فونیکسریمکسبهتام

مثلث مرگ در تصادفات رانندگی؛ جاده ، راننده و خودرو

عصر خودرو- «در یک دهه گذشته، بیش از ۲۸۰ هزار نفر بر اثر تصادفات‌ جاده‌ای جان باخته‌اند.» این خبر را دو روز پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در یک نشست خبری اعلام کرده بود. آماری که البته نشان می‌داد، «شهریور سال گذشته با فوت هزار و ۷۰۰ نفر از هموطنانمان رکورد دار ماه‌های دیگر سال شده و ثبت فوت ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۴(اگرچه کمترازسال‌های قبل)، اما رکورد نفسگیری را برای همان سال به جا گذاشته است.

مثلث مرگ در تصادفات رانندگی؛ جاده ، راننده و خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایران، روزانه 45 نفر ایرانی، جانشان را براحتی میان آهن پاره‌های سنگین و درهم تنیده خودروها از دست می‌دهند. سؤال اینجاست چه کسی مسئول فوت 280 هزار نفری است که دریک دهه اخیر، هزینه عاطفی و مالی سنگینی را روی دست مردم و دولت گذاشته است؟ و اگر بخواهیم آن را با معیار سانحه‌های هوایی بسنجیم، باید بگوییم که ما درطول این 10 سال اخیر معادل 850 فروند هواپیمای مسافربری با 300 سرنشین را از دست داده‌ایم! آیا به صرف اینکه در اغلب تصادفات سهم خطای «راننده»«70» و سهم «خودرو» و «جاده»، «30 درصد» اعلام می‌شود، باید همه تقصیرها را به گردن راننده‌ای انداخت که برچسب «خواب آلودگی» سهمش را بیش از سایر عوامل پررنگ کرده است؟! این «برچسب» البته از نگاه «سردار تقی مهری» هم پنهان نمانده است. به گفته او «بی توجهی به جلو»، «خستگی و خواب‌آلودگی»، «سرعت غیرمجاز»، «سبقت» و «انحراف به چپ» سهم 80 درصدی در «تصادفات منجر به فوت» داشته است به این فاکتورها البته باید ممنوعیت شماره‌گذاری خودروها را هم اضافه کرد. آن‌طور که سردار مهری گفته است: «خودروهایی که استاندارد یورو4 را رعایت نکنند برابر مصوبه هیأت وزیران شماره‌گذاری نخواهند شد. بر این اساس سمند se، سورن xu7، ال نود دارای پایه گازسوز و دوگانه‌سوز، سایپا 131 و 132، مزدا تک کابین و دو کابین جزو خودروهایی هستند که نتوانستند استاندارد یورو 4 را کسب کرده و از ابتدای امسال شماره‌گذاری نشده‌اند.»

    سرهنگ همایون شریفی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز هم اگرچه آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور را رد نمی‌کند، اما می‌گوید که ایران موفق شده در سال‌های اخیر بویژه از سال 84 به بعد، آمار تصادفات منجر به فوت را کاهش دهد. به گفته او، تعداد فوتی‌های سال 84 حدود 24 هزار نفر بوده که امسال این رقم به 16 هزار و 500 نفر رسیده که در جای خود قابل تأمل است، چراکه تعداد خودروها، جمعیت و حتی میل به سفر هم در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
    به گفته سرهنگ شریفی، رتبه ایران از این تاریخ به بعد، از انتهای جدول و به عبارتی از وضعیت بسیار بد به اواسط جدول و وضعیت خوب و ایمن رسیده است.
    او البته با تأکید بر اینکه هیچ گاه نمی‌توان آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات را به صفر رساند، می‌گوید: کشورهای توسعه یافته در این زمینه طرح‌های زیادی انجام داده‌اند، حتی سوئد برای به صفر رساندن آمار فوتی‌های خود، طرح ویژه‌ای را اجرا کرد که موفق نبود، چراکه اساساً در دنیا هیچ کشوری موفق به صفر کردن آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات نشده است، اما به هرحال می‌توان این رویه دردناک را کنترل کرد که در کشور ما هم این اتفاق افتاده است.
    وی با بیان اینکه سهم خطای انسانی در اغلب تصادفات بالاست، به دلایلی اشاره می‌کند که پشت این مسأله قرار گرفته و می‌گوید: آمارها در این زمینه خطا نمی‌کنند، اما باید دید خطای انسانی نشأت گرفته از چیست؟ وقتی جاده‌ای هنوز رفت و برگشتی است و بزرگراهی نشده، طبیعی است که راننده خسته می‌شود و نمی‌تواند ساعت‌ها پشت یک کامیون حرکت کند و ریسک سبقت را به جان می‌خرد یا وقتی مثلاً از تهران به مشهد حتی یک استراحتگاه ارزان، ایمن و باکیفیت وجود ندارد، نمی‌توان به راننده خرده گرفت که چرا بین راه توقف نکرده و بر اثر خواب‌آلودگی تصادف کرده است.
    تعداد فوتی‌های سال 84 حدود 24 هزار نفر بوده که امسال این رقم به 16 هزار و 500 نفر رسیده که در جای خود قابل تأمل است، چراکه تعداد خودروها، جمعیت و حتی میل به سفر هم در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

    سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا هم دراین باره به آمار پزشکی قانونی اشاره کرده و با اعلام کاهش 2 و نیم درصدی آمار تصادفات جاده‌ای نسبت به مورد مشابه سال گذشته، می‌گوید: این آمارهمه فوتی‌های سر صحنه، پیش بیمارستانی و بیمارستانی را در بر می‌گیرد و از طرف پزشک قانونی منتشر شده و قابل استناد است.
    وی با بیان اینکه در هر حادثه‌ای، 4 ضلع «جاده»، «راننده»، «وسیله نقلیه» و «شرایط محیطی» را باید در نظر گرفت، می‌گوید: البته سهم هر کدام از آنها با توجه به هر حادثه تغییر می‌کند و نمی‌توان برای همه تصادفات سهم واحدی را در نظر گرفت.
    سرهنگ جهانی اما تأکید ویژه‌ای دارد که باید سطح فرهنگ رانندگی افزایش پیدا کند، چراکه به گفته او، پلیس نمی‌تواند قدم به قدم خودروها را کنترل کند.
    سرهنگ حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا هم با بیان اینکه میزان تصادفات در سال‌جاری به نسبت مدت مشابه کاهش داشته است، می‌گوید: پزشکی قانونی و سازمان راهداری، دو منبع رسمی اعلام آمار فوتی‌ها و مجروحان ناشی از تصادفات هستند که هر دوی این آمارها نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم میزان تصادفات امسال را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهیم،اما خب این آمار شاید به چند تصادف پر سروصدا و پشت سرهم در ذهن مردم چندان درست به نظر نرسید که این‌طور نیست! علاوه براین ما در فصل تابستان قرار داریم و همه ساله در این فصل،آمار تصادفات نیز افزایش می‌یابد.
    کارشناسان از دلایل آمار بالای مرگ و میر حوادث جاده ای می گویند مثلث مرگ در تصادفات رانندگی؛ جاده ، راننده و خودرو

    به گفته او در دهه اخیر به علت اطلاع‌رسانی و بالارفتن آگاهی مردم، حدود 12 درصد از حجم تصادفات ناوگان مسافربری کاهش یافته است. چراکه پلیس هم حجم کنترل و نظارت‌های خود را افزایش داده است، اما شرایط محیطی و جاده‌ها و خودروها نیز بی‌تأثیر نبوده است.
    «اجرای طرح تابستانه با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی تا 4 مهرماه»، «به‌کار‌گیری تجهیزات و طرح‌های عملیاتی برای کاهش تصادفات بویژه تصادفات فوتی»، «توصیه پلیس به شهروندان برای توجه به علائم»، «خط کشی‌ها و تابلوها» و «توقیف 72 ساعته خودروی تخلفات حادثه ساز» از جمله اقدام‌هایی است که از زبان سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به عنوان آخرین راه حل‌ها برای کاهش تصادفات نام برده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو