فونیکسریمکسبهتام

پیشنهادهای کارشناسان صنعت خودرو برای افزایش کارکرد ساحات

عصر خودرو- برخی کارشناسان صنعت خودرو با ابراز امیدواری درباره ثمربخشی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران (ساحات) یا اینستکس، بر لزوم رعایت هوشیاری، حفظ اصول شفافیت مالی و اطلاع رسانی کامل به فعالان اقتصادی و مالی برای همراهی با آن تاکید کردند.

پیشنهادهای کارشناسان صنعت خودرو برای افزایش کارکرد ساحات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، وزیران امورخارجه آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه امسال در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند ساز وکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران تحت عنوان اینستکس به ثبت رسمی رسیده است.
    شرکتی که با عنوان اینستکس ثبت شده است در پاریس مستقر می شود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد، همچنین انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده می گیرد.
    پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه امسال اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
    این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
    در این پیوند، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اصل این حرکت، کار بزرگی است، اما هنوز مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد؛ در عین حال به نظر می رسد که چاره ای جز آن وجود ندارد.
    «امیرحسن کاکایی» بیان داشت: اروپا با این حرکت خود نشان داد که به دنبال باز کردن روزنه جدیدی خارج از مسیر دلار است.
    وی یادآوری کرد: در 50 سال گذشته به سمت جهانی شدن تحت کنترل و سلطه آمریکا حرکت کردیم اما اکنون حرکت جدیدی برخلاف آن در حال شکل گرفتن است.
    به گفته کاکایی، اروپایی ها با این اقدام در وهله نخست به دنبال کمک کردن به خود و تامین منافعشان هستند.
    وی ادامه داد: در 30 تا 40 سال گذشته آمریکا حرکت در مسیر جهانی شدن را آغاز کرد اما در 10 سال اخیر با مدیریت هوشمندانه چین و رشد پیوسته و پایدار این کشور، مسیر طراحی شده پیشین در حال به هم ریختن است و بر همین اساس آمریکا حرکت هایی را به منظور بر هم زدن این بازی را آغاز کرد.
    این استاد دانشگاه اضافه کرد: اروپایی ها به دنبال ایجاد کانال مالی جدیدی خارج از کنترل آمریکایی ها هستند، در حالی که همه نظام های مالی کلان جهان به نوعی به فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) وصل است و بر این اساس کاری پیچیده به نظر می رسد.
    وی ابراز امیدواری کرد با باز شدن این کانال مالی، بتوانیم از حقوق خود که توسط آمریکایی ها پایمال شده دفاع کنیم و رفت و آمدها و تبادلات تجاری تسهیل شود.
    کاکایی اضافه کرد: این کانال برای ایران یک «آب باریکه» است و همه مشکلاتمان را حل نمی کند.
    وی پیش بینی کرد هرچقدر این ماجرا جدی تر شود، آمریکا بیشتر به آن حمله کند؛ زیرا هژمونی بزرگ آن کشور با این اقدام شکسته می شود.
    عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر لزوم همراهی ایران با این حرکت اروپایی ها، خواستار حفظ اصول شفافیت مالی شد و ابراز امیدواری کرد متخصصان بانکداری و مالی نیز روی همه جوانب آن کار کرده و افراد و فعالان اقتصادی، تولیدی و صنعتی را برای تغییرات جدید آماه کنند.

    ** لزوم حفظ هوشیاری در شرایط حساس کنونی
    رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز گفت: اینستکس یک قدم به جلو است، زیرا اروپا جرات کرد ساز وکاری در مقابل یکجانبه نگری آمریکا ایجاد کند.
    «محمدرضا نجفی منش» افزود: اینکه این ساز وکار مالی تا چه حد موفق باشد، به اتفاقات آینده و هوشیاری و هوشمندی ما بستگی دارد.
    وی بیان داشت: باید ضمن حفظ حقوق خود، بهانه دست آمریکایی ها ندهیم و تا امروز نیز با اقدام غیر احساسی بویژه بهم نزدن برجام با خروج آمریکایی ها از آن، هوشمندانه عمل کرده ایم.
    نجفی منش تاکید کرد: مسائل سیاسی از پیچییدگی های زیادی برخوردار است، بطور مثال شاید موضوع «جلیقه زردها» در فرانسه، بی ارتباط با وضع تعرفه های اقتصادی آمریکایی ها نباشد.

    ** ساحات، گامی مثبت و رو به جلو
    یک عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز درباره ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا و تاثیر آن بر فعالان قطعه سازی و شرکت های کوچک و متوسط گفت: فارغ از هر نتیجه ای که این ساز وکار مالی بخواهد به دنبال داشته باشد، گامی مثبت و رو به جلو تلقی می شود.
    «رضا رضایی»   افزود: اولویت در نظر گرفته شده در این سازوکار مالی، دارو، غذا و مایحتاج عمومی مردم عنوان شده اما ممکن است بتوان برای مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان نیز از آن استفاده کرد.
    وی گفت: به نظر می رسد روزنه ای جدید برای صنایع خودروسازی و قطعه سازی باز شده باشد و باید ببینیم مقام های اروپایی تا چه حد به تعهداتشان در این توافق جدید پایبندند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو