فونیکسریمکسبهتام

قول داده‌اند مهلت ترخیص خودروها تمدید شود

عصر خودرو- طبق اعلام دبیرانجمن واردکنندگان خودرو، با ترخیص ۶۶۵۳ دستگاه خودرو از گمرک، حدود ۷۵۰۰ دستگاه دیگر باقی مانده که با توجه به اتمام مهلت ترخیص، فعلا تکلیف‌شان مشخص نیست؛ لذا انجمن واردکنندگان خودرو خواستار تمدید مهلت اجرای مصوبه هیات وزیران بوده و تلاش می‌کنند تا روند ترخیص ادامه یابد.

قول داده‌اند مهلت ترخیص خودروها تمدید شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، طبق اعلام معاون امور گمرکی گمرک بر اساس مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ورود خودروی خارجی از تاریخ 16 دی ماه 1397 تا تاریخ 16 تیر ماه 1398 در این مدت 6653 دستگاه خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شده است.

    در حالی یکشنبه گذشته (16 تیرماه) مهلت دوماهه ترخیص خودروهای در گمرک مانده به اتمام رسیده است که بیش از 7000 دستگاه هنوز به دلایل مختلف ترخیص نشده‌ و شرکت‌های واردکننده تمام تمرکز خود را بر تحویل محصولات به مشتریان قرار داده‌اند.  اما مشخص نیست که باقی خودروهای در گمرک مانده که پیش از توقف واردات به‌طور قانونی نیز وارد کشور شده‌اند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

    در این رابطه مهدی دادفر - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از ترخیص این 6653 دستگاه، حدود 7500 دستگاه خودرو دیگر در گمرک باقی مانده است؛ بنابراین با توجه به این‌که مهلت ترخیص خودروها به اتمام رسیده است، مکررا با شخص رییس جمهور، معاون اول ایشان، وزیر صنعت و معاونان وزیر صمت برای تمدید مهلت ترخیص مکاتباتی انجام داده‌ایم؛ اما متاسفانه همیشه به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود که مشکلاتی به همراه خود دارد.

    وی افزود: مبنی بر کوتاه بودن مدت در نظر گرفته شده برای ترخیص خودروهای رسوبی در گمرک  به جهت تمدید این مهلت نامه‌نگاری‌ها انجام شده اما همچنانی پاسخی دریافت نکردیم. ضمن این‌که ما نیز در کوتاه بودن این مدت مسئول نبوده‌ایم؛ دستگاه‌های اجرایی توانایی لازم را نداشته است.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این‌که با توجه به این‌که این خودروها، سرمایه واردکنندگان و مردمی است که خودرو خریداری کرده، بعضا پول آن‌ها هم  تمام و کمال پرداخت کرده‌اند؛ چنانچه مهلت تمدید نشود، تکلیف این خودروها و سرمایه‌ها چه خواهد شد؛ گفت:  مردم ماشین‌های خود را خواسته و منتظر ترخیص خودروهای خود هستند؛ لذا تنها راه این است که مصوبه تمدید شود. قول مساعد داده شده که مهلت این مصوبه تمدید شود.

    دادفر با تاکید بر این‌که از تمامی مسئولان خواسته شده روند ترخیص‌ها را متوقف نکنند، تصریح کرد: چراکه با ترخیص خودروها از گمرک آرامش در بازار ایجاد شده و در نتیجه شاهد کاهش قیمت ها نیز خواهیم بود. وضعیت قیمت‌ها در بازار از زمانی که مصوبه "بازگشایی" انجام شد، به صورت کاهشی بوده و سبب کاهش قیمت‌ها در کل بازار شده است.

    وی افزود: چنانچه سریعا مصوبه تمدید شده  و سازمان ملی استاندارد نیز همکاری لازم را برای خروج خودروها از گمرکات داشته باشد؛ بازار در همین شرایط باقی خواهد ماند و رو به جلو حرکت می‌کند.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: اگر مجدد روند بازار کنترل نشود، بازگشت افزایش قیمت‌ها و تورم را خواهیم داشت؛ لذا لازم است پیش از آنکه این اتفاق بیفتد و مجدد بیش از یک میلیارد خودرو معطل بمانند، فکری برای واردات خودروها، ترخیص آن‌ها از گمرک  و ... شود. در حال حاضر به عنوان انجمن واردکنندگان خودرو  در آرامش اعلام می‌کنیم که 7000 خودرو خودرو در گمرک مانده است؛ اجازه دهید این خودروها ترخیص شوند و به بازار تقاضا تزریق شود. این خودروها مالک داشته که دولت جلوی ترخیص آن را گرفته است؛ لذا خود باید آن را باز کند.

    وی در مورد هزینه‌ها برای این خودروهای رسوبی گفت: هزینه‌های گمرکی برای این خودروها شامل  55، 65 و 75  درصد تعرفه گمرکی است که با احتساب عوارض و دیگر اقلا حدود 90 درصد می‌َود که برای هر دستگاه خودرو محاصبه می‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو