فونیکسریمکسبهتام

روزانه بیش از ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران می‌شود

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران با اشاره به اینکه بیش از ۵۵۰ هزار خودرو در شبانه‌روز وارد تهران می‌شود، گفت:با آغاز طرح کاهش آلودگی هوا، تعداد رکوردهای ثبت تخلف معاینه فنی بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.

روزانه بیش از ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶:۰۰

     به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، سید احسان جاهد، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران درباره طرح کاهش آلودگی هوا اظهارداشت: مرحله اول طرح کاهش(کنترل آلودگی هوای شهر) از سال 95 آغاز شده بود و مرحله دوم آن در آبان سال 97 با همت شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های مسؤول ازجمله سازمان محیط‌زیست و با همکاری پلیس به مرحله اجرا درآمد.

    وی بیان داشت: شرکت کنترل ترافیک تهران هم با توجه به ماموریتش از تمام امکانات موجود استفاده کرد تا به وظایف خود در این طرح عمل کند. یکی از این اقدامات امکان ثبت تخلف معاینه فنی به‌وسیله همه سامانه‌های ثبت تخلف منصوبه در شهر تهران بود که پیش‌ازاین تنها در سامانه‌های مرز طرح زوج یا فرد سابق انجام می‌شد.

    مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه داد: ما سال گذشته علاوه بر تجهیز نرم‌افزاری حدود 1300 سامانه دوربین به امکان ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی، در نقاطی که به لحاظ تردد و تجمع خودروها اهمیت ویژه‌ای داشتند هم دوربین‌هایی نصب کردیم که بتوانیم تخلف معاینه فنی را ثبت کنیم.

    جاهد بیان داشت: یکی از پروژه‌های مهم این شرکت، تجهیز معابر ورودی و خروجی شهر تهران به 33 سامانه دوربین‌های پلاک‌خوان قبل از آغاز مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا در آبان سال 97 بود که گزارش و امکان ثبت تخلف خودروهایی که به‌صورت روزانه وارد تهران می‌شوند و خودروهایی که معاینه فنی ندارند را به ما می‌دهد.

    وی افزود: شهرداری تهران چندسالی است که درصدد تجهیز مبادی ورودی تهران به سامانه‌های پلاک خوانی است که این پروژه در همان راستاست. تخمینی که از تعداد خودروهای ورودی به شهر تهران داریم بیش از 550 هزار خودرو در شبانه‌روز است و اطلاعات این ترددها جهت برنامه‌ریزی‌های حوزه حمل‌ونقل در شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است.

    جاهد گفت: ما در شرکت کنترل ترافیک تهران با زحمت مضاعفی پیش از شروع مرحله دوم طرح کاهش در سال 97  این ورودی و خروجی‌های تهران را به سامانه‌های پلاک خوان تجهیز کردیم. تجهیز معابر ورودی و خروجی شهر تهران  به این سامانه‌ها علاوه بر تولید اطلاعات ذکرشده در واقع راهکاری بود برای اینکه ما خودروهای فاقد معاینه فنی وارد شده به تهران را شناسایی کنیم تا پس از اطلاع‌رسانی و اعمال قانون، مجبور شوند برای تردد در تهران معاینه فنی دریافت کنند.

    مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران اضافه کرد: از ابتدای تیرماه سال 98 طرح زوج یا فرد جای خود را به  طرح کنترل آلودگی هوا(زوج یا فرد سابق) داده و منطقش تغییر کرده است. در طرح کنترل آلودگی هوا تردد نوبتی خودروها دیگر ملاک نیست. ازآنجایی‌که خروجی‌های این محدوده فاقد دوربین‌های پلاک‌خوان بود ما با تلاش مضاعف در سه‌ماهه اول سال 98 با 109 سامانه معابر خروجی محدوده طرح کنترل آلودگی هوا یا همان طرح زوج یا فرد سابق را به دوربین‌های پلاک‌خوان تجهیز کردیم تا به اهداف طرح کنترل آلودگی هوا کمک کنیم.

    جاهد اظهارکرد: در کنار موارد ذکرشده، تجهیز نقاط پراهمیت شهر ازنظر تردد به سامانه‌های پلاک‌خوان هم در این مدت صورت گرفته است. معابر ورودی و خروجی میدان مرکزی میوه و تره‌بار، معابر ورودی و خروجی ‌ایستگاه‌های پسماند و معابر ورودی و خروجی بهشت‌زهرا(س)، معابر ورودی و خروجی برخی پایانه‌های تاکسیرانی و موارد دیگر در دست اجرا از این جمله است. ضمنا در راستای اهمیت طرح کنترل آلودگی هوا سعی کردیم روش‌های نگهداری و رفع نقص سیستم‌ها و سامانه‌های منصوبه را بهبود دهیم و در واقع داده و اطلاعات تردد در سطح شهر را هر چه دقیق‌تر جمع کنیم تا در تحلیل‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در این طرح به‌کارگیری شود.

    وی بیان داشت: در طرح کاهش(کنترل آلودگی هوای شهر) دستگاه‌های مختلفی وظایف مختلفی به عهده دارند که تاثیرگذاری اقدامات فنی این شرکت در تجهیز تهران به سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل و همچنین اجرای این طرح در گرو همکاری و مشارکت سایر بخش‌های شهرداری، دستگاه‌های اجرایی دیگر و حتی خود شهروندان است.

    جاهد عنوان کرد: بااین‌حال در همین مدت کمتر از یک سال از آغاز طرح کاهش،  تعداد رکوردهای ثبت تخلف معاینه فنی به نسبت سال گذشته بیش از 80 درصد رشد داشته که می‌توانست بهتر از این باشد. به‌علاوه در این مدت داده‌های تولیدشده توسط سیستم‌های هوشمند هم در اختیار سایر مرتبطین با طرح قرارگرفته تا در تحلیل‌های موردنیاز و اجرای قسمت‌های دیگر طرح کاهش مورداستفاده قرارگیرد.

    مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران اعلام کرد: البته علاوه بر این نتایج محقق شده، تاثیرات این اقدامات می‌توانست بیشتر و قابل‌توجه‌تر باشد اما به دلیل اینکه بعضی هماهنگی‌ها به طول کشیده تاثیرات کامل به دست نیامده است. ازجمله این موارد که خیلی اهمیت دارد و واقعا لازم است که مشکلش رفع شود، این است که ما بعد از تجهیز مبادی ورودی و خروجی تهران بعد از گذشت یک سال هنوز منتظر تاییدیه پلیس هستیم و علی‌رغم پیگیری‌های بسیار در حال حاضر توانستیم صرفا برای 21 سامانه کد جریمه بگیریم و برای مابقی آن‌ها علیرغم تایید پلیس راهور تهران بزرگ هنوز تا این تاریخ کد تخلف از سوی راهور ناجا صادر نشده است.

    وی گفت: این مسأله باعث کاهش تاثیر موردنظر و عدم استفاده بهینه از امکاناتی شده که با هزینه بسیار و  فشار کاری زیاد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برقرار شده‌اند. مسلما مسوولیت این نقصان و عدم بهره‌برداری کامل از این سرمایه صرف شده به عهده پلیس راهور است.

    جاهد اعلام کرد: علاوه بر این، موضوع مشابهی هم در خصوص 109 سامانه خروجی‌های طرح کنترل آلودگی هوا(زوج یا فرد سابق) وجود دارد که امید است به سرنوشت سامانه‌های ورودی و خروجی تهران دچار نشود و زمینه استفاده از سرمایه‌های صرف شده و زحمات متحمل شده به‌سرعت فراهم شود تا شاهد هم‌افزایی و هم‌گرایی و در نتیجه تأثیر بیشتر اقدامات همه بخش‌های مسؤول در اجرای طرح کاهش باشیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو