فونیکسریمکسبهتام

بهبود کیفیت گازوییل تهران در پنج سال اخیر

عصر خودرو- سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: پایش سال‌های اخیر سوخت توزیعی در پایتخت نشان می‌دهد کیفیت گازوئیل در جایگاه‌ها بهبود داشته است.

بهبود کیفیت گازوییل تهران در پنج سال اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، پایش سال‌های اخیر سوخت توزیعی در پایتخت نشان می‌دهد کیفیت گازوئیل در جایگاه‌ها بهبود داشته است. با توجه به سهم به سزای منابع متحرک در تولید و انتشار آلاینده‌ها و از آنجا که کیفیت سوخت توزیعی در شهر تهران مورد انتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه محیط‌زیست قرار داشت، شرکت کنترل کیفیت هوا از سال 1390 اقدام به پایش کیفیت سوخت توزیعی در جایگاه‌های شهر تهران کرده است.

    حسین شهیدزاه سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: در این راستا پارامترهای تأثیرگذار بر آلودگی هوا چون محتوای گوگرد، محتوای بنزن و عدد اکتان در سوخت بنزین و محتوای گوگرد و عدد ستان در سوخت گازوئیل مورد اندازه‌گیری، بررسی و مقایسه قرارگرفته است. چراکه انحراف هر یک از پارامترهای نامبرده از حدود استاندارد باعث افزایش آلاینده‌های خروجی از خودرو شده و مستقیماً بر سلامت مردم و کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. همچنین دستیابی به کیفیت سوخت در محدوده استاندارد به‌منظور فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از پالایشگرهای آلودگی خودروها به‌ویژه DPF، لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

    بر اساس گفته‌های شهید زاده، پس از حصول نتایج آزمایش‌های به‌عمل‌آمده مشخص شده که طی 5 سال گذشته کیفیت گازوئیل (به‌ویژه در محتوای گوگرد) بهبود چشمگیری داشته است، نتایج بررسی‌های این شرکت نشان می‌دهد، هرچند هنوز در برخی نمونه‌ها کیفیت نامناسب و خارج از استاندارد گزارش‌شده با این حال محتوای گوگرد سوخت گازوئیل از حدودPPM 7000 در سال شروع مطالعه یعنی 1390 بطور میانگین در سال 97 به نزدیک استاندارد یورو 4 (PPM 50) رسیده است.

    وی اضافه کرد: مطالعات و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست، منجر به تدوین مصوبات مرتبط از جمله آئین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا (موضوع ماده 2 قانون هوای پاک) هیئت‌وزیران مورخ 30 مهر 1397 شد که در ماده 2 این مصوبه مشخصاً به ضوابط و استانداردهای تأمین و عرضه سوخت خودروها در سراسر کشور (به‌ویژه کلان‌شهرهای دارای اولویت و درگیر آلودگی هوا) پرداخته‌شده است، زیرا دستیابی به حدود مجاز آلایندگی اگزوز وسایل نقلیه جز با استفاده از سوخت استاندارد امکانپذیر نخواهد بود. در حال حاضر استاندارد مصوب کیفیت سوخت بنزین و گازوئیل، یورو 4 (با اولویت کلان‌شهرها) بوده که در نظر است تا ابتدای سال 1400 استاندارد ملی برای کل کشور اجرا شود. این درحالی است که پایش فصلی و تصادفی محتوای گوگرد سوخت بنزین در جایگاه‌های شهر تهران نتایج فراتر از حد استانداد یورو 4 را نشان می‌دهد.

    سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت کلانشهرها برای تأمین سوخت یورو 4، در حال حاضر مشکل دیگری که وجود دارد مربوط به خودروهایی است که خارج از کلانشهرها سوختگیری کرده و سپس وارد شهر می‌شوند، برای این منظور در مورد خودروهای دیزلی لیست جایگاه‌های عرضه سوخت یورو 4 در محورهای مواصلاتی کشور از سوی شرکت پالایش و پخش اعلام شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو