فونیکسریمکسبهتام

صدای پای فاجعه ؛

ورود خودرو به خراسان رضوی کاهش یافته اما کافی نیست

عصر خودرو- گرچه بر اساس آخرین آمارهای اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ورود انواع خودرو به این استان ظرف روزهای پایانی امسال حدود ۵۶ درصد نسبت به روزهای مشابه پارسال کمتر شده اما شرایط بحرانی ناشی از بیماری همه‌گیر ایجاب می‌کند میزان سفر به خراسان رضوی و مشهد به سمت صفر میل کند.

ورود خودرو به خراسان رضوی کاهش یافته اما کافی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، وضعیت بحرانی شیوع ویروس عامل بیماری کرونا در خراسان رضوی به حدی از نگرانی رسیده که همه مسوولان در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای از وزارت بهداشت گرفته تا استانداری خراسان رضوی تلاش خود را بر هشدار به هموطنان برای پرهیز جدی از سفر به این استان و مشهد متمرکز کرده‌اند.

    آستان قدس رضوی متولی حرم منور حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا (ع) نیز با هدف ممانعت از شکل‌گیری اجتماع مردم که خطر انتشار غیرقابل کنترل ویروس عامل بیماری همه‌گیر کرونا را در پی دارد درهای حرم مطهر را تا اطلاع بعدی بست تا از بروز فاجعه احتمالی پیشگیری شود.   

    با این حال اعلام این آمار که دیروز 27 اسفند 27 درصد خودروهای ورودی به خراسان رضوی پلاک غیربومی داشته و سرنشینان آنها در واقع مسافر هستند نشان می‌دهد هنوز برخی از هموطنان بی‌توجه به هشدارهای مکرر و خیرخواهانه مسوولان، حساسیت اوضاع را درک نکرده و احتمال دارد با این اقدام ناصواب خود به عاملی برای شیوع بیشتر بیماری ویروسی نوپدید و بروز فاجعه بهداشتی در ابعادی وسیع مبدل شوند.  

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی امروز 28 اسفند به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با روزهای منتهی به سال نو و ایامی که همه کشور از صدر تا ذیل درگیر مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا است روزانه حدود 23 هزار خودرو در حال ورود به خراسان رضوی هستند.

    ابراهیم نصری افزود: فقط ظرف پریروز، دوشنبه 26 اسفند شمار خودروهای ورودی به خراسان رضوی 22 هزار و 437 دستگاه شامل سواری شخصی و خودروهای ناوگان باری و مسافری بود.

    وی این آمار را ظرف دیروز سه‌شنبه 27 اسفند 23 هزار و 23 دستگاه خودرو اعلام و بیان کرد به این ترتیب ظرف 24 ساعت شمار خودروهای ورودی به خراسان رضوی نزدیک به 600 دستگاه افزایش یافته است.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: ثبت و ضبط مستمر تعداد خودروهای ورودی به این استان با استفاده از دستگاههای تردد شماری صورت می‌گیرد که در مسیر 9 ورودی جاده‌ای خراسان رضوی بطور دائم فعال هستند.

    وی گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط دستگاههای تردد شمار در مسیرهای 9 گانه ورودی جاده‌ای به خراسان رضوی شمار خودروهای ورودی به این استان ظرف دیروز، سه‌شنبه 27 اسفند ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 56 درصد کمتر شده است.

    نصری افزون بر 90 درصد وسایل نقلیه ورودی به خراسان رضوی را خودروهای سواری شخصی اعلام و بیان کرد: با احتساب دو سرنشین در هر خودرو می‌توان شمار مسافران ورودی از مسیرهای جاده‌ای را به این محاسبه کرد.

    وی افزود: 27 درصد خودروهایی که دیروز وارد خراسان رضوی شدند پلاک غیربومی این استان را داشتند لذا می‌توان سرنشینان همه آنها را مسافران غیربومی تلقی کرد.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به آمارهای ثبت شده روزهای پیشتر نیز اشاره و بیان کرد: ظرف روزهای 16 تا 27 اسفند ماه جاری 263 هزار و 715 دستگاه خودرو از مسیر جاده‌های فاروج - قوچان، سه راه چکنه - قوچان در شمال خراسان رضوی، داورزن - سبزوار در غرب، اسفراین - سبزوار در شمال غرب، فردوس - بجستان در جنوب، بردسکن - کاشمر در جنوب غربی، فردوس- گناباد، قاین - گناباد و قاین - خواف در جنوب خراسان رضوی وارد این استان شده‌اند.

    وی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد شمار خودروهای ورودی به خراسان رضوی ظرف 16 تا 27 اسفند ماه جاری در مقایسه با 12 روز مشابه پارسال به میزان 43 درصد کمتر شده است.

    پیش از این ظرف روزهای 25 اسفند 1397 تا پایان چهاردهمین روز فروردین 1398 که وضعیت در کشور عادی و خبری از بحران کرونا نبود 13 میلیون و 500 هزار زائر و مسافر نوروزی به خراسان رضوی سفر کرده بودند.

    سفر 12 میلیون نفر از این تعداد زائر و مسافر با استفاده از خودروی شخصی، یک میلیون نفر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای و بقیه از طریق راه‌آهن و فرودگاه صورت گرفته بود.

    به هر حال واقعیتهای موجود در خصوص امکانات درمانی همچون تعداد تخت بیمارستانی در اختیار در خراسان رضوی که با محدودیت مواجه است و تداوم رو به افزایش شیوع بیماری ویروسی کرونا ایجای می‌کند ایرانیان در هر جای کشور بطور جدی نه تنها از سفر به مشهد و خراسان رضوی صرفنظر کرده بلکه و به هیچوجه عزم سفر به هر نقطه دیگر را نکرده و برای کمک موثر به قطع زنجیره انتقال و شیوع ویروس کووید 19 عامل بیماری کرونا در خانه بمانند.

    مسوولان خراسان رضوی و مدیران امور شهری مشهد بطور موکد اعلام کرده و می‌کنند که "خراسان رضوی آمادگی پذیرش میهمانان نوروزی را ندارد و هیچگونه خدمات اقامتی در دسترس مسافران احتمالی قرار نخواهد گرفت.

    بر اساس آخرین آمار رسمی، شمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا که نوع بسیار حاد عفونت تنفسی و یک بیماری نوپدید همه‌گیر است در استان خراسان رضوی 631 نفر گزارش شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط