فونیکسریمکسبهتام

حذف دلالان از بازار شاهین با افزایش تولید و کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه توسط سایپا

حرکت شاهین روی مدار رشد تولید و کنترل بازار

عصر خودرو- شاهین آرام بر فراز آسمان بازار خودرو ایران هر لحظه اوج میگیرد و تیراز تولید آن رشد قابل توجهی داشته است. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی سایپا تولید شاهین از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه اول مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۶ درصدی را داشته است.

حرکت شاهین روی مدار رشد تولید و کنترل بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، محمدعلی تیموری از بدو آغاز فعالیت به عنوان مدیرعامل سایپا تولید اقتصادی را به عنوان مهمترین برنامه در دستور کار قرار داد و در پی آن کوییک و شاهین به عنوان محصولات اصل برای رشد تیراژ جهت جلوگیر یاز زیان تازه انباشته تعین شدند و به سرعت برنامه رشد تولید این محصولات در دستور کار قرار گرفت. با این برنامه ریزی به سرعت در دومین مرحله فروش جامع خودرو کشور، شاهین و کوییک از قرعه کشی خارج شدند و در نتیجه این دو محصول تنها خودروهایی بودند که بعد از سه سال طلسم قرعه کشی را شکستند و مشتریان می توانستند مستقیم ان ها را خریداری کنند. چنین دستاوردی تنها به دلیل رشد قابل توجه تیراز تولید این دو محصول به دست آمد به گونه ای که سایپا ابتدا برنامه تولید 30هزار دستگاه شاهین را در سل 1401 داشت اما این برنامه با تصمیم تولید اقتصادی شاهین و افزایش تیراژ آن به 60 هزار دستگاه افزایش یافت که در پی آن هم اکنون آمار خریداران و میزان تولید شاهین تقریبا در سطحی مشابه حرکت می کند و در پی آن قیمت شاهین مدل 1401 در بازار تنها 6درصد بیش از قیمت کارخانه است و ب همین جهت برای دلالان یا خریدارانی که به دنبال کسب سود از خرید خودرو هستند توجیه پذیر نیست و در نتیجه مشتری نهای و وقعی اقدام به خرید این خودرو می کند. همچنین بررسی نمودار قیمت شاهین در بازار نشان دهنده نزولی شدن آن از ابتدا خرداد ماه و کم شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار از 16درصد در ابتدای خرداد1401 به 6درصد در میانه مرداد 1401 است که تنها با افزایش عرضه و حذف دلالان از مسیرعرضه صورت می پذیرد.

    ممکن است تصور شود که تولید شاهین کار سختی نیست اما توجه داشته باشید که شاهین هنوز خودرو جوانی در صنعت ما به حساب می آید و معمولا به زمان برای رشد تیراژ یک محصول جوان و رشد داخلی سازی آن نیاز است و از طرف دیگر شاهین دو مشخصه پیچیده دارد که در دیگر محصولات صنعت خودرو به چشم نمی خورد؛ یکی سیستم توربوشارژر آن و دیگری ورق بدنه خارجی با مشخصات خاص است که برای تامین هر دو نیاز به منابع خارجی است و به نوعی چنین خودرویی که اکنون روی مدار رشد تولید حرکت می کند در زمره سخت ترین خودروهای صنعتمان برای تیراژ نیز به حساب می آید.

    گروه خودروسازی سایپا نمود واقعی کنترل بازار با تولید اقتصادی و رشد تیراژ را پیش از اتمام نیمه نخست سال 1401 به نمایش گذاشت و این رویکرد می تواند نقشه راهی برای دیگر خودروسازان و مسئولان دولت باشد تا صنعت خودرو را با فرمان مشابه به سمت آرامش و کنترل قیمت ها حرکت دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو