فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛

صنعت خودرو به درستی خصوصی نشود نابود خواهد شد

قوانین جزیره‌ای مانع پیشرفت صنایع شده است

عصر خودرو- یک کارشناس خودرو تاکید کرد: اگر خودروسازی مانند سایر صنایع به درستی خصوصی نشود نابود خواهد شد.

صنعت خودرو به درستی خصوصی نشود نابود خواهد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین  ، امیرحسین کاکایی  با تاکید بر ضرورت اجرای طرح خصوصی‌سازی به روش درست در صنایع به خصوص در صنعت خودرو، تصریح کرد: به ظاهر تقریبا صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما خصوصی هستند اما به معنای واقعی خصوصی نشده‌اند و این موضوع در آشفتگی و بلاتکلیفی آن‌ها نقش اساسی داشته است.

    به گفته کاکایی، دولت و نظام اقتصاد دولتی محور ما به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی رفتار واقعی از خود نشان دهد، بنابراین تا زمانی که دیدگاه دولت نسبت به بخش خصوصی تغییر نکند خصوصی‌سازی فایده‌ای نخواهد داشت، حتی اگر خودروسازان را به طور کامل خصوصی کنیم به حدی قواعد پیچیده و ناهماهنگ داریم که مانع پیشرفت‌شان خواهد شد.

    این کارشناس خودرو با بیان اینکه انتظارات متناقضی از صنایع ما وجود دارد و همین ناسازگاری باعث آشفتگی آن‌ها شده، خاطرنشان کرد: به طور مثال دولت می‌خواهد قیمت خودرو ثابت بماند و حتی دستور تولید خودروی جدید با حفظ اشتغال را نیز می‌دهد، درحالیکه بهای تمام نهاده‌های تولید افزایش پیدا کرده است؛ این کار تنها باعث زیان خودروسازان و سود دلالان می‌شود.

    کاکایی قوانین و سیاست‌های دولت را جزیره‌ای دانست و گفت: طی ماه‌های گذشته چندین پرونده‌ تعزیراتی برای خودروسازی‌هایی به غیر از سایپا و ایران‌خودرو به دلیل افزایش قیمت به وجود آمده زیرا آن‌ها قطعه را به صورت سی کی دی وارد کرده و باید خودروی سودده تولید کنند اما دولت مانع آن‌ها شده است.

    وی اضافه کرد: به دلیل تضاد در قوانین یک معاون بخشنامه‌ای صادر می‌کند که حتی با بخشنامه معاون دیگر هماهنگ نیست، به طور مثال قرار بود لاستیک وارد نشود اما نه تنها اقدامی برای افزایش توان داخل انجام ندادند بلکه تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت هم نداشتند.

    این کارشناس خودرو بیان کرد: دولت هنوز به نتیجه نرسیده که قصد دارد به طور کامل خودروسازی‌ها را واگذار کند یا خیر؛ مدیرعامل ایران خودرو را به بهانه افزایش قیمت برکنار کردند طی دوسال نیز چند مدیرعامل سایپا برکنار شد، این یعنی همیشه بهانه‌ای برای عزل مدیرعاملان وجود دارد و با این کار به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می‌کنند.

    کاکایی با اشاره به اینکه ابهامات زیادی در خودروسازی ایران وجود دارد و همین مانع خصوصی‌سازی آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: اگرچه خصوصی‌سازی امروز ضروری است اما به دلیل این که دولت به جای تصدی‌گری بر صنایع، نقش حاکمیتی دارد صنایع بعد از خصوصی شدن بهره‌وری چندانی نخواهند داشت، اما صنعت خودرو در شرایط فعلی به نقطه حساسی رسیده و اگر خصوصی‌سازی به شکل درست انجام نشود تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو