فونیکسریمکسبهتام

پایان دوره زنون، شروع سلطنت لیزر

نورپردازی لاکچری به سبک خودروسازان آلمانی

عصر خودرو- صنعت خودرو همواره در حال پیشرفت است و این پیشرفت محدود به بخش خاصی نیست. چراغ‌های خودرو نیز روز به روز با فناوری‌های جدید پرنورتر، کوچک‌تر و بهینه‌تر می‌شوند و با ورود لیزرها وضیعت برای سایر چراغ‌ها متفاوت شده است.

پایان دوره زنون، شروع سلطنت لیزر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، استفاده از لیزر در چراغ خودروها یکی از ابتکارات مهم در صنعت خودرو محسوب می‌شود. این نوع چراغ‌ها گام بزرگی نسبت به نمونه‌های زنون، هدلایت، هالوژن و... برداشته‌اند. در آینده چراغ‌های خودرو با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید کوچک‌تر و در عین حال با مصرف کمتری تولید خواهند شد که این کار تنها از طریق لیزرها انجام می‌شود. دیودهای لیزر شگفت‌انگیز هستند چرا که علی‌رغم سایز بسیار کوچک آنها می‌توانند فضای گسترده‌ای را روشن کنند.

    استفاده از چراغ‌های لیزری در خودروهای جدید باعث شده است که میزان روشنایی تا 4 برابر بیشتر از نمونه‌های‌ ال‌ای‌دی شود. این مورد نشان می‌دهد که چراغ‌ها می‌توانند در آینده در ابعاد کوچک‌تری ساخته شوند بدون این که در میزان نوردهی آنها مشکلی ایجاد شود. نکته بسیار مهم چراغ‌های لیزری برای رانندگان روشن کردن مسافت طولانی‌تر نسبت به نمونه‌های دیگر است که تاثیر مثبتی در کاهش تصادفات نیز خواهد داشت.

    پیش‌دستی آلمانی‌ها

    دو خودروساز مشهور آلمانی یعنی آئودی و ب‌ام‌و تقریبا در یک زمان مشخص بر روی دو محصول خود با نام‌های R8 LMX و i8 از فناوری چراغ‌های لیزری استفاده کردند. در سال 2015 ب‌ام‌و سیستم لیزر را بر سدان لوکس خود یعنی سری 7 قرار داد که شرکت معروف اسرام نیز در این زمینه با آنها همکاری کرد. لنز مخصوصی بر روی چراغ‌های این خودروها به کار رفته که نور لیزر را کاملا بر روی سطح جاده متمرکز می‌کند. این چراغ‌ها بر خلاف نمونه‌های زنون البته در نسخه‌های غیر استاندارد باعث آزار و اذیت رانندگان مقابل نیز نخواهد شد. لازم به ذکر است که این چراغ‌ها به سیستم GPS متصل هستند و پیش از این که به پیچ‌ها برسید خود را برای چرخش و همراهی راننده آماده می‌کنند.

    laser.jpg

    همچنان گران و لاکچری

    سیستم چراغ‌های لیزری یا LARP جزء فناوری‌های نسبتا جدید محسوب می‌شود و همچنان نرخ بالایی دارند. این سیستم‌ها درحال‌حاضر تنها بر روی محصولات خاص از برندهای لوکس خودروساز سوار می‌شود. هزینه استفاده از این فناوری به مرور کاهش خواهد یافت و زمانی که میزان تولید افزایش پیدا کند به مرور شاهد استفاده از سیستم چراغ‌های لیزری حتی بر روی خودروهای اقتصادی خواهیم بود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو