فونیکسریمکسبهتام

خصوصی سازی صنعت خودرو در دولت رییسی (۱۱۸)

دولت مال خود را در سهم خودرو ساز اخراجی بورس می فروشد

عصر خودرو- هیات پذیرش بورس تهران به دلیل آنچه که تداوم شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون‌ تجارت بر شرکت پارس خودرو و عدم ارائه برنامه دقیق برای خروج از زیاندهی اعلام شده ،نماد معاملاتی «خپارس» را از تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار تهران خط زد تا به این ترتیب پس از گذشت حدود ۲۳ سال حضور در این بازار از این پس به عنوان نماد زنگ خطر برای سایر خودروسازان زیانده کشور به پارکینگ اخراجی ها در تابلو غیر شفاف و پرریسک بازار پایه فرابورس منتقل شود.

دولت مال خود را در سهم خودرو ساز اخراجی بورس می فروشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم اقتصادی؛ شاید روح مرحوم جعفر اخوان به عنوان بنیانگذار شرکت بازرگانی جیپ‌ایران که آنرا در سال 65 سال قبل تاسیس کرد و در دهه 70 به شرکت پارس خودرو تغییر نام داد؛ با اوضاع امروز حاکم بر این شرکت برخوردار از خط تولید مکانیزه و رباتیک اما نیمه تعطیل و رها شده،در برزخ هم آزرده شود وقتی بداند علاوه بر فشار تحریم های بین المللی،دیگر چینی ها هم به دلیل توقف مبادلات بانکی با این شرکت پر خاطره کار نمی کنند.

    محمد حسین ترابی مدیرعامل «خپارس» در نامه خود به معاون ناشران شرکت بورس با بیان اینکه پارس خودرو از سال 97 به بعد به زحمت توانسته با نصف ظرفیت تولیدی خود مشغول به فعالیت باشد دلیل اصلی انباشته شدن زیاندهی خود را ناشی از تعهدات معوق به مشتریان در سال های اخیر در کنار تورم نیروی انسانی و هزینه های جذب نشده آنها عنوان کرده است.
    شرکت بازرگانی جیپ که امروز به نام پارس خودرو می شناسیم در سال‌های 1335 تا 1347 با تولید جیپ ویلیز و شهباز و همچنین وانت سیمرغ سرآمد کارخانجات خودرو سازی آسیا بود و در کارنامه خود تولید خودروهای رامبلر امریکایی با نام تجاری آریا و شاهین ،وانت آهو ،شورولت ،بیوک اسکلی لارک و کادیلاک سیویل را به خاطر سپرده است.
    شرکت رنو در زمانی نه چندان دور قصد داشت تا با خرید سهام مدیریتی شرکت پارس خودرو،تولید خودرو های مدرن خود را به این شرکت بسپارد که متاسفانه کارشکنی ها و معطل کردن سرمایه گذار خارجی باعث شد تا در نهایت همکاری خود را با ایران متوقف کند.
    مدیرعامل پارس خودرو در نامه از روی ناچاری خود که عجز و ناتوانی این شرکت را تلویحا نشان می دهد از بورس درخواست کرده علاوه بر اعطای فرصتی دو ساله برای خروج “خپارس” از شمولیت ماده 141 قانون تجارت ، از لغو پذیرش نماد شرکت در تابلو معاملات بورس تهران ممانعت شود.
    به گفته وی انتقال پارس خودرو به بازار پایه می تواند تبعات جبران ناپذیری مثل نارضایتی سهامداران،عدم امکان تامین نقدینگی برای پروژه های توسعه ای از طریق تسهیلات بانک ها و یا سایر روش های تامین مالی را در پی داشته باشد.
    اخراج پارس خودرو زنگ هشداری است برای صنعت خودرویی که صدای خورد شدن استخوان های آن در زیر بار تحریم ها شنیده می شود./تسنیم اقتصادی
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو