فونیکسریمکسبهتام

تأثیر سیاست توسعه صنعت خودرو

نگاهی به صنعت خودرو پاکستان

عصر خودرو- ماهیت صنعت خودروی پاکستان تولید خودروها با استاندارد پایین، قیمت بالاتر از ارزش واقعی و انحصار چندقطبی است.

نگاهی به صنعت خودرو پاکستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، سه خودروساز فصلی پاکستان که عبارتند از اطلس هوندا، ایندوس موتورز و پاک [مخفف پاکستان] سوزوکی موتورز، سهم اصلی بازار پاکستان را در دست دارند و دلیل آن این است که سازندگان بومی توان رقابت با آنها را ندارند. صنعت خودروی پاکستان که لنگان لنگان به کار خود ادامه می دهد، هرگز به خود زحمت به چالش کشیدن مسئولان و مقام های رسمی حاکمیت را نداده است و این موضوع خود را به شکل فقدان انگیزه کافی برای تازه واردها در صنعت خودرو به نمایش گذاشته است. در نتیجه شهروندان هم خود را با خودروهای با استانداردهای پایین تر از سطح جهانی وفق داده اند.

    صنعت خودروی [پاکستان] برای مدت خیلی طولانی روی زمین های نامناسب شکوفه داده است. مونتاژکاران خودرو در پاکستان هرگز احساس نیاز نکرده اند که خود را به فناوری های روز دنیا مجهز کنند. علاوه بر این، الزامات ایمنی خودرو مورد غفلت واقع شده اند و دلیل آن فقدان فشار رقابتی است. با این که واردات خودروهای نو می تواند جایگزین خودروهای موجود در بازار پاکستان باشد، مصرف کنندگان داخل بازار پاکستان، همین خودروهای مونتاژ داخل را ترجیح می دهند مخصوصاً به خاطر این که هزینه های نگهداری این خودروها پایین تر از خودروهای با فناوری های جدید تر است.

    با این حال ورود تازه وارد ها در سال های اخیر تاحدودی روی سرنوشت صنعت خودروی پاکستان تأثیر گذاشته است مخصوصاً با تغییر سیاست های دولت.  در سیاست «توسعه صنعت خودروی پاکستان» در برنامه 5 ساله 2016 تا 2021، بخشی تحت عنوان «سرمایه گذاری سبز» لحاظ شده است که به تازه واردها در صنعت خودروی پاکستان فرصت تازه ای داده است. سه خودروساز جدید «هیوندایی نشاط موتورز»، «کیا لاکی موتورز» و شرکت خصوصی «یونایتد موتورز» مونتاژ خودرو را در رقابت با سه خودروساز قدیمی در پاکستان شروع کرده اند. تمرکز آنها روی مونتاژ خودروهای محبوب شده در سطح جهان و روی کاهش هزینه، بهره وری و بازدهی بالای سوخت و راحتی کاربران است و به این شکل در حال تغییر نگاه به خودرو در بازار پاکستان هستند. تا حدودی هم خوب عمل کرده اند و باعث ناامیدی نشده اند.

    کیا لاکی موتورز، با عرضه ی شاسی بلند اسپورتج در اوت 2019، وفقه ای جدی در روال متداول قدیمی به وجود آورد. این شرکت خودروسازی به خوبی بازار خاص خودروهای شاسی بلند جمع و جور را در بازار مورد شناسایی قرار داد و با استقبال گرم مردم پاکستان هم مواجه شد. موفقت اسپورتج در بازار خودروی پاکستان را را برای معرفی هیوندایی توسان هم باز کرد. به احتمال زیاد توسان هم از همان موفقیت اسپورتج برخوردار خواهد شد چون مردم همه ظرفیت یک سال تولید توسان را پیش خرید کرده اند.

    حالا مردم پاکستان با همان قیمت هوندا سیویک،‌ تویوتا کرولا و سیتی می توانند صاحب خودروی شاسی بلند کره ای بشوند. چون تمایل مردم به خودروها با قامت بلندتر بیشتر شده است حتی فروش تویوتا یاریس هم تحت تأثیر قرار گرفته است. البته هیوندایی برای رقابت در سگمنت سدان در بازار پاکستان الانترا را به جنگ کرولا و سیویک می فرستد و سوناتا را به جنگ تویوتا کمری و لگسی آکورد.

    با این حال در رقابت کیا پیکانتو را مدل های مشابه سوزوکی، به طور طبیعی هنوز سوزوکی محبوبیت بیشتری دارد و به همین جهت اگر کیا می خواهد در این رقابت موفق شود باید سورنتو را به این رقابت بفرستد. اما در این سگمنت فورچونر تویوتا هم حضور دارد و کار را برای کیا سخت می کند اما داشتن سقف پانارومایی و قیمت پایین تر می تواند به افزایش سهم کیا کمک کند.

    سال 2021 کیا و هیوندایی سدان و شاسی بلندهای بهتری را به جنگ در بازار پاکستان خواهند فرستاد و حداکثر استفاده از سیاست توسعه خودروی پاکستان خواهند برد.

    مونتاژکنندگان سنتی خودروهای ژاپنی در بازار پاکستان همان ذهنیت محافظه کار خود را حفظ کرده اند و به همان بازار خودروهای سدان اکتفا کرده اند. اما کیا لاکی موتورز با بدعت و دگردیسی در هنجارهای بازار پاکستان، با استقبال خوبی مواجه شد و حتی بهتر از بقیه خودروسازان شوک های شدید ناشی از نوسانات قیمت ارز را تحمل کرد به طوری که با دو برابر شدن قیمت خودروها بهتر از دیگران دوام آورد. تقاضا برای هیوندایی توسان هم با افزایش قیمت کاهش نیافت.

    نقش حاکمیت در پاکستان هم حمایت صحیح در بخش صنعت خودرو با وضع صحیح تعرفه های خودرو برای تقویت بازیگران بومی و محلی است. این حمایت باید به صورتی باشد که با تغییرات ذائقه مردم به سمت خودروهای شاسی بلند مطابقت بیشتری داشته باشد. در ضمن این رقابت شدیدی که به وجود آمده باید  روی کنترل و کاهش قیمت خودرو تأثیر گذار باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو