فونیکسریمکسبهتام

یک استاد دانشگاه:

خودروسازان بازار را تشنه نگه‌ داشته‌اند

عصر خودرو- یک کارشناس اقتصادی معتقد است که خودروسازان تبانی کرده و بازار را تشنه نگه داشته‌اند و این امر شرایط فعلی بازار را به وجود آورده است.

خودروسازان بازار را تشنه نگه‌ داشته‌اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، آلبرت بغزیان با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی گفت: مشکلات صنعت خودرو را باید از لحاظ تولید و بازار مورد بررسی قرار داد، در شرایط فعلی اقتصاد کشور، خودروسازان با مشکلاتی مانند نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت قطعات مواجه هستند. هنگامی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد، از سویی خودروسازان به سرمایه در گردش بیشتری نیاز خواهند داشت و از سوی دیگر بدهی به قطعه‌سازان باعث می‌شود آنها به موقع و به میزان لازم قطعه مورد نیاز را به تولید نرسانند، بنابراین باید به خودروسازان حق داد تا قیمت خودرو را تعدیل کنند.

    وی با انتقاد از عملکرد خودروسازان برای تشنه نگه‌داشتن بازار خودرو، اظهار کرد: خودروسازان تبانی کرده و بازار را تشنه نگه داشته‌اند و این امر شرایط فعلی بازار را به وجود آورده است.

    این استاد دانشگاه، پایان سریع پیش‌فروش خودروها را نشان از جو سوداگری دانست، افزود: در حال حاضر خودروسازان با دو موضوع، یکی سرمایه در گردش و گرانی تامین مالی و دیگری عدم تناسب قیمت خودرو داخلی با خارجی مواجه هستند که در این بین، آنها رویه‌های غیرمنصفانه تشنه نگه‌داشتن بازار را اتخاذ کرده‌اند.

    بغزیان پیشنهاد کرد: فعالان صنعت خودرو باید تعامل بیشتری با شورای رقابت داشته باشند تا علاوه بر قیمت‌گذاری منصفانه، حیات این صنعت نیز حفظ شود.

    این اقتصاددان معتقد است: خودروسازان در بحث بهره‌وری ضعیف عمل کرده و هزینه آن را مردم می‌بپردازند. مشکلاتی مانند، ضایعات، سرعت کم در مونتاژ، قطعات کم کیفیت و... باعث شده این صنعت نتواند رضایت مشتریان را جلب کند.

    وی با بیان اینکه تا امروز مسئولان به جای بخش حاکمیتی، همیشه تسلیم خودروسازان بوده‌اند، ادامه داد: مطالعات بسیاری در زمینه جداسازی واحدهای زیان‌ده از خودروسازان صورت گرفته است. این امر نیازمند اراده قوی فعالان و مسئولان بخش صنعت خودرو است تا این موضوع را بهبود ببخشند.

    بغزیان تصریح کرد: همواره در شورای رقابت از خودروسازان درخواست شده ریز هزینه‌ها را ارائه دهند؛ ولی آنها مقاومت کرده‌اند، متاسفانه دلیل اصرار آنها بر عدم شفافیت مشخص نیست. 

    وی افزود: همواره بحث کاهش تعرفه‌ها و آزادتر کردن واردات خودرو برای ایجاد رقابت  وجود دارد؛ متاسفانه در این فضا نیز خودروهای داخلی نتوانستند خود را جهانی و یا در منطقه‌ مطرح کنند.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط حال حاضر ثابت کرد تولید خودروسازان تا به امروز سرپوش‌گذاری روی موضوع تولید ملی بوده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارزی و تامین قطعات باید به سمت توان داخلی به معنای واقعی پیش برویم تا وابستگی کاهش بیابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو