فونیکسریمکسبهتام

مقایسه ساینا اتوماتیک و راین ولا V۵؛

مبارزه در حاشیه رینگ

عصر خودرو- گیربکس‌های اتوماتیک در دهه‌های گذشته به دلایلی همچون قیمت بالا، رانندگی کسل‌کننده و مصرف سوخت بالاتر نسبت به نمونه‌های دستی، طرفداران چندانی نداشتند اما امروزه شرایط تغییر کرده و پیشرفت فناوری گیربکس‌های مذکور در کنار ترافیک روزافزون کلان‌شهرها باعث شده تا خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، تقاضای روزافزونی را در بازار تجربه کنند.

مبارزه در حاشیه رینگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این میان، بازار کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خودروهای مذکور از حدود یک دهه پیش در کشور ما بسیار پر تقاضا ظاهرشده و اکثر خودروسازان داخلی سعی کردند با همکاری شرکای خارجی خود، به این تقاضا پاسخ دهند. با این مقدمه به سراغ بررسی و مقایسه دو سدان اتوماتیک اقتصادی بازار کشور می‌رویم که هرچند تاکنون بسیار کم‌فروغ در بازار ظاهرشده‌اند اما می‌توان آن‌ها را به‌عنوان 2 گزینه منطقی و مقرون‌به‌صرفه در آشفته‌بازار کنونی مطرح کرد. پس با مقایسه سایپا ساینا اتوماتیک و راین ولا V5 با ما همراه باشید
    معرفی و نقد طراحی

     

    ساینا که به‌عنوان سومین خودرو ملی سایپا پس از تیبا و تیبا2 شناخته می‌شود؛ نخستین بار در سال 1395 و با قوای فنی مشترک با خانواده تیبا به بازار عرضه شد. حدود 2 سال بعد بود که سایپا در جریان طراحی کوئیک، قراردادی با شرکت پانچ بلژیک برای تأمین گیربکس اتوماتیک این خودرو امضا کرد و با توجه به یکسان بودن پلتفرم کوئیک با ساینا، تصمیم گرفت تا گیربکس‌های اتوماتیک شرکت مذکور را بر روی ساینا نیز نصب کند و بدین ترتیب ساینا اتوماتیک متولدشده و ارزان‌ترین خودرو گیربکس اتوماتیک بازار کشور لقب گرفت. هرچند طراحی ظاهری و کابین ساینا نسبت به تیبا مدرن‌تر بوده اما نتیجه کار چندان هماهنگ از آب درنیامده و خطوط سرگردان زیادی را در طراحی این خودرو شاهد هستیم. در مقابل راین ولا V5 را داریم که درواقع محصولی اقتصادی از شرکت فاو چین بوده و در کشور مادر، با نام فاو V5 شناخته می‌شود. V5 در سال 1394 با گیربکس دستی روی خط مونتاژ شرکت خودروسازان راین رفت و پس از مدتی نمونه گیربکس اتوماتیک آن نیز معرفی و به بازار عرضه شد. البته بازاریابی و تبلیغات ضعیف خودروسازان راین باعث شده تا این خودرو در حاشیه بازار قرار گیرد و آمار فروش بسیار ناچیزی را ثبت کند. ولا V5 یک چینی کاملاً اقتصادی و ارزان‌قیمت بوده و برخلاف بسیاری از هم‌وطنانش طراحی پرزرق و برقی نداشته و کاملاً بی‌آلایش است. البته اگر سطح توقع خود را چندان بالا نبریم؛ می‌توان به هماهنگی کلی طراحی آن نمره قبولی داد.
    مشخصات و توانمندی‌های فنی

    سایپا ساینا مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر است که این پیشرانه بااتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر ( CVT ) در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، 7 لیتر سوخت مصرف می‌کند. در مقابل، راین ولا V5 از پیشرانه‌ای هم‌حجم با رقیب اما با حداکثر قدرت 97 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135 نیوتن‌متر بهره می‌برد که پیشرانه مذکور بااتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 6.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را به این چینی اقتصادی می‌بخشد. درمجموع، اگرچه نمی‌توان ولا V5 را خودرویی سریع و با لذت رانندگی بالا توصیف کرد اما با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر پیشرانه نسبت به رقیب و استفاده از گیربکس AT ، درزمینهٔ توانایی‌های حرکتی، برتری قابل‌توجهی بر ساینا خواهد داشت.
    امکانات رفاهی و ایمنی

    هر دو خودرو موردبحث از امکاناتی قابل‌قبول نسبت به قیمت خود بهره می‌برند که در این میان از مهم‌ترین امکانات مشترک دو خودرو می‌توان به مواردی همچون تنظیم برقی شیشه‌ها و آینه‌های جانبی، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با 4 بلندگو، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، حس‌گر پارک عقب، مه شکن جلو و عقب، ترمز ABS+EBD ، 2 عدد ایربگ و ... اشاره کرد. از برتری‌های ساینا نسبت به ولا V5 در این بخش می‌توان به بهره‌گیری از کی لس استارتر و کروز کنترل اشاره کرد اما در مقابل، محصول خودروسازان راین نیز از روکش چرمی صندلی‌ها و حس‌گر فشار باد لاستیک‌ها ( TPMS ) بهره‌مند است. 
    سخن پایانی

    درمجموع می‌توان گفت که ساینا اتوماتیک با توجه به قیمت نسبتاً مناسب و خدمات پس از فروش گسترده می‌تواند گزینه‌ای مطلوب و کم دردسر برای ترددهای روزمره شهری محسوب شود و در مقابل، خرید راین ولا V5  را می‌توان به افرادی توصیه کرد که دوست دارند خودرویی خاص‌تر و با تعداد کمتر در خیابان‌ها را سوار شده و درعین‌حال نیم‌نگاهی نیز به توانایی‌های حرکتی و لذت رانندگی داشته و حاضرند مشکلاتی مانند کمبود قطعات یدکی و بازار دست‌دوم ضعیف را نیز به جان بخرند.
    نویسنده:‌ امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو