فونیکسریمکسبهتام

جهان خودرو؛

رنسانس بلندپروازانه مازراتی با ده مدل جدید

عصر خودرو- این هفته در جهان خودرو: برنامه مازراتی برای معرفی ده مدل جدید در چهار سال آینده، انتقاد رانندگان از فن‌آوری خودران جدید تسلا، تولید نسل جدید ماشین هیدروژنی تویوتا و ادامه اعتصاب در کارخانه‌های جنرال موتورز.

رنسانس بلندپروازانه مازراتی با ده مدل جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، رنسانس ایتالیایی

    مازراتی قصد دارد با اجرای برنامه‌ای بلندپروازانه در چهار سال آینده، ده مدل جدید به بازار عرضه کند. کارخانه ایتالیایی در این برنامه همه مدل‌هایش را به موتور الکتریکی مجهز کرده و یک ماشین اسپرت الکتریکی و یک شاسی‌بلند جدید هم تولید خواهد کرد.

    مازراتی بخشی از گروه خودروسازی فیات-کرایسلر است که با وجود اعتبار و سابقه زیاد در صنعت خودرو، نتوانسته در چند سال گذشته سودی کسب کند. این شرکت سال گذشته کمتر از 40 هزار دستگاه ماشین فروخت.

    فیات-کرایسلر می‌خواهد با پنج میلیارد یورو (حدود پنج میلیارد و 500 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری در ایتالیا، مازراتی را دوباره به دوران اوج خود برگرداند.

    برنامه تازه از سال آینده با عرضه مدل‌های کاملا به‌روز شده از محصولات کنونی مازراتی آغاز می‌شود. همه مدل‌ها قرار است به قوای محرکه هیبرید-الکتریکی مجهز شوند و قابلیت رانندگی خودران هم به آنها اضافه خواهد شد.

    نسل بعدی مازراتی لوانته را می‌توان با موتور الکتریکی سفارش داد

    مازراتی سپس اولین مدل جدید خود در پنج سال گذشته را به بازار عرضه خواهد کرد. این ماشین اسپرت که نامش آلفیه‌ری (Alfieri) است، ابتدا با موتور بنزینی و سپس با قوای محرکه الکتریکی ساخته خواهد شد.

    مازراتی پنج سال پیش کانسپتی به نام آلفیه‌ری را در نمایشگاه خودروی ژنو نشان داد. اما مدیران کارخانه می‌گویند مدل جدید از این کانسپت فاصله گرفته و یک سوپراسپرت در سطح لامبورگینی و فراری خواهد بود.

    کارخانه ایتالیایی سپس در سال 2021، دومین مدل شاسی‌بلند خود را تولید خواهد کرد. این ماشین از شاسی‌بلند کنونی مازراتی به نام لوانته کوچک‌تر است و با مدل‌هایی مشابه در پورشه، ب‌ام‌و و آئودی رقابت خواهد کرد.

    برنامه تازه مازراتی از سال آینده با عرضه مدل به‌روز شده گیبلی آغاز می‌شود

    مازراتی می‌خواهد با نزدیک‌شدن به پایان دهه آینده میلادی، همه مدل‌‌هایش الکتریکی باشد.

    درباره موفقیت مازراتی در اجرای این برنامه تردید‌هایی وجود دارد و دست‌یابی به این اهداف در چهار سال برای کارخانه‌ای با امکانات مازراتی ساده نخواهد بود.

    به علاوه گروه فیات-کرایسلر در سال 2015 برنامه مشابهی برای احیای مارک آلفارومئو آغاز کرد که تاکنون آن طور که پیش‌بینی می‌شد پیش نرفته است.

    فراخوان نه چندان هوشمند

    ماشین‌های تسلا با امکان تازه می‌تواند به صورت خودران در پارکینگ حرکت کند

    اشکال در فن‌آوری خودران جدید تسلا، باعث انتقاد‌هایی از این شرکت شده است.

    خودروساز آمریکایی هفته گذشته امکان تازه‌ای به محصولاتش اضافه کرد که با آن ماشین به صورت خودران از پارک خارج شده و به مکانی که راننده قرار دارد می‌رود.

    این سیستم که نامش 'فراخوان هوشمند' است از طریق تلفن همراه فعال می‌شود و تنها زمانی کار می‌کند که راننده در محدوده شصت متری ماشین ایستاده و دید کامل داشته باشد.

    اندکی پس از معرفی این سیستم، تعداد زیادی ویدیو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ماشین‌هایی را سرگردان در پارکینگ یا در موقعیتی خطرناک نشان می‌داد.

    فن‌آوری تازه تسلا هنوز در مرحله آزمایشی است و این کارخانه به رانندگان هشدار داده با اینکه خارج از ماشین هستند،‌ همچنان نسبت به حوادث احتمالی مسئول‌ هستند و از آنها خواسته هنگام استفاده از این سیستم، نسبت به محیط اطراف هشیار باشند.

    تسلا مدل 3 پرفروش‌ترین مدل شرکت است

    انتقاد از محصولات تسلا تنها خبر بد برای این کارخانه نبود. خودروساز آمریکایی هفته گذشته با وجود رکوردشکنی در فروش نتوانست بازار بورس را نسبت به سلامت مالی شرکت قانع کند و ارزش سهامش سقوط کرد.

    تسلا هفته گذشته اعلام کرد در سه ماه سوم سال جاری میلادی با دو درصد افزایش نسبت به دوره قبل، 97 هزار دستگاه ماشین فروخته و در قبول سفارش‌های جدید هم رکوردی تازه‌ ثبت کرده است.

    با این حال، این آمار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود و این تردید را به وجود آورد که تسلا نتواند تا پایان سال به اهدافی که تعیین کرده دست یابد.

    تسلا ابتدای سال اعلام کرده بود که در سال 2019 بین 360 تا 400 هزار دستگاه ماشین تولید کند و حالا برای رسیدن به این رقم باید تا پایان سال بیش از صد هزار دستگاه ماشین بفروشد.

    تسلا که با عرضه مدل‌های لوکس الکتریکی، به موجی از تغییرات بنیادی در صنعت خودرو دامن زد و با جذب سرمایه در بورس به یکی از ثروتمندترین خودروسازان جهان تبدیل شد، هنوز نتوانسته به سوددهی برسد.

    خودروسازان دیگر که با آمدن تسلا غافلگیر شده بودند رفته‌رفته محصولات الکتریکی خود را به بازار عرضه می‌کنند و همین باعث کاهش فروش مدل‌های لوکس و پرسود کارخانه شده است.

    تویوتای هیدروژنی

    نسل اول تویوتا میرای در سال 2014 به بازار عرضه شد

    تویوتا نسل جدیدی از مدل هیدروژنی خود به نام میرای را سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. این شرکت هم‌زمان اعلام کرده است که برای ساخت ماشین‌های هیدروژنی دیگر با شرکایش در چین همکاری خواهد کرد.

    تقریبا همه خودروسازان بزرگ جهان ماشین‌های هیدروژنی ساخته و نمایش داده‌اند اما تویوتا میرای اولین ماشین هیدروژنی جهان است که به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه شده است.

    ماشین‌های هیدروژنی با الکتریسیته‌ای حرکت می‌کند که از ترکیب هیدروژن و اکسیژن تولید می‌شود. این ماشین‌ها مسافت بیشتری از ماشین‌های الکتریکی حرکت می‌کند و تنها پسماند آنها آب است.

    تویوتا نسل اول میرای، که در زبان ژاپنی به معنی آینده است، را در سال 2014 به بازار عرضه کرد. این ماشین با یک باک پر از هیدورژن می‌تواند تا 500 کیلومتر حرکت کند.

    هوندا مدل هیدروژنی خود به نام کلریتی را در سال 2017 به بازار عرضه کرد

    پس از میرای، هوندا و هیوندای هم ماشین‌های هیدروژنی خود را به بازار عرضه کرده‌اند. چین، ژاپن و کره جنوبی پول زیادی برای ساخت ماشین‌های هیدروژنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    چین می‌خواهد تا سال 2030 تعداد ماشین هیدروژنی در این کشور از یک میلیون دستگاه بیشتر شود. این در حالی است که تعداد ماشین‌های هیدروژنی موجود در بازار چین در حال حاضر از 1500 دستگاه کمتر است.

    ژاپن و کره جنوبی هم می‌خواهند تعداد ماشین‌های هیدروژنی تا سال 2030 از 800 هزار دستگاه بیشتر شود.

    برای این کشورها که همیشه برای تامین انرژی به خارج وابسته بودند، استفاده از هیدروژن که بسیار ارزان و در دسترس است، راه حلی منطقی به نظر می‌رسد. اما نبود ایستگاه‌های سوخت‌رسانی و گران‌بودن فن‌آوری باعث شده این ماشین‌ها در بازار جا نیفتد.

    با این حال مدیران تویوتا پیش‌بینی کرده‌اند قیمت ماشین‌های هیدروژنی تا ده سال آینده با ماشین‌های هیبرید برابر باشد و با حمایت دولت‌‌ها، تعداد ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی در این کشورها افزایش یابد.

    اعتصاب یک میلیارد دلاری

    در آستانه سومین هفته اعتصاب کارگران جنرال موتورز، اتحادیه کارگران اعلام کرد مذاکرات با مدیران کارخانه پیشرفت کرده‌ است اما هنوز درباره مسائلی نظیر دستمزد و امنیت شغلی کارگران اختلاف‌هایی وجود دارد.

    حدود پنجاه هزار کارگر از روز 16 سپتامبر (25 شهریور) در اعتراض به شرایط کار و دستمزد‌ها اعتصاب کرده‌اند. این بزرگ‌ترین اعتصاب کارگران جنرال موتورز در بیش از ده سال گذشته است و گفته می‌شود تاکنون بیش از یک میلیارد دلار به کارخانه ضرر زده است.

    جنرال موتورز مانند دیگر خودروسازان ناگزیر به سرمایه‌گذاری زیاد در ساخت ماشین‌های الکتریکی است و برای تامین این سرمایه لازم است تا هزینه‌هایش را کاهش دهد.

    بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا همچنین به خاطر کاهش تقاضا در آمریکا و نبرد تجاری این کشور با چین تحت فشار است.

    بخش عمده‌ای از کارخانه‌های جنرال موتورز به تولید موتور درون‌سوز و سیستم تعلیق اختصاص دارد که با افزایش تولید ماشین‌های الکتریکی به آنها نیازی نخواهد بود.

    از سوی دیگر تولید ماشین‌های الکتریکی نیاز به کارگر کمتری از ماشین‌های معمولی دارد و تعداد زیادی از قطعات از خارج از آمریکا یا از کارخانه‌هایی تامین می‌شود که عضو اتحادیه کارگری نیستند.

    در حال حاضر ماشین‌های الکتریکی سهم اندکی از تولید جنرال موتورز دارد. اما این شرکت برای تغییر آماده می‌شود.

    اتحادیه کارگران صنعت خودرو نگران است که با این تغییر در جنرال موتورز منافع کارگران در نظر گرفته نشود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو