کمپانی تاترا را بیشتر بشناسیم

مهمـــان چکـی

عصر خودرو- اگر به برگ‌های دفتر تاریخ صنعت خودرو‌سازی دنیا نگاهی بیندازیم، نام‌ها و محصولات مختلفی را می‌بینیم که تا امروز تغییرات زیادی داشته‌اند. در این بین شرکت‌های بزرگی بوده‌اند که امروزه فقط نامی از آنها باقی مانده است و یا شرکت‌های کوچکی که توانسته‌اند اختراعات و ابتکارات زیادی به این بخش از صنعت تقدیم کنند به نحوی که شاید برای بسیاری از افراد حتی ناشناخته مانده باشند.

Friday 09 December 2016 - 15:35:00

مهمـــان چکـی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سازندگانی که اگر بخواهیم یکی از آنها را ذکر کنیم، بی‌شک باید به شرکت تاترا که اهل کشور جمهوری چک است، اشاره کنیم؛ شرکتی که در عمر بیش از یک قرن خود، اختراعات و ابتکارات زیادی در دنیای خودروسازی داشته ‌و بسیاری از داشته‌های امروز صنعت خودروسازی مدیون آنهاست.

تاترا شناسی
تاترا را سومین خودروساز دنیا بعد از دایملر و پژو می‌دانند که با در نظر گرفتن منطقه‌ای که در آن حضور دارد، یعنی اروپای شرقی، عنوان اولین خودروساز این منطقه را در تاریخ خودروسازی به دست می‌آورد. اما در جایی که اولین کامیون تولیدی دنیا را به گوتلیب دایملر نسبت می‌دهند، اولین شرکتی که اقدام به تولید انبوه کامیون کرد تاترا بود. از این رو تاترا توانست نام خود را به سرعت بر سر زبان‌ها بیندازد و معروف شود. اما می‌توان گفت چون تاترا بیشتر در زمینه کاربری‌های خاص غرق بود، با اینکه حتی دستی نیز در تولید خودرو‌های سواری داشت، چندان در زمینه کامیون‌های تجاری معروف نشده ‌و این در حالی است که در تاریخ این خودروساز حتی ساخت هواپیما نیز در کنار انواع خودرو‌های سواری و سنگین دیده می‌شود. شرکت تاترا در سال 1850 به عنوان شرکتی که در ساخت واگن و گاری‌های اسبی که در آن زمان استفاده‌های گسترده‌ای داشتند، تاسیس شد و از سال 1897 به عنوان یک خودروساز روی کار آمد و به ساخت خودرو پرداخت.
این کمپانی اروپایی در سال 2011 برای کاهش هزینه‌های خود و بهره‌مندی از زیرساخت‌های یک کامیون با استاندارد‌های روز، اقدام به همکاری با گروه paccar کرد تا به این طریق هم بتواند از اتاق‌های DAF و هم از پیشرانه‌های معروف این گروه در ساخته‌های خودش استفاده کند.
به همین خاطر از اتاق‌هایDAF  که البته در اندازه کمی تغییر کرده‌اند، برای محصول برتر خودش یعنی تاترا فونیکس استفاده می‌کند. اما در کنار اینکه اتاق‌های DAF با موتور‌های paccar در این کامیون خاص استفاده می‌شود، زیربندی و شاسی آن‌ که اهمیت بالایی در توانایی‌های این کامیون دارد، از ساخته‌های خود تاترا و انحصاری همین شرکت است.

خودرو‌های خاص
در بین تولیدات شرکت تاترا، محصولات خاص و گوناگونی دیده می‌شود که برای کاربری‌های سخت و طاقت‌فرسا طراحی شده‌اند. به طور کلی ساخته‌های این شرکت در دسته خودرو‌های سنگین مناسب با کاربری‌های خاص مثل خودرو‌های راهسازی و معدنی قرار می‌گیرند و اکثر آنها دارای آرایش محوری تمام چرخ محرک هستند. این خودرو‌ها که از مدل‌های 2محوره تا 6 محوره ساخته می‌شوند، برای کاربری‌های راهسازی، عمرانی، خودرو‌های مخصوص مناطق نفتی و گازی، خدماتی و ... تجهیز می‌شوند که در بین آنها حتی می‌توان مدل‌های 9 محوره با تیپ حرکتی 18×18 نیز مشاهده کرد.

  تاترا T815
از موفق‌ترین کامیون‌های تاترا در دوران کاری این شرکت، نمونه T815 آن است که پس از سری T813 معرفی شد. همان‌طور که گفتیم، تاترا یک کامیون‌ساز برای کاربری‌های سخت و خاص است و این محصول آن نیز توانست تا روح سازنده خود را به خوبی در دوران تولیدش به نمایش بگذارد. این کامیون از سال1983 تولید می‌شود و پیشرانه‌هایی که ‌روی این کامیون نصب شده‌اند، از انواع 310 تا 590 اسب بخاری بوده‌اند و تاترا T815 تا امروز 6 بار قهرمان رالی داکار در بخش کامیون‌ها شده است و از تیپ 2محوره 4×4 تا 6محوره 12×12 در بین تولیدات این کامیون دیده می‌شود.

  تاترا فونیکس
فونیکس از سال 2011 و با کمک گرفتن از DAF و استفاده از قوای محرکه و فنی گروه Paccar متولد شد؛کامیونی که با کد 158 شناخته می‌شود و در مدل‌های 2 تا 5 محوره با آرایش حرکتی تمام چرخ محرک عرضه می‌شود و کابین آن برای راحتی بیش تر راننده  و همچنین هماهنگی با شاسی خاص این کامیون، دارای ارتفاع بلندتری نسبت به DAF CF است که این اتفاق باعث شده تا کف این کابین تخت‌تر از اتاق اصلی CF باشد.

برچسب ها

کامیون‌سازی تاترا
مطالب مرتبط بیشتر
Back to top