فونیکسریمکسبهتام

تصادفات جاده‌ای کاهش یافت

عصر خودرو- در ۴ ماهه نخست سال جاری هزار و ۴۴۸ فقره تصادف فوتی در شبکه راه‌های برون‌شهری رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است.

تصادفات جاده‌ای کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، در صدونهمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها که با حضور وزیر راه و شهرسازی و به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، رضا نفیسی رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آماری از وضعیت تصادفات و جانباختگان در 4 ماه نخست سال جاری ارایه کرد و گفت: آمار مقایسه‌ای تصادفاتی فوتی و جرحی برونشهری 4 ماه نخست سال 99 و 98 نشان از این دارد که سال گذشته هزار و 775 نفر تصادف فوتی، 2 هزار و 285 نفر فوتی سر صحنه، 21 هزار و 767 فقره تصادف جرحی رخ داده است. همچنین در 4 ماهه نخست سال جاری هزار و 448 فقره تصادف فوتی رخ داده که نسبت به  مدت مشابه سال گذشته 18.4 درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد فوتی سر صحنه هزارو 788 فقره ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن 21.7 درصد کاهش نشان می دهد.

    او ادامه داد: تعداد تصادفات جرحی راه‌های برون‌شهری در این مدت 16 هزار و 918 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته 22.3 درصد کاهش داشته است. در مجموع میزان کل تصادفات در 4 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است.

    به گفته نفیسی سهم تصادفات فوتی از تصادفات کل در 4ماه سال جاری 7.9 درصد بوده و نسبت فوتی سرصحنه به فقره تصادف فوتی 1.2 بوده است.

    همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان تصادفات درونشهری در 3 ماه ابتدایی سال 99، 981 مورد، در تصادفات برونشهری 2 هزار و 274  مورد و در مجموع 3 هزار و 469 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش دارد.

    در مجموع جانباختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته 4 هزار و 164 بود و این میزان در سه ماهه نخست سال جاری  3هزار و 481 نفر ثبت شده که نسبت به سال گذشته 16 .2 دصد کاهش داشته است.

    نفیسی ادامه داد: در سال جاری استان های زنجان، مرکزی و ایلام به ترتیب بیشترین افزایش را در تعداد جانباختگان تصافات داشته‌اند.

    بنا بر دستور مقام عالی وزارت، مقرر شد موضوع افزایش تصادفات رانندگی استان زنجان توسط یک تیم کارشناسی با مدیریت دبیرخانه کمیسیون ایمنی بررسی و گزارش شود.

    در ادامه جلسه موضوع بازنگری آیین نامه حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک در دستور کار قرار گفت. به گفته نفیسی آیین نامه اجرایی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک به پیشنهاد وزارت راه و ترابری  و سازمان حفاظت محیط زیست در سال 80 تصویب شد و اکنون پیشنهاد الحاق کنوانسیون ADR مطرح است. در این خصوص محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به کارگروه مربوطه دستور داد با فوریت نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز جهت ارایه آئین‌نامه به دولت اقدام کنند تا در مجلس مطرح شود.

    دستور جلسه سوم در خصوص پروژه مدیریت سرعت بود که به صورت پایلوت در استان های خراسان رضوی، خراسان مرکزی  و اصفهان انجام می شود.

    دستور جلسه چهارم طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان پر خطر بود که مقرر است به شکل پایلوت در تهران انجام می شود. بر این اساس رانندگان اتوبوس بر اساس معیارهای مصوب کارگروه تخصصی که در یک تصادف منجر به فوت و دو تصادف منجر به جرح مقصرشناخته شده‌اند، تخلف رفتارهای پرخطر مثل سرعت و سبقت غیرمجاز داشته‌اند و ...، باید به لحاظ روانشناسی و سلامت جسمانی مورد بررسی قرار گیرند. موضوع پس از بررسی‌های کارشناسی با حضور ذینفعان موضوع شامل پلیس راهور، وزارت بهداشت و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جهت تصمیم‌گیری نهایی برای اجراء به کمیسیون ایمنی ارایه خواهد شد.

    در ادامه گزارش عملکرد سامانه سپهتن و نحوه بهره‌برداری از اطلاعات سامانه در کنترل تردد ناوگان عمومی مسافری، برخورد با تخلفات بصورت برخط و میزان اثرگذاری آن بر کاهش تخلفات رانندگان و شرکتهای جابجایی مسافر توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارایه شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو