فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه مقایسه KMC T۸ در برابر مهمترین رقبا

نبرد بیراهه نوردان با چاشنی باربری

عصر خودرو- نخستین بار در تابستان سال گذشته بود که با انتشار یک‌سری تصاویر از حضور جک T۸ در ایران، مشخص شد که شرکت کرمان موتور قصد دارد این‌بار بخت خود را در سگمنتی متفاوت بیازماید و یک پیکاپ آفرودی را به بازار عرضه کند.

نبرد بیراهه نوردان با چاشنی باربری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به‌تازگی، کرمان موتور عرضه جک T8 را به‌صورت رسمی تأیید کرده و اطلاعات آن را روی وب‌سایت خود منتشر کرده است که به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در نوشتار پیش‌رو، این فرزند نورسیده جک را با مهم‌ترین رقبایش در بازار ایران، یعنی آمیکو آسنا، فوتون تونلند بنزینی و تویوتا هایلوکس کارکرده (مدل‌های 2006 تا 2010) مقایسه کنیم. اگر شما نیز به سفرهای آفرودی با تمام وسایل و تجهیزات لازم علاقه دارید؛ در این مقایسه با ما همراه باشید. ناگفته نماند که با توجه به شرایط تحریم و سبک جدید فعالیت خودروسازان چینی در ایران، جک T8 با برند کرمان موتور و نام KMC T8 در بازار کشور ما عرضه خواهد شد. ما نیز در ادامه این مطلب، خودرو مذکور را با نام ایرانی‌اش یعنی KMC T8 صدا خواهیم کرد.

    - طراحی

    بدون شک در مورد یک پیکاپ، ابهت طراحی خودرو خیلی مهم‌تر از ظرافت و زیبایی آن است که خوشبختانه تمام خودروهای مورد بحث، این مورد را در سطح قابل‌‌قبولی دارند و حسی از قدرت و استحکام را به بیننده منتقل می‌کنند. اما اگر بخواهیم یک مقایسه اجمالی در خصوص طراحی این پیکاپ‌ها داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که KMC T8 در نمای جلو با نیم‌نگاهی به پیکاپ‌های مشهور آمریکایی طراحی شده است و به‌لطف جلوپنجره بزرگ کرومی، گرافیک زیبای چراغ‌ها و لبه برآمده در کاپوت، جذاب‌تر از سایر رقبا به‌نظر می‌رسد. در نمای جانبی هر چهار خودرو نیز ارتفاع زیاد از سطح زمین و گلگیرهای برآمده باعث جذاب‌تر شدن طرح شده‌اند. اما بازهم KMC T8 با وجود خط شانه برجسته و طرح جذاب رینگ‌های 18 اینچی‌اش، به‌روزتر بودن خود را در این نما به رخ رقبا می‌کشد. در نهایت، به‌نمای عقب می‌رسیم یعنی جایی که پیکاپ‌ها از نظر طراحی نمی‌توانند حرف زیادی برای گفتن داشته باشند. خودروهای مورد بحث ما نیز در این نما مانند تمام هم‌کلاسان خود، خیلی ساده و کم‌هیجان طراحی شده‌اند اما نمای عقب فوتون تونلند با وجود لبه برآمده در قسمت بار خود، کمی جذاب‌تر از سایر رقبا به‌نظر می‌رسد. در مورد طراحی داخل کابین نیز بایستی بگوییم KMC T8 خیلی جذاب‌ و به‌روز ظاهر شده است و با وجود آپشن‌های کامل‌تر و استفاده از المان‌های ظاهری جذابی مثل چرم‌دوزی داشبورد و قطعات آلومینیومی، حسی از لوکس‌گرایی را به همراه دارد. فوتون تونلند نیز در نسخه‌های اولیه، داشبورد خیلی ساده‌ای داشت اما در نسخه‌های جدیدتر (تونلند S) با داشبورد مشابه با فوتون ساوانا به خریداران تحویل داده شده است که این طرح داشبورد، برای یک پیکاپ بسیار جذاب است و آن را در جایگاه بالاتری نسبت به آمیکو آسنا و تویوتا هایلوکس قرار می‌دهد. کابین تویوتا هایلوکس و آمیکو آسنا نیز خیلی شبیه به یکدیگر هستند (به‌عبارت دیگر، آمیکو از هایلوکس کپی کرده است!) که در این میان، داشبورد تویوتا هایلوکس به‌لطف استفاده از رنگ قرمز، جذاب‌تر از آسنا به چشم می‌آید اما محصول آمیکو نیز سعی کرده با استفاده از روکش چرم دورنگ برای صندلی‌ها و رودری‌ها، جبران مافات کند.

    -مشخصات فنی

    KMC T8 با یک پیشرانه 2 لیتری توربو در بازار کشور ما عرضه خواهد شد که این پیشرانه با حداکثر قدرت 174 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر، با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته دستی، نیروی خود را به هر دو محور این پیکاپ زیبای چینی منتقل می‌کند. حالت‌های مختلف انتقال قدرت این خودرو نیز به‌صورت برقی و از طریق دکمه‌های قرارگرفته در بخش میانی داشبورد، قابل تنظیم است. پیشرانه توربو و گیربکس 6 سرعته باعث می‌شود تا KMC T8 در مسیرهای سربالایی با افت توان کم‌تری نسبت به رقبای خود مواجه شود و از طرفی، در مسیرهای اتوبانی، مصرف سوخت پایین‌تری را ثبت کند. ناگفته نماند که با این محصول جدید کرمان موتور می‌توان حداکثر بار خالص 840 کیلوگرم را حمل کرد. قوای محرکه آمیکو آسنا شامل یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 143 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر است که به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل می‌شود. وجه تمایز پیشرانه آسنا با سایر رقبایش، قابلیت کارکردن با سوخت CNG است که هزینه‌های سوخت را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. با توجه به گشتاور مناسب پیشرانه آمیکو آسنا و قابلیت حمل بار خالص 1250 کیلوگرمی، می‌توان این خودرو را به‌عنوان گزینه‌ای بسیار خوب برای آفرود معرفی کرد اما طول بیش از 5/5 متری آن در استفاده‌های روزمره شهری، دردسرساز خواهد بود. فوتون تونلند بنزینی نیز در نسخه‌های اولیه با یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 136 اسب بخار و حداکثر گشتاور 200 نیوتن‌متر به بازار عرضه می‌شد اما این پیشرانه در نسخه تونلند S جای خود را به یک نمونه 2 لیتری توربو GDI با حداکثر قدرت 200 اسب بخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتن‌متر داده است که این خودرو را به قدرت‌مندترین پیکاپ حال‌حاضر بازار کشور ما تبدیل کرده است. البته تونلند S کماکان از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده می‌کند تا از این نظر در جایگاه پایین‌تری نسبت به KMC T8 قرار بگیرد. قابلیت حمل بار خالص این محصول ایران خودرو دیزل نیز 925 کیلوگرم است. در نهایت به خودرو کهنه‌کار و البته نام‌آشنای این لیست، یعنی تویوتا هایلوکس نسل هفتم می‌رسیم که قلب تپنده 2.7 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 158 اسب بخار و حداکثر گشتاور 241 نیوتن‌متر را در سینه دارد. این پیشرانه، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی و ترنسفرکیس مکانیکی، به هر دو محور این ژاپنی جان‌سخت منتقل می‌کند. حداکثر میزان بار قابل حمل با تویوتا هایلوکس نسل هفتم نیز حدود 1100 کیلوگرم است.

    - امکانات رفاهی و ایمنی

    از جمله امکانات رفاهی و ایمنی مشترک بین چهار پیکاپ مورد بحث می‌توان به مواردی مثل تهویه مطبوع دستی، تنظیم برقی شیشه‌ها و آینه‌های جانبی، قفل مرکزی با ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS+EBD و 2 عدد ایربگ اشاره کرد. آپشن‌های تویوتا هایلوکس نسل هفتم و فوتون تونلند معمولی (2.4 لیتری) در همین حد است و خودروهای مذکور از این نظر در انتهای گروه قرار می‌گیرند. در آمیکو آسنا علاوه بر امکانات یادشده، شاهد روکش چرم صندلی‌ها، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، دی‌لایت و سنسور نور نیز هستیم که محصول خودروساز تبریزی را در جایگاه سوم جدول آپشن‌ها قرار می‌دهد. فوتون تونلند s نیز از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به سلف خود به میزان قابل‌توجهی ارتقا یافته است و با وجود مواردی هم‌چون سنسور پارک عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم کمکی حرکت در شیب (HDC)، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. البته این خودرو، روکش چرمی صندلی‌ها و دی‌لایت را در مقایسه با آمیکو آسنا کم‌تر دارد. در نهایت KMC T8 با وجود کی‌لس استارتر، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، چراغ‌های جلو زنون، شیشه‌های اتوماتیک مجهز به پاور ویندوز، سیستم کنترل دینامیکی خودرو (VDC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) و سیستم کمکی ترمز اضطراری (BOS)، مدال طلای این بخش را به گردن می‌آویزد.

    سخن پایانی
    در پایان و با مروری اجمالی بر ویژگی‌های هریک از چهار پیکاپ مورد بحث، می‌توانیم بگوییم که تویوتا هایلوکس نسل هفتم با توجه به جان‌سختی و بازار خریدوفروش نسبتاً داغ خود، برای افرادی مناسب است که قصد دارند بیش‌تر در مسیرهای آفرودی سنگین تردد کنند و هر زمان که اراده کردند؛ بتوانند خودروی خود را به پول نقد تبدیل کنند. KMC T8 با وجود امکانات رفاهی کامل‌تر نسبت به رقبا و ظاهر به‌روز خود می‌تواند علاوه بر یک پیکاپ تفریحی و آفرودی، تاحدودی در نقش یک خودرو مسافرتی نیز ظاهر شود. آمیکو آسنا می‌تواند گزینه مطلوب افرادی باشد که معمولاً بارهای سنگین و حجیم را در مسیرهای ناهموار حمل می‌کنند. در نهایت، فوتون تونلند نیز می‌تواند مورد توجه افرادی قرار گیرد که معمولاً آفرودهای نیمه‌سنگین را با خودرو خود تجربه می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای خرید تویوتا هایلوکس نسل هفتم با عمر بیش از یک دهه، یک خودرو با کیفیت پایین‌تر اما به‌روزتر را انتخاب کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو