فونیکسریمکسبهتام

وزیر راه و شهرسازی :

آخرین وضعیت واردات کامیون‌های نو

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب بازآفرینی شهری کلید خورد

عصر خودرو- اسلامی گفت: واردات کامیون‌های نو در دستور کار قرار گرفته، اما باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارز‌ مورد نیاز آن‌ را تامین کند.

آخرین وضعیت واردات کامیون‌های نو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی   با بیان اینکه راه جزو شریان حیاتی کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم به دلیل شرایط کرونا اتصال راه‌ها را به صورت کامل قطع کنیم با مشکلات بسیار زیادی در شهر‌ها رو به رو خواهیم شد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از طریق راه‌ها جا به جایی کالا‌های اساسی و سوخت انجام می‌شود، گفت: در صورتی که این راه‌ها به صورت کامل مسدود شود، بسیاری از مردم در داخل شهر‌ها با مشکلات بسیار زیادی از جمله کمبود آب و یا مواد سوختی جهت حمل و نقل برخورد خواهند کرد.

    او با تاکید بر اینکه مردم باید از انجام سفر‌های غیر ضروری پرهیز کنند، افزود: ما هم اکنون با کاهش 60 درصدی جابه‌جایی‌ها رو به رو شده ایم و حدود 200 تا 300 هزار بلیت در بخش‌های مختلف حمل و نقلی کنسل شده است. مردم به تبعیت از پروتکل‌های ابلاغی ستاد مبارزه با کرونا بسیاری از سفر‌های غیر ضروری خود را کنسل کرده‌اند.

    اسلامی با اشاره به اینکه تمامی پایانه‌ها و بخش‌های حمل و نقل از جمله هواپیما قطار و اتوبوس از پروتکل‌های ابلاغی و دستورالعمل پیروی کرده اند، گفت: میزان سفر‌ها کاهش چشمگیری داشته، اما بخش لجستیک و جا به جایی حمل کالا‌ها به دلیل آنکه برای تمامی بخش‌ها ضروری است امکان کاهش و یا قطع آن وجود ندارد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون کارخانجات و بخش‌های تولیدی مشغول به کار هستند گفت: این کارخانجات باید مایحتاج روزانه 80 میلیون نفر را تامین و به بخش‌های مختلف و شهر‌های کشور این کالا‌ها را ارسال کند بنابراین اگر در یک شهری کالا‌ با کمبود رو به رو شود، دلالان از این فرصت استفاده کرده و اقدام به افزایش قیمت کالا‌ها می‌کنند که این خود زمینه ساز مشکلات بسیار زیادی برای شهر‌های مختلف می‌شود.

    او درباره نوسازی کامیون‌های فرسوده هم گفت: بسیاری از دلالان و افراد سود جو و البته برخی از کامیون داران هم اقدام به راه اندازی کمپینی در راستای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای کرده‌اند که این افراد سعی در ایجاد جریان سازی در فضای مجازی را دارند و می‌خواهند با فشار آوردن بر وزارتخانه‌های مختلف مشکلاتی را برای بخش‌های حمل و نقل ایجاد کنند.

    اسلامی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد باید هر 3 در نوسازی ناوگان‌ فرسوده جاده‌ای با یکدیگر همکاری کنند، اما متاسفانه هم زمان با افزایش قیمت ارز شاهد ایجاد مشکلات زیادی در این حوزه بوده ایم.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بانک مرکزی باید اعتماد و اطمینان را برای تامین ارز به وارد کنندگان بدهد چرا که واردات کامیون‌هایی با 3 سال عمر نیازمند سرمایه گذار است، بنابراین باید تکلیف قانونی برای تامین ارز و حمایت از این سرمایه گذاران وجود داشته باشد.

    او افزود: در حال حاضر مصوبه‌هایی از سوی دولت برای تامین ارز این کامیون‌ها به بخش‌های مختلف ارسال شده و ما درحال پیگیری برای وارد کردن این کامیون‌ها هستیم.

    اسلامی درباره آخرین وضعیت ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به کشور اوکراین و یا فرانسه هم گفت: فرایند بررسی جعبه سیاه این هواپیما در کمیسیون سانحه در حال بررسی و تحقیقات است. ما از همه کشور‌ها در این حوزه درخواست کمک و همکاری داشته ایم و پیشنهادات و درخواست‌های مختلفی در این حوزه ارسال شده که فرایند آن توسط سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی است.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح بازآفرینی شهری در حوزه تملک اراضی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و البته این طرح اصلاحاتی نیاز دارد که درحال انجام است، گفت: پروژه‌های زیادی در بخش‌های مختلف در این حوزه آغاز شده و کلنگ‌زنی‌های واحد‌های مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن زده شده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا،  تعدادی از این پروژه‌ها متوقف شده است.

    او توضیح داد: سهمیه واحد های مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در بافت‌های فرسوده 100 هزار واحد مسکونی بوده که کلنگ‌زدنی این پروژه‌ها در شهر‌های مختلف زده شده است.

    اسلامی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن در قالب ساخت 400 هزار واحد مسکونی اجرایی شده است، گفت: در مرحله اول ، ثبت نام 240 هزار واحد مسکونی انجام شد که حدود 50 درصد از ثبت نام کنندگان به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند و در این مرحله به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از خروج مردم از خانه، ثبت نام از طریق پیامک را ایجاد کرده ایم که خوشبختانه استقبال خوبی از این شیوه صورت گرفت.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این مرحله سعی داریم از پروژه‌های نیمه تمامی که از سوی سازندگان وجود داشته و کسانی که زمین و اراضی دارند استفاده کنیم و بتوانیم طرح اقدام ملی مسکن را در بخش‌های مختلف به مرحله اجرایی و عملیاتی برسانیم.

    او با بیان اینکه مسکن جزو کالا‌های سرمایه‌ای به شمار می‌رود، گفت: مسکن متناسب با عرضه و تقاضا است و ممکن است در برخی از بخش‌ها افرادی اقدام به خریداری زمین و یا مسکن کنند که این اقدام آن‌ها تبدیل به سرمایه می‌شود، اما وزارت راه و شهرسازی سعی دارد با افزایش تولید مسکن و اجرایی شدن طرح اقدام ملی، قیمت‌ها و بازار را به حالت ثبات و رونق برساند.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر افزایش قیمتی در حوزه مسکن وجود داشته ناشی از نوسان قیمت ارز بوده و ما سعی کردیم با کنترل و هدایت درست این بازار مانع جهش قیمت در بخش‌های مختلف شویم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو