فونیکسریمکسبهتام

پوشش ۶۰ درصدی پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های پایتخت

عصر خودرو- مدیر عامل سازمان تاکسیرانی از پوشش ۶۰ درصدی تاکسی‌های پایتخت به سامانه پرداخت الکترونیک خبر داد.

پوشش ۶۰ درصدی پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، علیرضا قنادان عصر امروز در نشستی که به منظور تشریح آخرین اقدامات در حوزه پرداخت الکترونیک در تاکسیرانی پرداخت شد با بیان اینکه پروژه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های تهران، موضوع جدیدی نیست، گفت: نظام تاکسی از نظر کیفی و روش کار در ایران با آن چه که در دنیا مرسوم است تفاوت‌های ماهوی دارد.

    وی با اشاره به این که تکنولوژی‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیک در دنیا وجود دارد با آن چه که در ایران استفاده می‌شود تطابق ندارد،اظهارکرد: به همین دلیل فعالان و شرکت‌های حوزه پرداخت که از روش‌های متداول استفاده می‌کنند، نمی‌توانند این تطابق را با نظام خدمت رسانی تاکسیرانی در تهران هماهنگ کنند.

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه در تهران 80 هزار تاکسی تردد می‌کنند که بزرگترین ناوگان تاکسیرانی در محدوده «منا» را دارد، گفت: نظام پرداختی در این سیستم با شکل متداول در دنیا متفاوت است و از سوی دیگر به دلیل تعدد در تاکسی‌ها سرمایه گذاری در تجهیزات سخت افزاری با مشکلات زیادی مواجه است.

    وی افزود: طی این سال‌ها سعی کردیم که هماهنگی زیادی بین نظام پرداخت و تاکسیرانی ایجاد کنیم. در دوره مدیریت شهری جدید پرداخت الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و سعی کردیم که حوزه پرداخت به‌روز باشد و براساس آخرین تکنولوژی روز فعالیت کند.

    قنادان در ادامه گفت: از ابتدا سعی کردیم نظام پرداخت به گونه‌ای طراحی نشود که به نفع چند شرکت محدود باشد و از تکنولوژی‌های مختلف در نظام پرداخت الکترونیک حمایت و از آن‌ها پشتیبانی کنیم.

    وی با بیان این که سه روش به صورت پایلوت در نظام پرداخت الکترونیک در پایتخت اجرایی شد،اظهارکرد: در روز اول پرداخت با کارت شهروندی را در یک پایانه تاکسیرانی اجرایی کردیم که مورد قبول واقع نشد. در روش دوم استفاده از دستگاه‌های پوز در تاکسی‌ها را مدنظر قرار دادیم اما از آن جای که برخی از بانک‌ها اعداد خرد را پشتیبانی نمی‌کردند همچنین از لحاظ سخت افزاری نصب این همه دستگاه‌های پوز در تاکسی‌ها به صرفه نبود این روش نیز مورد استقبال قرار نگرفت.

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی افزود: در روش سوم پرداخت الکترونیک مبتنی بر موبایل را در دستور کار قرار دادیم. بر همین اساس فراخوانی برای جذب استارت‌آپ‌ها در حوزه پرداخت‌های الکترونیک صادر شد که دو شرکت فون پی و ریال برای حضور اعلام آمادگی کردند.

    وی با بیان این که در حوزه دستگاه پوز مقرر شده است که براساس تراکنش‌ها این سیستم در ایستگاه‌های دربستی گران قیمت همچون پایانه‌های اتوبوس برون شهری و فرودگاه‌ها نصب شود، گفت: در حال حاضر مناسب‌ترین روش پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت مبتنی بر موبایل است که مردم از آن استقبال زیادی کردند.

    قنادان با اشاره به اینکه مناطق یک، 2، 4، 5 و6 بیشترین سطح پوشش پرداخت الکترونیک مبتنی بر موبایل را دارند، اظهار کرد: به عنوان مثال بیش از 90 درصد تاکسی‌های منطقه 2 پرداختشان مبتنی بر پرداخت الکترونیک موبایلی است.

    وی با بیان این که تحت پوشش در مناطق 3، 8،7 و 12 حدود 60 درصد است گفت: به طور کلی می‌توان گفت بیش از 60 درصد تاکسی‌های خطی به یکی از دو شرکت پرداخت موبایلی متصل هستند.

    قنادان افزود: در حال یکپارچه سازی کیف پول اپلیکیشن‌ها هستیم. ممکن است من یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی را دانلود کرده باشم که در همه تاکسی‌ها بر چسب آن نصب نشده باشد، پس تکلیف چیست؟ بر همین اساس کیف پول اپلیکیشن را به همدیگر متصل کردیم تا مسافران با مشکل عدم نصب اپلیکیشن خاص مواجه نشوند.

    وی با بیان این که از سوی دیگر در حال یکسان سازی برچسب‌ها هستیم، گفت: مسافران می‌توانند از طریق اسکن و یا وارد کردن کد راننده تاکسی مبلغ کرایه را به صورت الکترونیک پرداخت کنند و همان زمان نیز پیامک واریز برای رانندگان ارسال می‌شود.

    قنادان در پایان اظهارکرد: براساس اعلام مدیران عامل این دو اپلیکیشن تا 24 ساعت بعد از پرداخت کرایه با راننده تسویه خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو