فونیکسریمکسبهتام

«عصرخودرو» مشکلات تولید خودروهای پرطرفدار را بررسی کرد:

توانمندی صنعت خودرو برای تولید شاسی‌بلند

عصر خودرو- هم‌زمان با تغییر سلیقه خریداران خودرو از خودروهای سدان و هاچ بک به خودروهای پرطرفدار شاسی‌بلند، صنعت خودرو نیز همپای این تغییر برنامه‌هایی درزمینهٔ تولید این دسته از خودروها تعریف کرده است و تجربه تولید این خودروها را با مشارکت شرکای خارجی در پرونده کاری خود قرار داده است اما در این میان این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به نیاز کشور به خودروهای شاسی‌بلند چه مشکلاتی در مسیر تولید این دسته از خودروها وجود دارد و خودروسازان برای برون‌رفت از مشکلات احتمالی تولید این خودروها باید چه راهکارهایی را مدنظر قرار دهند؟

توانمندی صنعت خودرو برای تولید شاسی‌بلند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این‌که مشکل عمده‌ای درزمینهٔ تولید خودروهای شاسی‌بلند نسبت به خودروهای سواری سدان در میان خودروسازان داخلی وجود ندارد، گفت: تنها مسأله ای که درزمینهٔ تولید این خودروها مطرح می‌شود این است که اگر خودروهای شاسی‌بلند که از آن با عنوان SUV یاد می‌شود، به‌صورت دو دیفرانسیل تولیدشده و در عمل چهارچرخ محرک باشد، سابقه تولید این خودروها که محور عقب نیز محرک باشد در داخل کشور وجود ندارد.
    وی با اشاره به شرایط مشابه سوزوکی گرند ویتارا و دارا بودن چنین فناوری افزود: هرچند این خودرو تحت لیسانس در ایران‌خودرو به تولید رسید اما ازآنجاکه سازنده اکسل و سیستم محرک آن خودروساز داخلی نبود، دانشی دراین‌باره وجود ندارد که این امر بزرگ‌ترین مشکل در مسیر تولید خودروهای شاسی‌بلند به شمار می‌رود. 
    وی ادامه داد: نکته جالب این است که هم‌اکنون بسیاری از خودروهای شاسی‌بلند که از سوی خودروسازان چینی عرضه می‌شود، دارای محور عقب محرک نیستند و در حقیقت خودرو ازلحاظ سایز و کلاس در حد یک خودرو شاسی‌بلند است، اما محور عقب محرک نیست که لازم است خودروسازان داخلی نیز به این موضوع توجه داشته باشند.
    آزادی اظهار کرد: اگر کاربری این خودروها برای شرایط خاص ازجمله جاده‌های کوهستانی و جاده‌هایی که آسفالت نیستند و همچنین شیب‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی نباشد و دارندگان این خودروها تنها خواستار استفاده از این دسته از خودروهای شاسی‌بلند در داخل شهرها باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ازآنجاکه باوجود فاصله زیاد بین شهرهای ایران، مسیرها پرپیچ و خشک نیست، بسیاری از خودروهای چینی در این کلاس عرضه‌شده که با استقبال بالایی نیز مواجه شده است.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به چنین مواردی می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت این خودروها بدون داشتن محور عقب محرک، امکان‌پذیر است و سابقه آن نیز وجود دارد و تفاوت چندانی با خودروهای سدان ندارد که با توجه به چنین سابقه و شرایطی توصیه می‌شود شرکت‌های بزرگ خودروسازی وارد این عرصه شوند و در این کلاس نسبت به توسعه محصولات خود با برند داخلی اقدام کنند.
    وی افزود: خودروسازان داخلی می‌توانند حال که تقاضا برای خرید این دسته از خودروها افزایش‌یافته با توجه به چنین موضوعی خودروسازان چینی را که با تعدادی از خطوط تولید بسیار ساده و با واردکردن قطعات ، بازار را در اختیار گرفته‌اند دور بزنند این در حالی است که نگاهی به روند تولید در سال‌های گذشته نشان می‌دهد خودروسازان در این زمینه عقب‌مانده‌اند.
    آزادی با تأکید بر این‌که تنها نکته‌ای که خودروسازان باید در این مسیر به آن توجه داشته باشند، ارتقای موتور این خودروها متناسب با وزن آن است، تصریح کرد: برنامه‌هایی که خودروسازان در این زمینه انجام داده‌اند نشان می‌دهد که برای این کار برنامه دارند و نگرانی دراین‌باره وجود ندارد.
    این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد : بدون شک باوجود خودروسازان چینی که محصولات خود را در این زمینه عرضه می‌کنند رقابت دشوار شده و سخت می‌توان با آن‌ها رقابت کرد مگر آن‌که فاکتورهایی نظیر قیمت و کیفیت از سوی خودروسازان موردتوجه قرار گیرد.
    بر اساس این گزارش، با تغییر در ذائقه مصرف‌کنندگان و خریداران خودرو لازم است خودروسازان نیز برنامه‌های توسعه‌ای خود همگام با این تنوع تغییر دهند اما به‌طورقطع موانع احتمالی در این مسیر وجود دارد که نخستین امر، قطع ناگهانی همکاری برخی از شرکا است در این شرایط می‌توان با تغییر فناوری‌ها از یک‌سو و توجه به نهضت داخلی سازی قطعات از سوی دیگر، موانع موجود در مسیر تولید خودروهایی با پلتفرم‌های مختلف ازجمله شاسی بلندها را مرتفع کرد که این امر نیازمند به‌روزرسانی فناوری موجود در صنعت خودرو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو