فونیکسریمکسبهتام

بررسی جامع شرایط اجاره انواع خودرو در ایران به انضمام فهرست جدیدترین نرخ کرایه‌ها

Rich Kids موقتـی

عصر خودرو- برای کسانی که وجود تشریفات و عبور و مرور با خودروهای لوکس به عنوان آرزویی دست‌نیافتنی به شمار می‌رود، شرکت‌ها و مراکزی پدید آمده‌اند که خودروی مورد نظر شما را با بهترین امکانات و شرایط موجود حتی به همراه راننده در اختیار شما قرار داده و هزینه آن را بعدا از شما دریافت می‌دارند و در قبال آن مشتری یا متعهد موظف است طبق قرارداد عمل کرده و ضمن اینکه از منفعت خودرو استفاده می‌کند، هزینه آن را متعاقبا پرداخت و خودرو را در پایان موعد مقرر تحویل کمپانی دهد.

Rich Kids موقتـی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب سعی کرده‌ایم تا از چند و چون روند اجاره خودرو و یا لوکس سواری موقتی، شما را مطلع کرده تا با سرویس‌های ارائه شده در این مراکز، نحوه قیمت‌گذاری، مدارک مورد نیاز و حوادثی که ممکن است ‌حین استفاده از خودرو پیش بیاید بیشتر آشنا کنیم؛ ضمن آنکه در آخر با ارائه نرخ دقیق کرایه انواع خودرو در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

    در این مراکز چه خدماتی به مشتری ارائه می‌شود؟
    سرویس‌های ارائه‌شده توسط این مراکز پر زرق و برق کرایه خودرو که اغلب در قسمت‌های اعیان‌نشین کلانشهرها و شهرستان‌ها سکنی گزیده‌اند، کمی با یکدیگر متفاوت بوده که سعی خواهیم داشت تا نکات مشترک و وظیفه اصلی این مراکز را مختصرا برای شما بیان کنیم.
    در این مراکز بروشورهایی از وسایل نقلیه مختلف جهت انتخاب مشتری موجود هستند که صاحب کمپانی موظف است تمامی اطلاعات خودرو نظیر میزان مصرف سوخت، قدرت، گشتاور و ... را در آن ذکر کند و به آپشن‌ها و قابلیت‌های آن نیز نیم‌نگاهی داشته باشد و مشتری نیز می‌تواند با توجه به بودجه و سلیقه خود اتومبیل مورد نظر خود را انتخاب کند.
    مشتری نیز حق این را دارد که پشت فرمان چند خودرو بدون آنکه قصد آزار و اذیت داشته باشد، نشسته و راحتی آن را آزمایش کند و میزان بار یا آپشن‌های آن را از نزدیک رؤیت کرده تا با اطمینان خاطر اتومبیل اجاره‌ای خود را انتخاب کند.
    قبل از عقد قرارداد و بعد از اتمام بررسی‌های لازم و انتخاب خودرو توسط مستأجر، مشتری می‌تواند راننده اختصاصی نیز برای خودرو مورد نظر خود انتخاب کند که مشخصات او نیز در قرارداد کاملا ذکر می‌شود و راننده نیز وظیفه دارد کاملا رعایت ادب و شئونات اسلامی را کرده و با ایمنی کامل رانندگی کند.
    اغلب این مراکز رزرو اینترنتی و تلفنی نیز دارند که با یک تماس شما می‌توانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب و در محل مورد نظر خود و با چند امضا و عقد قرارداد به راحتی آن را تحویل بگیرید.
    مراکز کرایه خودرو مجهز به انواع خودرو شاسی بلند، سدان، کروک و حتی ون و اتوبوس نیز بوده و بعضا در صورت سفارش خودرو برای مراسم عروسی، اتومبیل را به بهترین نحو تزئین و آراسته کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند، البته مطمئن باشید پول آن را نیز تمام و کمال از شما طلب می‌کنند که حدودا این عمل مبلغی بین 400 هزار تا 8 میلیون تومان با اجرت برای آقای داماد آب می‌خورد!
    همچنین لازم به ذکر است برای مراسم تشریفات، این مراکز قادر خواهند بود چندین خودرو یک شکل با رانندگانی شیک و کاربلد در اختیار مهمانان خارجی و یا داخلی شما قرار داده و از مهمانان شما به بهترین شکل ممکن، پذیرایی به عمل آورند و حتی می‌توانند تنها به عنوان حملِ مهمان شما یا ترانسفر خدمت کرده و فاکتور آن را برای مشتری ارسال کنند.
    در پایان این قسمت خوب است بدانید در اغلب مراکز کرایه خودرو، کیلومتر مصرفی اتومبیل یا به عبارت دیگر میزان کارکرد آن برای صاحب اصلی خودرو ملاک دریافت هزینه قرار نمی‌گیرد و مشتری آزاد است که هر مسافتی که لازم بداند طی کند. البته در صورت خروج از محدوده تعیین شده، مستأجر باید برای هر کیلومتر طی شده مبلغی که از قبل با موجر طی می‌شود را پرداخت کند.

      مرجع تعیین نرخ اجاره خودرو
    تا سال‌های قبل که این مقوله چندان بر سر زبان‌ها نیفتاده بود و خیلی مردم در پی تشریفات و پرستیژ خاصی برای مجالس خود نبودند، مرجعی هم برای تعیین نرخ کرایه خودرو از سوی وزارت کشور و شورای نظارت مشخص نشده بود. با رونق گرفتن مجالس مجلل عروسی و پذیرایی از مهمانان خارجی شرکت‌های خصوصی و دولتی، تصمیم بر این شد که در سال 1387 مرکزی تحت عنوان اتحادیه کرایه خودرو در اتاق اصناف کشور تشکیل شود. به همین منظور قیمت‌ها و نرخ‌ها با آنکه در شهرها و حتی مناطق مختلف یک کلانشهر نظیر تهران، از زمین تا آسمان فرق می‌کند، اما همین نرخ‌گذاری نیز به صورت طبقه‌بندی شده در زیر نظر مرجع بالاتری قرار گرفت و برای افزایش کارایی و خدمت به مردم نیز شرایط مبسوطی برای اخذ پروانه کسب اینگونه مراکز خدماتی در نظر گرفته شد.
    با گشتی در بازار و پرس و جو از چند مرکز خدمات کرایه خودرو به این نکته پی می‌برید که خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و البته نرخ این خدمت‌رسانی هم به مراتب با یکدیگر فرق می‌کند؛ بنابراین این نکته می‌تواند به تنهایی توجیه بسیار خوبی برای شانه خالی‌کردن مدیریت هر مرکز از رعایت نرخ‌های تعیین شده توسط اتحادیه کرایه خودرو باشد.
    به هر روی مانند تمامی بازارهای کشور اگر شما خواهان بهترین خدمه و سرویس باشید باید حسابی دست به جیب شوید و پول خرج کنید. پررنگی نقش مرکزی نظیر اتحادیه کرایه خودرو نیز این است که در صورتی که احساس کنید بندهایی از قرارداد خلاف عرف واقعی جامعه است و یا کرایه و خدمات ارائه شده به شما متناسب با پول دریافتی مرکز نبوده، می‌توانید سریعا به اتاق اصناف شهر و یا اتحادیه مربوط شکایت کرده و موضوع را پیگیری کنید.

      شرایط و مدارک مورد نیاز
    کرایه انواع خودرو حتی از نوع خاص و گران هم خیلی وقت شما را تلف نخواهد کرد و با چند امضای پیاپی و ارائه کارت ملی و چکی به مبلغ کل خودرو و یا ودیعه گذاشتن سندی به ارزش خودرو کار شما را راه می‌اندازد و با شرط اینکه خودرو باید بیش از 10 ساعت نزد شما باشد، وسیله نقلیه مورد نظر شما در اختیارتان قرار می‌گیرد و نکته جالب در این مورد این است که در صورتی که شما خودرو را خیلی زودتر از 10 ساعت به مرکز مورد نظر تحویل دهید، با توجه به شرایطی که قبل از عقد قرارداد با شما طی شده است هزینه همان 10 ساعت، از شما اخذ می‌شود مگر اینکه اتومبیل را ساعتی اجاره کرده باشید! پس به‌صرفه‌ترین کار این است که تا دقیقه آخر از خودرو اجاره شده استفاده کنید.
    به طور کلی می‌توان گفت مدارک لازم برای متقاضیان داخلی و خواهان اتومبیل کرایه‌ای عبارتند از‌ یک فقره چک به مبلغ کل خودرو از بانک‌های دولتی (چک از موسسه‌های مالی و اعتباری پذیرفته نمی‌شود)، یک جلد سند مالکیت یا جواز کسب یا 10 درصد از مبلغ خودرو به صورت نقدی، کارت ملی و گواهینامه معتبر که برای متقاضیان مهمان و یا خارجی ارائه گذرنامه، بلیت رفت و برگشت، ودیعه گذاشتن مبلغ 5 تا 10 هزار دلار به صورت نقدی و گواهینامه رانندگی بین‌المللی الزامی است.

      بازی با اسناد و قراردادهای حقوقی قبل از کرایه خودرو
    لازم است بدانید در قراردادی که فی ما بین مرکز کرایه خودرو و مشتری مشترکا انشا می‌شود، شخص مستأجر (گیرنده اتومبیل) موظف است ریزترین اطلاعات محل سکونت و محل کار، مشخصات فردی و حتی شخصی را به عنوان ضامن که یکی از بستگان بسیار نزدیک است، معرفی کند. موضوع قرارداد که همان مشخصات دقیق و شماره شاسی و پلاک خودرو است نیز در قرار‌داد ذکر می‌شود. میزان خسارت تأخیر ما‌به‌ازای هر روز و هر ساعت، کسورات قانونی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و همچنین فردی به عنوان ناظر قرارداد که همان مأمور ورود و خروج مرکز است نیز در قرار منعقد شده انشا‌ می‌شود، ضمن اینکه مشخصات چکی که به عنوان ضمانت نزد مرکز سپرده شده هم در قرارداد نوشته می‌شود.
    اما ذکر چند نکته در این بخش به غیر از حوادث غیر قابل پیش‌بینی که مفصلا در ادامه توضیح خواهیم داد نیز خالی از لطف نیست:
    بر طبق این قرارداد موجر (شرکت کرایه‌دهنده خودرو) موظف است خودرو را کاملا تمیز و پاکیزه در اختیار مستأجر قرار دهد.
    تأمین سوخت تمامی وسایل نقلیه اجاره داده شده به میزان یک باک پُر بر عهده موجر است.
    موجر حق واگذاری قرارداد به هیچ شخص حقوقی و حقیقی اعم از پیمانکار و یا شرکت‌های دیگر را ندارد.
    اقامتگاه دو طرف به صورت دقیق در قرار داد انشا‌ می‌شود و در صورت تغییر باید به صورت کتبی و امضا شده به اطلاع طرف مقابل برسد و مادامی که به ترتیب فوق عمل نشود، ارسال هرگونه اخطار و اطلاعیه به آدرس قبلی صحیح تلقی شده و عدم اطلاع طرفی که آدرس خود را تغییر داده است، مسموع نخواهد بود!

      حوادث پیش‌بینی نشده و البته پیش‌بینی شده!
    بزرگ‌ترین وظیفه شرکت این است که خودرو را به صورت کاملا سالم در اختیار مشتری قرار دهد و اگر عیب و یا نقصی دارد باید این مشکل کاملا روشن و واضح در قرارداد ذکر شود و به میزان آن از مبلغ چک ضمانت و میزان اجاره‌بهای خودرو کسر شود. در صورتی که مشتری توافق کند با وجود همه این مشکلات، باز هم حاضر به اجاره خودرو است و در قرارداد نیز عنوان نشود، در صورت خرابی خودرو در میانه راه، مشتری موظف به پرداخت خسارت عین مستاجره (اتومبیل) بوده و باید تمام هزینه‌های آن را تا برطرف شدن مشکل پرداخت کند.
    اما اگر حادثه یا مشکل فنی در میانه راه پیش آمد که ناشی از قصور و استفاده نابجا راننده از خودرو نبود، شرکت خود صاحب نظر است که با اتومبیل معیوب چه کند و حتی باید هزینه حمل خودرو تا تعمیرگاه را نیز پرداخت کند؛ ضمن اینکه خودروی دیگری در اختیار مشتری می‌گذارد و نظر او را جلب می‌کند. شایان ذکر است از لحاظ حقوقی نیز در صورت بروز مشکل بین دو طرف قرارداد مبنی بر عدم انجام تعهدات، هیچ یک طرفین بدون جلب نظر دیگری قادر به فسخ و یا ابطال یکطرفه قرارداد نبوده و نظر مرجع قضایی یا داور حقوقی در این مورد ملاک است.
    حوادث غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده نیز در مراجع حقوقی و قضایی تکلیفش روشن است، مگر آنکه در قرارداد به نحو دیگری ذکر شده باشد یا به زبان ساده‌تر حوادثی نظیر سیل، زلزله، ریزش کوه و غیره که انسان از کنترل آن خارج است، نمی‌تواند مشتری را وادار به پرداخت خسارت کند. لازم به ذکر است حتما کنترل کنید که خودرو بیمه دیه و حوادث به انضمام سرنشین باشد و یا مهلت آن به اتمام نرسیده باشد. همچنین گفتنی است اغلب کرایه‌دهندگان خودرو، اتومبیل‌ها را بیمه بدنه نمی‌کنند و در صورت بروز تصادف و یا حتی ایجاد کوچک‌ترین خراش روی بدنه خودرو، هزینه جبران خسارت به علاوه جبران افت قیمت خودرو را از شما مطالبه می‌کنند. پس در نظر داشته باشید قبل از دریافت خودرو، تمام نقاط بدنه آن را چک کرده و از سلامت خودرو مطمئن شوید. توصیه ما در پایان به شما این است که قراردادهای تنظیم شده از سوی این مراکز جانبدارانه انشا می‌شود و شما پس از امضای آن نمی‌توانید‌ روی آن مانور دهید، پس بسیار مواظب مفاد قرارداد و خودرویی که تحویل می‌گیرید، باشید!

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط