فونیکسریمکسبهتام

جایگزین حذف قرعه کشی خودرو چیست؟

عصر خودرو- در شرایط کنونی کاملاً واضح است که عرضه خودرو به طور قطره چکانی انجام می‌گیرد، در حالی که تقاضا روز بروز بیشتر می‌شود.

جایگزین حذف قرعه کشی خودرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حدود دو سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه کشی، با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان آنها، از هرج و مرج در این بازار کاهش پیدا کند. اما این شیوه خلاف آنچه که مسئولان تصور می‌کردند عمل می‌شد به طوری که باز هم سودجویان با خرید کد قرعه کشی، از افراد این خودرو‌ها را مجدد در بازار به قیمت‌های بالا بفروش می‌رساند.

    متاسفانه امروز فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شد و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار خارج شدند، تا جایی که امروز خودرو کاملاً از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده است.

    آنطور که فاطمی امین تاکید کرده بود قرعه‌کشی از طریق افزایش تیراژ تولید ممکن خواهد بود. با توجه به برنامه خودروسازان و البته دستور دولت برای افزایش تولید خودرو، به نظر می‌رسید که حذف قرعه‌کشی از همین امسال شروع خواهد شد و مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو دیگر نیازی به گذر از هفت خوان رستم نخواهند داشت.

    آقای بیگی گفت: در خصوص حذف قرعه کشی خودرو ادعا‌هایی وجود دارد به طوری که مسیر حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند به حذف تقاضای کاذب، رشد نقدینگی و به دنبال آن رشد تولید خودروسازان منجر شود.

    حذف قرعه کشی محصولات ایران خودرو از شهریور
    این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایرانخودرو اعلام کرده اند که از شهریور ماه امسال قرعه کشی محصولات خود را متوقف خواهند کرد این در حالی است که رحمانی سخنگوی ایرانخودرو گفته بود:نیاز بازار خودرو سالانه 1 میلیون 200 تا 1 میلیون 500 هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید 750 هزار دستگاه شامل 25 هزار خودرو سنگین و 725 هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کردند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

    همچنین محمد علی تیموری مدیر عامل سایپا نیز با اعلام خبر گفت:گروه خودروسازی سایپا به دنبال هرچه بیشتر تولید و فروش محصولات خود از فرایند قرعه کشی خارج خواهد شد.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: اگر آیین‌نامه واردات ابلاغ شود، با توجه به اینکه با 16 برند اصلی مذاکره کردیم، سایپا حتما خودرو‌هایی را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین، به کشور وارد نشده است. در حالی که واردات هیچ خللی برای تولید داخلی ایجاد نمی‌کند.

    در شرایط فعلی واردات خودرو، بهترین جایگزین است
    ایمان خانی، کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: تقریباً از اوایل دولت سیزدهم یکی از مباحث مورد توجه وزارت صمت حذف قرعه‌کشی خودرو بوده است و اکنون هم با جدیت بیشتری در این باره حرف زده می‌شود.

    وی تصریح می‌کند: در این موضوع که قرعه‌کشی‌ها تأثیری بر بازار خودرو نداشته تردیدی نیست و حتی باعث سودجویی عده‌ای واسطه‌گر هم شده است، اما موضوع فعلی آن است که در صورت حذف این روش، چه تدابیر جایگزینی وجود خواهد داشت؟

    این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر آن است که آیا مشکلاتی مانند عدم عرضه خودرو توسط کارخانه‌داران حل شده است که اقدام به حذف قرعه‌کشی شود یا آنکه همچنان کارخانه‌ها با احتکار و عدم عرضه خودرو، سعی در گران کردن محصول خود دارند؟

    حال با وجود مشکلاتی که اجرای این طرح در پی داشته وزیر صمت بر حذف قرعه کشی از ماه آینده تاکید می کند  و از سوی دیگر هم برخی بر این دیدگاه‌اند که چه راهکاری با توجه به عرضه اندک خودرو می‌تواند پاسخگوی تقاضای واقعی باشد. زیرا در شرایط کنونی کاملاً واضح است که عرضه خودرو به طور قطره چکانی انجام می‌گیرد، در حالی که تقاضا روز بروز بیشتر می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم