فونیکسریمکسبهتام

گزارش رویترز

چرا نیسان میتسوبیشی را خرید؟

عصر خودرو- نیسان به رغم سالها تلاش در بازارهای نوظهور رو به رشد آسیایی توفیق چندانی نداشته و همین امر یکی از دلایل اقدام این شرکت برای خرید ۲.۲ میلیارد دلار از سهام میتسوبیشی برای در دست گرفتن کنترل این شرکت است.

چرا نیسان میتسوبیشی را خرید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری« عصرخودرو» به نقل از رویترز، نیسان در کشورهایی همچون اندونزی سرمایه گذاری هنگفتی داشته و مدلهای هدفمندی را در آنجا مستقر و شبکه توزیع خود را در بزرگترین بازار خودرو جنوب شرق آسیا تقویت کرده است. نیسان در سال 2012 پس از سه دهه برند ارزان داتسون را احیا کرد.

    اما سهم بازار این شرکت در اندونزی تنها 2.5 درصد است در حالیکه میتسوبیشی سهم 11 درصدی در این بازار دارد که بخش عمده به دلیل شبکه توزیع این شرکت است.

    یکی از انگیزه های آشکار نیسان برای خرید سهام میتسوبیشی، توربوشارژ کردن تجارت در اندونزی و دیگر اقتصادهای رو به رشد منطقه جنوب شرق آسیا بوده است.

    کارلوس گوئن مدیرعامل نیسان پس از اعلام قرارداد خرید میتسوبیشی در جمع خبرنگاران گفت: در منطقه آ سه آن میتسوبیشی یک حاشیه عملیاتی بیش از هفت درصدی را در اختیار دارد. در سال 2015 ما حاشیه عملیاتی منفی در این منطقه داشتیم. حاشیه سود خالص منفی به معنی اینست که نیسان با فروش هر خودرو در حال ضرر دادن است.

    وی افزود: نقطه قوت آنها در واقع نقطه ضعف ماست و آنها در منطقه آ سه آن می توانند از ما حمایت کنند.

    تقویت جایگاه در بازارهای نوظهور برای خودروسازان جهانی سرنوشت ساز است اما این امر برای نیسان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا در اندونزی از تویوتا و دایهاتسو و در هند از سوزوکی عقب است.

    این در حالیست که میتسوبیشی نام شناخته شده تری در جنوب شرق آسیا است و سابقه زیادی در تولید و بازاریابی خودرو در این منطقه دارد.

    استفاده مشترک از کارخانه های تولید، قطعه سازان و واسطه ها کمک می‌کند هزینه های نیسان و میتسوبیشی در این بازارهای نوظهور حساس کمتر شود.

    اما تحلیلگران می‌گویند نکته مثبت برای نیسان تمرکز بالای میتسوبیشی روی اس یو وی ها و خودروهای کوچک است که روز به روز در بین طبقه متوسط این کشورها در حال محبوب تر شدن هستند.

    پونیت گوپتا مدیر موسسه مشاور آی اچ اس می‌گوید: نیسان با میتسوبیشی جایگاه بهتری در بخش خودروهای کوچک پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم