فونیکسریمکسبهتام

قرارداد خرید واگن مترو منتظر امضای وزیر کشور

عصر خودرو- محمد علیخانی گفت: در سال ۹۹ ده ایستگاه به بهره برداری رسید و امیدواریم بیست ایستگاه دیگر هم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

قرارداد خرید واگن مترو منتظر امضای وزیر کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص امکان اضافه شدن خط جدید به خطوط متروی تهران گفت: خطوط مترو بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل طراحی شده و پیش می‌رود. این خطوط هم شامل ده خط است که کلنگ زنی خط دهم آن هم انجام شده است؛ بنابراین احداث خط جدید برای متروی تهران در دست انجام است. خط دهم آخرین خط مترو محسوب می‌شود که درحال احداث است.
    وی ادامه داد: درحال حاضر مقدمات کار برای احداث خط ده شروع شده و کلنگ زنی این خط با حضور آقای نوبخت در محلی نزدیک ساختمان اجلاس سران انجام شد.

    عضو شورای شهر تهران درخصوص چگونگی تامین اعتبار برای توسعه مترو گفت: فعلا مساله اوراق مشارکت که دولت تخصیص می‌دهد جزو برنامه‌های شهرداری است. شورای شهر تهران سالانه بیش از سه هزار و پانصد میلیارد بودجه برای ساخت مترو اختصاص می‌دهد که هم از منابع شهرداری و هم از محل اوراق مشارکت این اعتبارات تامین می‌شود. البته طبق توافقی که در زمان واگذاری مترو از دولت به شهرداری صورت گرفته بود دولت موظف است پنجاه درصد هزینه‌های ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند..، چون مترو آن زمان یک شرکت دولتی بوده و تمام هزینه هایش را دولت پرداخت می‌کرده است.

    وی افزود: همزمان با دوره اول شورای شهر مترو از طرف دولت به شهرداری واگذار می‌شود و بنا می‌شود که دولت و شهرداری هرکدام پنجاه درصد هزینه‌ها برای ساخت و تجهیز را بپردازند. شهرداری تاکنون به تعهداتش عمل کرده، اما دولت به تعهداتش عمل نکرده و علت کُندی پیشرفت پروژه مترو تهران به این خاطر است که دولت سهم خودش را به طور کامل پرداخت نمی‌کند.

    علیخانی خاطرنشان کرد: حال البته دولت اوراق مشارکت را برای این کار تخصیص می‌دهد که این هم کافی نیست و نیاز‌های موجود بیش از این اعتبارات است. چون تکمیل خطوط متروی تهران با افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده بیش از دویست هزار میلیارد هزینه در بر دارد که فقط شصت هزار میلیارد از این رقم برای خرید واگن اختصاص داده می‌شود.

    وی بیان کرد: اگر سه هزار واگن بیست میلیاردی برای مترو خریداری شود شصت هزار میلیارد را باید به آن اختصاص داد. درواقع مجموعا برای تجهیزات و ساخت بیش از دویست هزار میلیارد اعتبار لازم است. با تخصیص هزار و پانصد میلیارد اوراق مشارکت می‌شود بخشی از کار پیش برد و کار به سرعت و به شکلی اساسی پیش نخواهد رفت. با این روند سال‌ها طول می‌کشد تا تمام خطوط مترو تجهیز و کامل شود و واگن‌های مورد نیاز تکمیل شود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره احتمال کاهش سرفاصله‌ها در خطوط مترو گفت: همین الان هم خیلی از سرفاصله‌ها کاهش پیدا کرده است. با مدیریتی که در مترو برای بهره برداری انجام می‌شود و با ناوگانی که بخشی از آن با منابع خود شهرداری در شرکت واگن سازی تهران خریداری و ساخته شده این کار در دست انجام است. در کنار این بحث ساخت واگن ملی هم در دست انجام است و امیدوار هستیم نمونه این قطار در اسفندماه امسال رونمایی شود.

    علیخانی درمورد وعده بهره برداری از دوازده ایستگاه جدید مترو تا پایان امسال گفت: در سال 99 ده ایستگاه به بهره برداری رسید و امیدواریم بیست ایستگاه دیگر هم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

    عضو شورای شهر تهران در رابطه با قرارداد خرید واگن از چین گفت: قراردادی با چینی‌ها برای خرید واگن امضا نشده است. این قرارداد جزو تعهدات دولت بوده و شورای اقتصاد اعتباری را برای خرید دوهزار واگن برای کلانشهر‌هایی که دارای مترو هستند تامین می‌کند. از این تعداد 630 واگن سهم تهران است.

    وی ادامه داد: این مصوبه مربوط به سال 95 بوده است. همزمان با آغاز شورای شهر دوره پنجم در سال 96 این موضوع از طرف شورای شهر و مدیریت شهری پیگیری شد و این مصوبه احیا شد. مناقصه‌ای برگزار شد که طی آن یک شرکت چینی برنده شد. این شرکت چینی شریک شرکت واگن سازی تهران محسوب می‌شود. طبق قراری که گذاشته شده این واگن‌ها باید به صورت مشترک با همکاری این دو شرکت تولید شود. اما چون مراحل قرارداد طولانی شده قیمت‌ها هم تغییر کرده است.

    علیخانی افزود: با آمدن ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان مشکلات اقتصادی ما تشدید شد و این قرارداد تا امروز به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر، چون قیمت‌ها تغییر کرده باید یک الحاقیه‌ای به قرارداد اضافه شود که این قرارداد الان در وزارت کشور هست و وزیر کشور باید این الحاقیه را امضا کند تا این موضوع به جریان بیفتد. الان قرارداد در این مرحله و در وزارت کشور است. هم ما و هم شهرداری در حال پیگیری هستیم. آقای حناچی هم طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور تقاضای تصویب این موضوع را مطرح کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو