فونیکسریمکسبهتام

تقاضای کاذب، رشد تولید را کمرنگ کرد

عصر خودرو- طبق آمارهای رسمی از سوی وزارت صمت، از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه حدود۶۲۵ هزار خودروی سواری تولید شده است. این آمار اگر‌چه حکایت از رشد ۸/ ۱۸درصدی تولید نسبت به بازه زمانی سال‌گذشته دارد اما پاسخگوی نیمی از بازار خودرو نیز نبوده است.

تقاضای کاذب، رشد تولید را کمرنگ کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه مشخص است طی سه سال گذشته همراه با تحریم صنعت خودرو، تولید در شرکت‌های خودروساز روند نزولی به خود گرفت و این در شرایطی است که افت تولید در کنار قیمت‌گذاری دستوری، بازار این محصولات را برای سفته‌بازان و دلالان جذاب کرد. بدین ترتیب همراه با جذابیت بالای بازار خودرو، تقاضای کاذب و واقعی روند صعودی به خود گرفت. در این بین برخی از کارشناسان و مقامات صنعتی تقاضا در بازار خودرو را دو میلیون دستگاه عنوان می‌کنند حال آنکه نیمی از این تقاضا به واسطه قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده است. اما همانطور که عنوان شد رشد 8/ 18درصدی تولید خودروهای سواری هم نتوانسته پاسخگوی حداقل تقاضای بازار باشد؛ به‌طوری‌که متقاضیان خودرو نیز احساسی از روند صعودی تولید نداشته‌اند.

    در این زمینه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که سیاست‌گذار خودرویی کشور برای تعادل عرضه و تقاضا در بازار باید با تجدید‌نظر در قیمت‌گذاری دستوری، گام اول را برای مدیریت تقاضای کاذب بردارد. در هر صورت آنچه مشخص است جهش تولیدی که مدنظر سیاست‌گذار خودرو قرار دارد اگر همراه با تمهیداتی برای کاهش دلالی در بازار نباشد، نمی‌تواند چندان پاسخگوی نیاز بازار باشد. اما همانطور که عنوان شد طبق آمار‌های وزارت صمت از ابتدای فروردین تا پایان آذر‌ماه سال‌جاری در تولید انواع خودروها (به‌جز خودروهای سنگین مسافری) نسبت به میزان تولید آنها در 9‌ماه سال گذشته، رشد تولید دیده می‌شود. طی 9‌ماه‌ امسال کمباین‌ها با رشد قریب به 40 درصد، بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده‌اند. تولید انواع سواری نیز طی این مدت رشد بیش از 8/ 18درصدی نسبت به 9‌ماه‌ سال 1398 داشته است.

    همچنین آمار تولید انواع خودروها طی 9ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که به ترتیب کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی)،  انواع سواری، وانت و تراکتور رشد تولید 6/ 12 درصدی تا 5/ 39درصدی داشته و در این میان تنها اتوبوس، مینی‌بوس و ون، آن‌هم زیر 10درصد کاهش تولید داشته‌اند.

    در ادامه اینکه از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه، 625 هزار و 300 دستگاه خودروی سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 526 هزار و 300 دستگاه بوده، رشد 8/ 18‌درصدی را ثبت کرده است.

    آمار تولید وانت‌ها نیز نشان می‌دهد که تعداد وانت‌های تولیدی از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه امسال نیز با افزایش 5/ 18درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 60 هزار و 983 دستگاه رسیده است. طی مدت 9 ماه سال گذشته 51 هزار و 458 دستگاه وانت تولید شده بود.

    همچنین براساس گزارش آمار تولید انواع خودروها در 9‌ماه سال 1399، تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/ 8‌درصد کاهش یافته است. در مجموع 9‌ماه امسال، 1362 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده که در مقایسه با 1492 دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته با افت تولید مواجه شده است.

    کرمان موتوراکستریم