فونیکسریمکسبهتام

تولید کاتالیست‌هایی که انحصار شرکت‌های خارجی را شکست

عصر خودرو- محققان کشورمان با کاربردی کردن فناوری نانو در کاتالیست‌ها علاوه بر آنکه موجب افزایش راندمان واحدهای صنعتی شده‌اند، از نظر استحکام نیز بهینه‌سازی شد؛ به گونه‌ای که به گفته آنها عمر این کاتالیست‌ها نیست به مشابه خارجی افزایش یافته است.

تولید کاتالیست‌هایی که انحصار شرکت‌های خارجی را شکست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

     ​به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محمدامین ابراهیمی از محققان این طرح در نشست خبری امروز که در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد کاتالیست مورد نیاز صنعتی از سوی این شرکت‌دانش‌بنیان تامین می‌شود، افزود: 30 درصد باقی مانده از طریق روش‌هایی به کشور وارد می‌شود و عمده واردات کشور از یک شرکت هندی است.

    وی با بیان اینکه این شرکت هندی انحصار فروش کاتالیست‌های یکی از شرکت‌های آمریکایی را در اختیار دارد، ادامه داد: این شرکت وظیفه تامین کاتالیست تولید احیای آهن اسفنجی را در خاور میانه در اختیار دارد و ایران از سال 62 و 63 کاتالیست‌های مورد نیاز خود در این حوزه را از طریق این شرکت هندی تامین می‌کرده است.

    ابراهیمی با اشاره به دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان داخلی در زمینه تولید کاتالیست‌های صنایع فولادسازی و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی، اظهار کرد: ما با عرضه این محصولات انحصار را از شرکت هندی خارج کردیم و به تدریج محصولات ما که قابلیت‌های بالاتری نسبت به مشابه خارجی دارد، جایگزین محصولات خارجی شد.

    وی با اشاره به جزئیات فرایند تولید این کاتالیست‌ها در این شرکت دانش‌بنیان، یادآور شد: در ابتدای فعالیت، صنایع داخلی اعتماد کمی به محصولات ما داشتند، ولی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مسؤولیت پذیری‌ها و حمایت از کالای ساخت داخل سطح اعتماد بخش‌های صنعتی به محصولات تولید داخل افزایش یافته است.

    این محقق با اشاره به بهره‌برداری از کاتالیست احیای آهن اسفنجی در فولاد مبارکه اصفهان از سال 1393 خاطرنشان کرد: کاربردی شدن محصولات ما به دلیل بالاتر بودن پارامترهای محصولات تولیدی داخلی نسبت به کالاهای مشابه خارجی است که از آن جمله می‌توان به افزایش 5 تا 10 درصدی ظرفیت تولید آهن اسفنجی به دلیل استفاده از کاتالیست‌های ما بوده است.

    ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد کاتالیست مورد نیاز فولادسازی از طریق این شرکت تامین می‌شود، یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این میزان تا سال آینده به 80 درصد افزایش می‌یابد.

    وی با بیان این‌که برخی از کاتالیست‌های تولید شده که پایه فلزات گرانبها را دارند، قابل بازیافت هستند، اضافه کرد: علاوه بر آن در برخی از کاتالیست‌های تولیدشده از فناوری نانو استفاده شده که این امر موجب شد تا سطح ویژه آنها نسبت به نمونه‌های خارجی افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه این قابلیت موجب افزایش ظرفیت و راندمان واحدهای صنعتی می‌شود، افزود: علاوه بر آن کاتالیست‌های تولید شده با کاربرد در صنعت نفت از نظر استحکام در شرایط بهتری قرار دارند، به گونه‌ای که عمر مفید آنها نسبت به کالاهای مشابه افزایش یافته است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط