فونیکسریمکسبهتام

از مهمترین آثار دیرپا و جدی کرونا؛

​لطمه به اشتغال

عصر خودرو- خودروسازان آلمانی حتی پیش از شروع شیوع بیماری کرونا، دچار رکود و رسوایی شده بودند اما حالا دیگر به مصداق کامل ضرب المثل «گل بود به سبزه نیز آراسته شد» تبدیل شده اند.

​لطمه به اشتغال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، سازندگان آلمانی این ماه های اخیر برای ادامه حیات، به بخش خدمات اتکا دارند. واقعیت این است که فقط تعطیل شدن خط تولید نیست که به پیشرفته ترین خودروسازان دنیا لطمه وارد کرده است، حالا که مردم کمتر به رستوران، فروشگاه و بازار می روند، آثار بی کاری و کاهش درآمد مردم به طور مضاعف روی درآمد و فروش خودروسازان اثر خواهد گذاشت که طولانی هم خواهد بود.

    در خوشبینانه ترین حالت، تقاضای خودرو امسال 15 درصد نسبت به سال2019 کاهش خواهد یافت. آخرین بحران مالی دنیا که در سال 2009 تجربه شد نشان داد، بازگشت به حالت عادی یک دهه وقت لازم دارد.

    فردیناند دودنهوفر، رئیس مرکز تحقیقات خودروی دانشگاه دویسبرگ-اسن، ظرفیت اضافه خودروسازان آلمانی را 1.3 تا 1.7 میلیون دستگاه تخمین زده است. به بیان دیگر این ظرفیتی که خالی مانده و مورد استفاده قرار نگرفته است، به از دست رفتن حداقل 100 هزار شغل می انجامد. با این که دولت آلمان برای حفظ مشاغل پذیرفته است که ساعت کاری هفتگی کاهش یابد و از جیب به کارکنان می پردازد تا جلوی پیامدهای وخیم تر اجتماعی را بگیرد، با این حال با ادامه روند رکود اقتصادی و شیوع بیماری کرونا، تا 830 هزار شغل در صنعت خودروی آلمان در معرض خطر نابودی قرار می گیرد.

    سال گذشته تولید خودرو در آلمان از 5.1 میلیون دستگاه به 4.7 میلیون دستگاه تنزل داشت. با برآوردهای به عمل آمده فروش خودرو در آلمان در سال 2020 حدود 15 درصد، در چین حدود 20 درصد، در فرانسه و آمریکا 25 درصد و در ایتالیا 30 درصد کاهش خواهد یافت. به احتمال زیاد تولید خودرو در آلمان در سال 2020 به رقم 3.8 میلیون دستگاه تنزل خواهد یافت. کارشناسان باید هنگام برآورد کمی بدبینانه تر اوضاع را بررسی کنند، که در آن صورت رقم مورد انتظار 3.4 میلیون دستگاه خواهد بود.

    دودنهوفر می گوید: دلیل این کاهش شدید، مشکلات زنجیره تأمین نیست، مشکل مهمتر و جدی تر، کاهش تقاضا است، این مشکل دیرپا و بسیار جدی است.

    براساس برآوردهای مؤسسه IFO اقتصاد آلمان در سال 2020 حدود 20 درصد تنزل خواهد داشت. و این میزان با 750 میلیارد یورو (820 میلیارد دلار) بسته محرک دولت آلمان قابل جبران نیست.

    بر اساس آمارهای روزنامه Handelsblatt میزان اشتغال در آلمان در ماه مارس به پایین ترین سطح خود از ژانویه 2010 رسیده و کاهش اشتغال در سال 2020 بزرگترین رکورد ثبت شده از سال 2002 خواهد بود.

    مرکز تحقیقات آژانس اشتغال فدرال آلمان هم به این آمار و ارقام صحه گذاشته و افزایش چشمگیر بی کاری در آلمان را پیش بینی کرده است.

    و این تازه اول ماجرا است چون بسیاری از صنایع در آلمان، وابسته به صنعت خودرو هستند که آثارشان کمی دیرتر خودش را نشان خواهد داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو