فونیکسریمکسبهتام

لوازم یدکی؛ تقلبی یا بی‌کیفیت؟

عصر خودرو- رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز گفت: فروشندگان لوازم یدکی به دنبال سود خود هستند؛ وقتی که قیمت لوازم یدکی افزایش پیدا کند، درخواست خرید لوازم یدکی اصل و باکیفیت کم می‌شود و مردم به لوازم یدکی ارزان‌تر و با سطح کیفی پایین‌تر روی می‌آورند.

لوازم یدکی؛ تقلبی یا بی‌کیفیت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، رحمت‌الله صباغ با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت لوازم یدکی، اظهار کرد: قیمت کالاهای تولید داخلی تحت تاثیر بازار ارز قرار دارند؛ هر چند خودروهای داخلی مانند پژو و پراید 100 درصد تولید داخل هستند اما مواد اولیه آن‌ها از خارج وارد می‌شود.

    وی گفت: ثابت نبودن قیمت ارز، بر قیمت قطعات یدکی تاثیر خواهد گذاشت بنابراین لوازم یدکی جزو کالاهایی هستند که به صورت 100 درصدی تحت تاثیر نوسانات ارز قرار می‌گیرند.

    رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز افزود: برای مثال قیمت باتری خودرو از هر آمپر 8 هزار و 500 تومان به 15 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. با وجود اینکه باتری، جزو تولیدات داخل کشور است اما مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد می‌شود و تحت تاثیر نوسان نرخ ارز است. در حال حاضر خرید یک باتری برای خودروی پژو، حدود یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

    وی با اشاره به اظهارنظرهایی مبنی بر ارائه لوازم یدکی تقلبی در بازار گفت: بنده نمی‌توانم بگویم لوازم یدکی تقلبی در بازار وجود دارد اما می‌توان گفت که لوازم یدکی کم‌کیفیت و در مقابل، لوازم یدکی با سطح کیفی بالا و مناسب نیز در بازار وجود دارد.

    صباغ افزود: فروشندگان لوازم یدکی به دنبال سود خود هستند؛ وقتی که قیمت لوازم یدکی افزایش پیدا کند، درخواست خرید لوازم یدکی اصل و باکیفیت کم می‌شود و مردم به لوازم یدکی ارزان‌تر و با سطح کیفی پایین‌تر روی می‌آورند.

    وی با بیان اینکه لوازم یدکی با سطح کیفیت پایین نیز متقاضی دارند، گفت: اغلب مصرف‌کنندگانی که خودروهای قدیمی و ارزان‌قیمت دارند، حاضر به خریدن لوازم یدکی گران‌قیمت نیستند. با وجود اینکه فروشندگان لوازم یدکی به خریداران اعلام می‌کنند که لوازم یدکی مورد نظر آن‌ها از نظر کیفیت در سطح ضعیفی قرار دارد، خریداران به این موضوع توجهی نمی‌کنند و لوازم یدکی با کیفیت پایین می‌خرند.

    رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز بیان کرد: اعضای صنف ما بر این موضوع واقف هستند که اگر جنس بی‌کیفیت بفروشند، برای آن‌ها تبعات قانونی در بردارد. فروشندگان لوازم یدکی علاقه‌ای به فروش لوازم یدکی بی‌کیفیت ندارند اما شرایط بازار به گونه‌ای است که چنین وضعیتی را می‌خواهد. مردم می‌خواهند که جنس ضعیف در بازار وجود داشته باشد؛‌ مردم از فروشندگان لوازم یدکی می‌پرسند که جنس ارزان‌تر هم موجود است؟ در حالی که جنس ارزان‌تر یعنی جنس بی‌کیفیت‌تر.

    وی با اشاره به سطح کیفی قطعات یدکی تولیدشده در کارخانه‌ها، اظهار کرد: کارخانه‌هایی که لوازم یدکی تولید می‌کنند، قطعات را با سطح‌های کیفی مختلفی مانند درجه یک، درجه 2 و درجه 3 تولید می‌کنند و با قیمت‌های متفاوت. از هر نوع لوازم یدکی، درجه‌های مختلف در بازار موجود است اما مردم بیشتر به دنبال خرید لوازم یدکی ارزان‌قیمت‌تر هستند.

    صباغ در خصوص فروش لوازم یدکی دست‌دوم در فروشگاه‌های لوازم یدکی تصریح کرد: صنف ما اجازه فروش اجناس دست‌دوم را ندارد. برای خودروهای ایرانی، قطعات دست‌دوم قیمت بالایی ندارند و خریداری برای آن‌ها وجود ندارد اما برای خودروهای اروندی، قیمت قطعات نو واقعاً سرسام‌آور است.

    وی افزود: قطعات دست‌دوم خودروهای اروندی به صورت استوک از کشورهای عربی وارد می‌شوند که نسبت به قیمت قطعات نو، تفاوت زیادی دارند و ارزان‌تر هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو