فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد:

فروش سهام راهکار نجات خودروسازان

عصر خودرو- یک‌ کارشناس اقتصادی، فروش سهام خودروسازان را اساسی‌ترین راهکار برون‌رفت این صنعت از مشکلات فعلی دانست و گفت: بازار خودرو خیلی زود‌تر از پیش‌بینی‌ها دچار رکود تورمی شده است.

فروش سهام راهکار نجات خودروسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، فربد زاوه با بیان اینکه اگر قیمت دلار بالا نمی‌رفت هم خودرو گران می‌شد، اظهار کرد: این کالا ارتباط مستقیمی با نرخ ارز ندارد و دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو، تورم بالای اقتصادی است و از آنجا که دولت به جای جبران اشتباهاتش، مدام درحال تکذیب آنهاست، بنابراین دلار گران نشود نیز شاهد نوسان قیمت خودرو خواهیم بود.

    زاوه تصریح کرد: ضمن اینکه نوسان ارز به این سرعت در بازار خودرو تاثیرگذار نخواهد بود، همانطور که در سال‌های 84 تا 90 نرخ ارز در کشور ثابت بود و دیدیم که قیمت مسکن حدود 4برابر و خودرو بیش از 3برابر گران شد بنابراین نرخ ارز درواقع دماسنج تورم در هر کشوری است و بلافاصله تغییرات تورم را نشان می‌دهد؛ یعنی می‌توان گفت افزایش نرخ ارز علت رشد قیمت خودرو نیست بلکه، نرخ ارز خودش هم معلول تورم است.

    ادامه روند افزایش قیمت خودرو تا پایان سال
    او درباره حال و هوای این روز‌های بازار خودرو توضیح داد: این روز‌ها قیمت‌ خودرو مجددا افزایشی شده و حجم معاملات هم به شدت کاهش یافته و بازار خودرو در حالت رکود تورمی قرار دارد اما پیش‌بینی شده بود که بازار خودرو تا پایان امسال دچار رکود تورمی شود که متاسفانه زودتر با این بحران مواجه شدیم و حالا به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

    زاوه با گلایه از کمبود عرضه خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند که عرضه خودرو را بیشتر کرده‌اند درحالیکه نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد این ادعا چندان درست نیست زیرا بخشی از افزایش قیمت خودرو متاثر از همین موضوع نامتعادل بودن عرضه است.

    وی افزود: همچنین حجم تعهدات معوق خودروسازان بسیار بالا است، به همین دلیل تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده هم تاثیر چندانی در بازار نخواهد گذاشت ضمن اینکه با بازنگری مجدد قیمت خودرو در کارخانه و کاهش حاشیه سود آن، عده‌ای برای تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی دچار تردید شده‌اند؛ این خطری است که بارها هشدار داده‌ام، یعنی روزی که قیمت خودرو به بازار نزدیک شود یا معاملات به سمت توقف پیش رود، شاهد افت شدید تقاضا برای خودرو خواهیم بود و باید منتظر ورشکستگی خودروسازان باشیم.

    به گفته زاوه، در حال حاضر تقاضای بالای موجود مربوط به خودرو‌های کارخانه است که حاشیه سود بالایی نسبت به بازار آزاد دارد درحالیکه اگر قیمت کارخانه و بازار به همین نزدیک شود با سونامی انصراف خریداران خودرو از کارخانه مواجه خواهیم شد.

    وی راهکار کنترل بازار خودرو را اصلاح نظام مالی دولت دانست و تاکید کرد: تا زمانی که دولت نپذیرفته نابسامانی بازار خودرو متاثر از اقدامات خودش است، مشکل حل نخواهد شد.

    این کارشناس بازار خودرو در واکنش به بازنگری قیمت‌های خودرو در کارخانه نیز اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو‌های کارخانه در بازنگری دور دوم بهتر از دور اول بود اما بازهم تولید خودروسازان با این قیمت‌ها با زیان همراه خواهد بود،ضمن اینکه زیان انباشته خودروسازان به حدی بالا است که هرچقدر هم خودرو را گران بفروشند زیان آن‌ها جبران نخواهد شد.

    زاوه در پایان تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین کارهایی که در صنعت خودرو مغفول مانده، فروش سهام خودروسازی‌ها است؛ الان بهترین فرصت برای واگذاری سهام این شرکت‌ها است تا شرکت‌ها بتوانند مشکلات ساختاری خود را که با تجدید ارزیابی‌ها مخفی کرده بودند به صورت واقعی حل کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو