فونیکسریمکسبهتام

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فروشندگان لوازم یدکی:

عرضه‌کنندگان غیرمجاز قطعات خودرو سطح کیفی را پایین آورده‌اند

عصر خودرو- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات گفت: برخی عرضه‌کنندگان که از قضا دولتی یا وابسته به خودروسازان هستند و مجوزی هم از اتحادیه ندارند و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها کیفیت لازم را هم ندارد، سبب شده‌اند که سطح قطعات خودرو به طور کلی افت کند.

عرضه‌کنندگان غیرمجاز قطعات خودرو سطح کیفی را پایین آورده‌اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایسنا، سید احمد حسینی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) ضمن اشاره به موضوع طرح شناسه‌دار کردن قطعات و لوازم یدکی خودروها، اظهار کرد: در آغاز طرح، وزارت صمت قصد داشت بدون تعامل با اتحادیه و با ابزار نظارتی این طرح را در سطح بازار اجرا کند؛ قطعا این موضوع تبعات جبران ناپذیری در سطح عرضه ایجاد می‌کرد و منجر به التهاب بازار می‌شد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات ادامه داد: اما در همان مقطع و با روی کار آمدن هیات مدیره جدید، توانستیم با برگزاری نشست‌ها با وزارت صمت کار را بصورت تخصصی پیش برده و به طرح مشکلات و چالش‌های اجرای طرح در جلسات متعدد با مسئولان دولت، وزارت صمت، نمایندگان مجلس و... بپردازیم. در نتیجه با همکاری‌هایی که شکل گرفت، توانستیم از تبعات جبران‌ناپذیر این طرح در آن مقطع جلوگیری کنیم.

    وی ضمن تاکید بر حل مشکلات طرح شناسه‌دار کردن کالاها بصورت کامل تا پیش از سال 1402، تصریح کرد: درحال حاضر اتحادیه با قدرت در راستای اقناع‌ و آموزش طرح در حال فعالیت است و سعی کرده با ایجاد گفتمان جدید در سطح صنایع و صنوف خودرویی، بستر لازم برای اجرای طرح را فراهم کند. حال وزارت صمت است که باید مشکلات طرح را حل و سوالات کارشناسان صنفی را پاسخ دهد تا بتوان این طرح را به خوبی اجرا کرد.

    رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تاکید کرد: برای اجرای درست طرح شناسه قطعات و لوازم یدکی خودرو نیازمند ساماندهی تولیدکنندگان صنفی بودیم که با همکاری وزارت صمت این موضوع و ساماندهیِ این رسته از تولیدکنندگان که سهم بیش از 13 درصد تولید قطعات خودرو را در اختیار دارند، انجام شد. ضمن اینکه بایستی "کد آیسیک" برای رسته تولیدکنندگان صنفی در این اتحادیه اخذ شود.

    حسینی بر ساماندهی تولیدکنندگان صنفی در سطح استان تهران از سوی اتحادیه تاکید کرد و گفت: اتحادیه با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و شاخص‌های تشخیص تولیدکنندگان صنفی را نیز با استفاده از کارشناسان حرفه‌ای برای تمایز از تولیدکنندگان صنعتی احصا کرده‌ است. متاسفانه برخی عرضه‌کنندگان لوازم یدکی دولتی یا وابسته به خودروسازان، از اتحادیه ما (که طبق قانون مسئولیت ساماندهی بازار را برعهده دارد) مجوزی دریافت نداشته و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها کیفیت لازم را هم ندارد. همین امر سبب افت کیفی سطح قطعات خودرو به طور کلی شده است.

    یک روز هم کمبود قطعه نداشتیم

    این مقام صنفی، ضمن تاکید بر کیفیت مناسب قطعات عرضه شده توسط شرکت‌های شناسنامه‌دار بازار، خاطر نشان کرد: همه اعضای صنف در طول تحریم‌ها حتی یک روز هم اجازه ندادند با کمبود قطعه در کشور روبه‌رو شویم؛ این موضوع در خصوص بخش قطعات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی بیشتر واضح‌تر هم بوده است. اجازه نداده‌ایم حتی یک روز صنعت کشور منتظر قطعه بماند و کار متوقف شود.

    رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران ادامه داد:  امروز اصناف از طریق مالیات بخش بزرگی از بودجه کشور را تامین کرده و برخلاف دیگر بخش‌های اقتصادی ما به جای دریافت بودجه، نیازهای مالی کشور را تامین می‌کنیم. این‌که اصناف مالیات بیشتری پرداخت کنند و این در شرایط اقتصادی فعلی دور از انصاف بوده و بسیاری از کسبه با مشکلات اقتصادی متعددی روبه‌رو هستند؛ لذا درخواست ما این است که دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

    حسینی در پایان در رابطه با تمدید مهلت شناسه‌دار کردن قطعات یدکی خودروها، تاکید کرد: بهتر است نگوییم که این مهلت این طرح تمدید شده است؛ باید بگوییم که این طرح تا پایان سال به تعویق افتاده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو