فونیکسریمکسبهتام

گام بلند ایران خودرو در داخلی سازی قطعات با فن آوری پیشرفته

عصر خودرو- مسیر توسعه ایران خودرو با بهره مندی از ظرفیت های داخلی هموار می شود

گام بلند ایران خودرو در داخلی سازی قطعات با فن آوری پیشرفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایکوپرس، کاهش تیراژ خودروها به دلیل محدودیت در همکاری های بین الملل، تعدیل نیرو و بیکاری در بسیاری از شرکت های قطعه ساز و شبکه نمایندگی های ایران خودرو، بدهی بالا به تامین کنندگان،نارضایتی قطعه سازان از بی عدالتی در پرداخت مطالبات از جمله چالش های ایران خودرو در نیمه نخست سال گذشته بود.
    به تبع کاهش تولید در شرکت های قطعه ساز و تامین کننده، تولید در ایران خودرو در نیمه نخست سال متاثر از چالش های شکل گرفته روند نزولی داشت.
    از نیمه دوم سال 98، با تغییر راهبردها و سیاست های این خودروساز، نهضت ساخت داخل قطعات و کاهش وابستگی به منابع خارجی در کنار برقراری تعامل شفاف و سازنده با تامین کنندگان دستاوردهای مهمی برای صنعت خودروی کشور رقم زد. 
    با تشکیل کمیته جایگزینی واردات برای جلوگیری از خرید خارجی اقلام قابل تامین از سازندگان داخلی در صنعت خودرو، تامین از قطعه سازان داخلی توسط ایران خودرو در اولویت قرار گرفت.
    در همین پیوند، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو خارج از بورس کالا و با قراردادهای بلندمدت به صورت مستقیم از تولید کنندگان پیگیری شد و هم زمان، با تدوین و ارایه بسته سیاست های تشویقی انگیزه مضاعفی برای توسعه و تعمیق ساخت داخل توسط تامین کنندگان ایجاد شد.
    همچنین ایران خودرو توانست با به کارگیری سیاست های تشویقی در ساخت داخل قطعات، مجموعه ها، تکنولوژی ها و فیچرهای جدید رقابتی، رونق تولید میان قطعه سازان ایجاد کند.
    علاوه بر سازندگان توانمند داخلی، همکاری با وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات و مجموعه های مورد نیاز که قطعه سازان داخلی امکان ورود در این حوزه ها را نداشتند، نیز از رویکردهای جدید ایران خودرو برای تامین قطعات دارای تکنولوژی بالا بود. در مجموع تعداد 29 پروژه خودکفایی با همکاری 9 شرکت صنایع دفاع درحال پیگیری و اجرا است.
    ایران خودرو در سه میز خودکفایی که با مدیریت وزارت صمت برگزار شد حضور فعال و اثربخشی داشت. کاهش ارزبری ناشی از تولید انبوه قطعات و مواد داخلی سازی شده میزهای خودکفایی وزارت صمت و آیتم های خارج از این میزها به میزان 58 میلیون یورو با تولید انبوه 43 قطعه و تامین 8 آیتم از مواد اولیه از داخل کشور  بوده که این دستاورد علاوه بر صنعت، نتایج موثری در اقتصاد کلان کشور نیز داشته است.
    ساخت داخل ابزارآلات مورد نیاز شبکه نمایندگی های پس از فروش نیز بخشی از عملکرد زنجیره ایران خودرو است که صرفه جویی 12/7میلیارد تومانی را به دنبال داشته است.
    داخلی‌سازی 85 قطعه هدف‌گذاری شده، کاهش ارزبری 127 میلیون یورویی را محقق خواهد کرد که دستیابی به این هدف در سال 99 پیگیری خواهد شد.
    برقراری تعامل شفاف با سازندگان از اقدامات زیربنایی و مهم ماه های اخیر بود که تاثیر شگرفی در ساماندهی امور قطعه سازان و ایجاد انگیزه برای ایجاد رونق تولید در خطوط تولید آنان داشت.
    در همین پیوند، توسعه و پیاده سازی مدل جامع ارتباط با تامین کنندگان در قالب سه ماژول اصلی انتخاب تامین کنندگان، ارتقای و توسعه تامین کنندگان و مدیریت عملکرد شبکه تامین در دستور کار قرار گرفته است.
    برقراری نظام سیستماتیک تعیین سهم سازندگان در تامین قطعات مورد نیاز ایران خودرو، پرداخت نظام مند و متمرکز به تامین کنندگان و برقراری عدالت در پرداخت مطالبات قطعه سازان با نشست های مستمر با انجمن ها و سازندگان و طرح مستقیم مسایل و تشریح رویکردها محقق شده است.
    نقدینگی از جمله عوامل کاهش تولید در خطوط تولید قطعه سازان در نیمه نخست سال گذشته به شمار می آمد که در کنار عواملی از جمله بی عدالتی در پرداخت ها، انگیزه و رمقی را در میان قطعه سازان برای ادامه تولید نگذاشته بود به گونه ای که بسیاری از آنان در پرداخت حقوق کارگران عاجز مانده و ناچار به تعدیل نیروی انسانی شدند.
    اما با اجرای سیاست های شفاف و برقراری تعامل مثبت و سازنده با قطعه سازان، به تدریج مشکلات یکی پس از دیگری از میان برداشته شد و با امضای میثاق نامه میان ایران خودرو و سازندگان، مسیر روشن آینده با تمرکز بر اهداف تعیین شده در رونق تولید ترسیم شد.
    پرداخت روزانه ایران خودرو به سازندگان و تامین کنندگان مواد اولیه از حدود 30 میلیارد تومان در ابتدای مهرماه به 80 میلیارد تومان در ماه های پایانی سال 98 رسید.
    پرداخت دوهزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار نیز که ایران خودرو آن را به صورت کامل به زنجیره تامین تزریق کرد، نیروی مضاعفی را به مجموعه سازندگان تزریق کرد تا بر اجرای میثاق نامه تامین برای تولید دوهزار دستگاه خودرو توسط بزرگ ترین تولیدکننده کشور متعهد باشند.
    درحال حاضر نهضت داخلی سازی تبدیل به روانی در کالبد تولید شده به گونه ای که تولیدات آتی ایران خودرو نیز از اصول این نهضت پیروی می کند.
    توسعه ساخت داخل قطعات محصول جدیدی که در کلاس C طراحی شده شامل 839 قعطه و مجموعه با حدود 150 سازنده در دستور کار قرار گرفته که روند خودکفایی آغاز شده با جدیت بیشتری دنبال می شود.
    تامین بخشی از قطعات بحرانی خطوط تولید نیز با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار داشته و درحال پیگیری تا تحقق کامل است.
    خودکفایی در بخش خودروهای سنگین گروه صنعتی ایران خودرو نیز مانند بخش سواری دارای اهمیت فراوانی است. هم اکنون طرح داخلی سازی سامانه هوشمند مدیریت موتور یا همان EMS برای بهره برداری در موتورهای نیمه سنگین و سنگین تجاری آغاز شده و به زودی به نتیجه خواهد رسید.
    طرح داخلی سازی جعبه دنده خودورهای نیمه سنگین و سنگین با مشارکت ایران خودرو دیزل و شرکت چرخشگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
    از سویی دیگر، به تازگی همکاری با مجموعه های دفاعی با هدف داخلی سازی سامانه هوشمند مدیریت موتور برای استفاده در موتورهای سنگین همراه با مالکیت نرم افزار آن آغاز شده است.
    توسعه خودروسازی کشور مسیری جز خودکفایی و بهره مندی از سرچشمه های غنی داخل کشور ندارد، از این رو بزرگ ترین خودروساز کشور نیز با هدف متعالی خوکفایی و قطع وابستگی ها، به دنبال اجرای منویات مقام معظم رهبری در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و تکیه بر اندیشه و بازوی جوانان کشور است. یقینا دستیابی به غایت و اهداف تعیین شده جز با نگاه به داخل مرزهای کشور و تمرکز بر داشته ها میسر نخواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو