فونیکسریمکسبهتام

اخبار خودرویی هفته مرور شد؛

تولیدی که افت دارد

عصر خودرو- این هفته نیز صنعت و بازار خودرو خبرهای مهمی داشت که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به اعلام آمار تولید خودروهای سواری در بهار، انتشار گزارش مربوط به زیان هنگفت خودروسازان از ناحیه تولید طی سال ۹۷، مزایده اموال مازاد ایران‌خودرو و سایپا،افزایش قیمت ساینا، برنامه تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ و ایراد شورای‌نگهبان به طرح ساماندهی خودرو اشاره کرد.

تولیدی که افت دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طی گزارشی که این هفته منتشر شد، کاشف به عمل آمد تولید خودروهای سواری در کشور طی سال 97 با زیانی هنگفت توام بوده است. بر این اساس، صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان داد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) طی سال 97 در مجموع حدود پنج هزار و 172 میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شده‌اند. بنابر آنچه ایران‌خودرو و سایپا به بورس ارائه داده‌اند، منهای برخی محصولات مونتاژی، سایر خودروهای تولید آنها طی سال 97 توام با زیان بوده است. این داستان در سال 96 نیز با اعداد و ارقامی متفاوت اتفاق افتاده بود که البته طی سال گذشته اوضاع بدتر شده است. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل رشد زیان‌دهی خودروسازان در سال 97، افت شدید تولید بوده، به نحوی که این ماجرا حتی اثر افزایش قیمت رسمی خودروها را نیز در خود هضم کرده است. در این گزارش همچنین تاکید شده بود که طی سال گذشته کل فروش ایران‌خودرو و سایپا (طبق آنچه به بورس اعلام کرده‌اند)، کمتر از 663 هزار دستگاه بوده است. بنابر گزارش مذکور اما ایران‌خودرو در مجموع طی سال گذشته 360 هزار و 766 دستگاه محصول به فروش رسانده که هزینه تولید آنها حدود 23 هزار و 500 میلیارد تومان بوده، اما این شرکت سودی حاصل نکرده و متحمل زیانی 3 هزار و 207 میلیارد تومانی شده‌ است. سایپا نیز 301 هزار و 688 دستگاه محصول طی سال گذشته به فروش رسانده و به‌جای آنکه سود کند، متحمل زیانی حدودا 2 هزار میلیارد تومانی شده است.

    روزهای سرد خودروسازان در بهار
    اعلام آمار تولید سه ماه نخست امسال خودروهای سواری، دیگر خبر مهم هفته بود که نشان داد ایران‌خودرو و سایپا روزهای سردی را در تولید طی بهار 98 گذرانده‌اند. ازآنجاکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز آمار تولید را اعلام نکرده، اطلاعات ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس، مبنای محاسبه قرار گرفته است. بر این اساس، ایران‌خودرو و سایپا طی بهار 98 در مجموع 184 هزار و 902 دستگاه محصول سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با تیراژ 288 هزار و 837 دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، کاهش 36 درصدی را نشان می‌دهد. در این گزارش مشخص شد که شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سه ماه ابتدایی سال 98 تیراژی 68 هزار و 569 دستگاهی در بخش محصولات سواری داشته و بنابراین نسبت به بهار 97، 5/ 47 درصد افت تولید داشته است. طبق گزارش موردنظر مشخص شد سایپا نیز در بهار امسال 91 هزار و 798 دستگاه محصول سواری به تولید رسانده، حال آنکه تیراژ آن در مدت مشابه سال گذشته 108 هزار و 901 دستگاه بوده و این آمار، کاهش 7/ 15 درصدی را برای دومین خودروساز بزرگ ایران رقم زده است. درباره پارس‌خودرو نیز این‌طور گزارش شد که این شرکت تیراژی 24 هزار و 535 دستگاهی در بهار امسال به ثبت رسانده و بنابراین نسبت به سه ماه نخست سال گذشته بیش از 50درصد افت تولید داشته است.

    مزایده اموال شرکت‌های خودروساز
    اما فروش اموال مازاد خودروسازان که از سال گذشته به‌طور جدی آغاز شده بود، ادامه یافت. طبق آنچه از آگهی مزایده ایران‌خودرو به‌چشم می‌آید، اموال مازاد به فروش گذاشته شده، بیشتر شامل ضایعات و اقلام مصرفی می‌شود. در واقع ایران‌خودرویی‌ها ظاهرا هنوز به سراغ فروش اموال مازاد بزرگ‌تر خود نرفته و آن را به آینده موکول کرده‌اند. از آن‌سو البته سایپا نیز اقداماتی را برای فروش اموال مازاد خود آغاز کرده است. فروش اموال مازاد پس از آن کلید خورد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان دستور داد از محل فروش این اموال، هرکدام هزار میلیارد تومان تامین نقدینگی کنند.

    ساینا گران شد؟
    اعلام خبر افزایش قیمت ساینا طی هفته جاری، مشتریان این خودرو را در موجی از نگرانی فرو برد. طبق اطلاعیه‌ای که سایپا به نمایندگی‌های خود ارسال کرد، قیمت ساینا به 60 میلیون و 943 هزار تومان افزایش یافت، حال آنکه قیمت این محصول در خرداد، 55 میلیون و 943 هزار تومان بود. این جهش پنج میلیون تومانی را اما سایپایی‌ها به فاصله کوتاهی تکذیب و اعلام کردند قیمت جدید مربوط به ساینای آپشن‌دار است. سایپا ضمن تکذیب هر گونه افزایش قیمت ساینا اعلام کرد که دعوت‌نامه این محصول با مشخصات و قیمت مصوب قبلی صادر شده و مابه‌التفاوت مشخص شده، به‌دلیل آپشن آن بوده و اختیاری است.

    تولید آزمایشی پژو 301
    اما مدیرعامل ایران‌خودرو اواسط هفته اعلام کرد پژو 301 به‌صورت آزمایشی طی روزهای آینده به تولید خواهد رسید. آن‌طور که هاشم یکه‌زارع عنوان کرد، این محصول با امتیاز ساخت داخل بیش از 61 درصد به تایید شرکت مشاور خودرو و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت رسیده است. وی این را هم گفت که پس از طی مراحل تولید آزمایشی،‌ این محصول در اوایل سال آینده با ظرفیت اولیه 10هزار دستگاه در سال به تولید انبوه خواهد رسید و در ادامه به 100 هزار دستگاه و در نهایت سالانه به 250 هزار دستگاه افزایش می‌یابد. پژو 301 جزو خودروهای پسابرجامی به‌شمار می‌رود و قرار بود در ایران به‌صورت مشترک تولید شود، اما با تحریم صنعت خودرو، پژویی‌ها زیر قرارداد زدند و تولید آن به محاق رفت. در ادامه ایران‌خودرویی‌ها تصمیم گرفتند خود پژو 301 را تولید کنند و باید منتظر ماند و دید این هدف محقق خواهد شد.

    ایراد شورای نگهبان به طرح ساماندهی خودرو
    دیگر خبر مهم هفته ایراد شورای‌نگهبان به طرح ساماندهی خودرو بود. این طرح که به تصویب نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی رسید، چند بند مهم را در خود جای داده، از جمله بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و همچنین صفرشدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی. اگرچه رسما اعلام نشده شورای نگهبان دقیقا به کدام موارد از این مصوبه ایراد گرفته، اما بنابر گمانه‌زنی برخی نمایندگان، ظاهرا صفر شدن تعرفه هیبریدها دلیل تایید نشدن مصوبه موردنظر است. ازآنجاکه نمایندگان مجلس فعلا در تعطیلات به‌سر می‌برند، باید منتظر ماند و دید با ایراد شورای نگهبان چه خواهند کرد و آیا می‌توانند طرح ساماندهی خودرو را تمام و کمال از صافی مربوطه عبور دهند یا مجبور به انجام اصلاحات در آن خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو