فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن صنایع همگن در گفت‌وگو با «عصرخودرو» خواستار شد:

به داد صنعت خودرو برسیم

عصر خودرو- در شرایط فعلی که همه صنایع با رکود و بحران جدی درزمینهٔ تأمین نقدینگی و همچنین مواد اولیه موردنیاز خود دست‌به‌گریبان هستند، فعالان صنعت خودرو معتقدند که در صورت تعطیلی این صنعت به‌واسطه عدم‌حمایت جدی از آن، هزینه‌ای معادل سیل وارده به اقتصاد ، برای بازگرداندن دوباره صنعت خودرو نیاز است و در این شرایط منطقی‌ترین اقدام، حمایت درست و پیش‌بینی راهبردهایی باهدف تأمین نقدینگی است.

به داد صنعت خودرو برسیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  حمایت از صنعت خودرو و کمبود نقدینگی در حالی از نگاه برخی، به داستان همیشگی این صنعت تبدیل‌شده که اتخاذ تصمیم‌های نادرست از سوی مسئولان امر به این مشکلات دامن زده است که نمونه آن را می‌توان فروش تعداد زیادی از خودروها باقیمت‌های قبل و با ارز 4200 تومانی دانست. این تصمیم در حالی وارد فاز اجرایی شد که هم‌اکنون صنعت خودرو ارز موردنیاز خود را با ارز نیمایی تهیه می‌کند که به‌مراتب گران‌تر از ارز 4200 تومانی است و مابه‌التفاوت دو برابر شدن این قیمت از جیب خودروساز رفته است. در این شرایط فعالان این حوزه معتقدند که اگر راه خروجی برای سیل وارده به این صنعت پیدا نشود، هزینه بازگشت دوباره صنعت خودرو به چرخه اقتصاد هزینه‌هایی به‌مراتب سنگین‌تر را به همراه دارد و راهکار منطقی و اصولی این است که در حال حاضر که این صنعت همچنان روی پای خود باقی‌مانده نسبت به حمایت از آن اقدام شود. 
    محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت‌وگو با پایگاه خبری عصرخودرو  با تأکید بر این‌که تأمین نقدینگی و تعدیل قیمت‌ها همچنان از اصلی‌ترین خواسته‌های فعالان این حوزه به شمار می‌رود، گفت: صنعت خودرو نیز نقدینگی لازم را در اختیار ندارد به‌طوری‌که در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه سازان به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسیده و قطعه سازان نیز مواد اولیه لازم را در اختیار ندارند.
    وی با اشاره به پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات باهدف تأمین نقدینگی این صنعت اظهار کرد: این رقم تنها به بدهی قطعه سازان به نیروی کار و همچنین خریدهای قبلی انجام‌شده اختصاص یافت و توانست تااندازه‌ای در بازگرداندن تعدادی از نیروهای تعدیل‌شده نیز مؤثر باشد.
    این فعال صنعت قطعه بابیان این‌که مشکلات صنعت خودرو و قطعه روزبه‌روز در حال افزایش است، بر تأمین نقدینگی این حوزه تأکید و تصریح کرد: هزینه‌های نیروی کار از ابتدای امسال تاکنون حدود 45 درصد افزایش داشته و این در حالی است که خرید اعتباری نیز انجام نمی‌شود که این امر بر تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی فعالان این حوزه تأثیرگذار بوده این در حالی است که باید به این محدودیت‌ها، مشکلات مربوط به واردات و تأمین ارز را نیز اضافه کرد .
    نجفی منش با تأکید بر این‌که اگر به داد این صنعت نرسیم، ادامه تولید میسر نخواهد بود، افزود: قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته زیان زیادی به صنعت خودرو و قطعه وارد کرده و این روند بازار خودرو را نیز از حالت طبیعی و عادی خود خارج کرده است به‌طوری‌که تصمیم‌های اشتباه و عدم‌حمایت درست از این صنعت زیان بیش از 10 هزار میلیارد تومانی را به فعالان صنعت خودرو و قطعه وارد کرده است. 
    وی با اشاره به تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فروش خودرو باقیمت‌های قبل نیز گفت: این شرایط در حالی است که خودروسازان قطعات موردنیاز خود را با ارز نیمایی تأمین می‌کنند و این روند باعث شده تا شاهد کمبود قطعات و همچنین کاهش تولید باشیم که در صورت عدم‌حمایت از این صنعت، این روند بدتر خواهد شد.
    رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به پیش‌بینی تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی در سال جدید برای صنعت خودرو نیز افزود: باگذشت دو ماه از سال هنوز اقدامی در جهت پرداخت این تسهیلات انجام‌نشده این در حالی است که هرگونه تأخیر در پرداخت این پول، صنعت خودروسازی را با چالش‌های جدیدتری روبه‌رو خواهد کرد.
    این فعال صنعت قطعه، دو اقدام را از ضرورت‌های فعلی صنعت خودرو اعلام و تصریح کرد: تزریق نقدینگی به صنعت خودرو و تعدیل قیمت‌ها از اصلی‌ترین درخواست‌های فعالان این صنعت است که باید هرچه سریع‌تر وارد فاز اجرایی شود چراکه اگر به‌صورت جدی به آن پرداخته نشود، صنعت خودرو از بین خواهد رفت که به‌طورقطع بازگشت دوباره آن هزینه‌های به‌مراتب بیشتری را برای صنعت خودرو به همراه خواهد داشت.
    وی یادآور شد: فعالان صنعت خودرو و قطعه در این مدت بارها مشکلات و خواسته‌های خود را از دولت مطرح و خواستار رسیدگی به آن شده‌اند تا این صنعت به روال عادی و طبیعی خود بازگردد اما تاکنون توجهی به این درخواست‌ها نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو