور برای شتاب‌گیری اگر دنده را قبل از 5000 دور عوض کنید، عملکرد به‌مراتب بهتری را نسبت به حالتی که تا محدوده قرمز گاز دهید خواهد داشت.

جمع‌بندی
در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که خودروی گل می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای افراد خسته از پلت‌فرم‌های تکراری پژو باشد. تعمیرکاران فولکس واگن گل را اتومبیلی مناسب می‌دانند در صورتی که سرویس‌های دروه‌ای آن سر موعد انجام شده و از قطعات اصل استفاده شود؛ قطعاتی که این روزها یافتنشان به نسبت دشوار است.

برچسب ها

فولکس‌ واگن
Back to top