فونیکسریمکسبهتام

آیا تحولات سایپا در سال ۱۴۰۰ استمرار خواهد داشت؟

آغاز قرن جدید و متفاوت سایپا با شاهین

عصر خودرو- سال نو و خودرو نو یکی از رویداد های خوب برای یک خانواده است. این اتفاق خوب در روزهای پایانی سال ۹۹ علاوه بر چندین هزار ثبت نام کننده سایپا شاهین، رویدادی مهم برای خانواده سایپا نیز محسوب می شد چرا که به گفته قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا؛ عرضه خودرو شاهین شروع متفاوت سایپا در قرن جدید است.

آغاز قرن جدید و متفاوت سایپا با شاهین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سال 99 سایپا با یار دیرینه اش یعنی پراید که حدود 70 درصد از خط تولید را در اختیار داشت خداحافظی کرد اما این یک افول نبود بلکه سایپایی نوین متولد شد و شاهین به عنوان سرآغاز مهمترین تحولات این سال را به پایان رساند. سال و قرن جدید سایپا با محصولی نوین که بیانگر اهداف جدید این مجموعه است آغاز شد.

    مجید باقری؛ قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش سایپا شاهین را معادل شکست تحریم ها می داند؛ خودرویی که پروژه اش در دوران تحریم روی کار آمد و بدون نیاز به هیچ یک از شرکت ها خارجی به ثمر نشست و به عنوان یک خودرو تمام ایرانی به تکنولوژی های روز جهان در زمینه های فنی، امکانات و ایمنی مجهز است و موفق به پاس کردن مهمترین و معتبرترین تست های ایمنی شده است. سایپایی ها آغاز تولید شاهین را آغاز جهش کیفیت در سایپای نوین می دانند و به گفته قائم مقام مدیرعامل این شرکت، نظام کیفی جدیدی با شاهین رونمایی شده است.

    سایپا حتی تا آخرین لحظات برای آغاز تحویل شاهین به مشتریان از تحول باز نایستاد به گونه ای که فراتر از الزامات قانونی، این خودرو با 3 سال گارانتی به مشتریان تحویل داده شد.

    شاهین آغازگر مسیری نوین اما سخت برای سایپا است. این موضوع را مسئولان ارشد سایپا نیز قبول و روی آن تاکید می‌کنند چرا که این خودرو با نظام کیفی جدیدی طراحی و ساخته شده و از این پس مشتریان از سایپا توقع و انتظار طراحی و ساخت خودروهایی در سطح شاهین و فراتر از آن را دارند. سایپا در آینده نزدیک دو نوبرانه دیگر با نام های آریا و اطلس را در برنامه دارد . دو خودرو در کلاس کراس اوور که نخستین کراس اوورهای بومی کشور به حساب می آیند. بدیهی است، انقلاب شاهین در سطحی متفاوت در این دو محصول نیز به نمایش گذاشته خواهد شد و سایپای نوین قدم های بعد را نیز مانند شاهین در مسیر شکست تمام قد تحریم‌ها با موفقیت بر می دارد.
    92درصد شاهین ساخت داخل است و 8 درصد آن از خارج از کشور تامین می شود اما سایپا در همین نقطه متوقف نشده و به گفته سید جواد سلیمانی؛ مدیرعامل این گروه خودروسازی برای داخلی سازی آن 8 درصد طی سال 1400  برنامه ریزی شده است. سایپای نوین شعار جدید این گروه خودروسازی است که در آگهی های تبلیغاتی این مجموعه نیز به چشم می خورد. سایپای نوین با شاهین آغاز شده و عملکرد سایپا در سال 1400 می تواند این شعار را در عمل نیز نشان دهد.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه مراسم تحویل نخستین سری شاهین در اسفند 99 همچنین از برنامه مشترک سایپا و ایران خودرو برای تولید محصولی اقتصادی و ارزان قیمت خبر داد که از سوی وزارت صمت برنامه ریزی شده است. پراید که روزگاری ارزان ترین خورد وبازار بود دیگر در صنعت حضور ندارد و بعید به نظر می رسد تکرار قیمت این خودرو با استاندارد های روز امکان پذیر باشد اما سایپا همچنان با خانواده پلتفرم X200 و اعضای این خانواده یعنی تیبا، ساینا و کوییک کف بازار خودرو کشور را در اختیار دارد و هر روز به تنوع این خانواده می افزاید. همچنین سایپایی که روزگاری هر 2 سال به سراغ فیس لیفت خودروها می رفت، طی کمتر از یک سال اقدام به فیس لیفت محصولات پلتفرم X200 کرده و به نظر می رسد برای تغییرات و فیس لیفت های جدید حتی در آینده زمانی کمتر از یک سال را شاهد باشیم چرا که سایپای نوین ظاهرا از توسعه سبد محصولاتش خسته نمی شود!

    بحران ها نه تنها سایپا را متوقف نکردند بلکه، ایجاد تنوع گسترده در سبد محصولات با  رکوردشکنی در دستور کار سایپا قرار گرفت. سایپا نه تنها به دنبال چند محصول برای گذران روزهای سخت نبود بلکه با تصمیم مدیرعامل این مجموعه، تابوی طراحی و تولید نخستین کراس اوور بومی نیز شکسته شد.

    سایپا به جای انتخاب راه بقا با استمرار تولید پراید که همچنان مشتریانش را داشت تصمیم گرفت استراتژی را از نو بنویسند و راهی جدید را آغاز کند تا در هر شرایطی با سخت ترین مشکل ها نیز بتواند تنوع محصولات و تیراژ را حفظ کند. تحقق وعده تحویل شاهین با سختی های فراوان و در اوج تحریم ها در روزهای پایانی سال 99، یکی از نشانه های سایپای نوین است که در آریا و اطلس و دیگر محصولات نیز ادامه خواهد داشت. تحول در این خودروساز بزرگ تنها یک شعار نیست بلکه با تصمیمات بزرگ مدت هاست که آغاز شده اما نخستین ثمره ملموس آن برای مردم شاهین است. راه شاهین از مسیر تحول کیفیت، تحول در ایمنی و تحول در طراحی بدون نیاز به شرکت های خارجی بر اساس نیاز مشتریان بازار ایران می گذرد. راهی که به نظر می رسد، مسیر جدید سایپای نوین باشد، مسیری که گذشته را پاک و آینده ای جدید را ترسیم می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط